• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

Kalkulator tranzita

Started by betelgez, November 01, 2015, 09:21:29 am

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

betelgez

Postoji li neki kalikulator tranzita ISSa ili aviona peko Suncevog ili Mesecevog diska?


Sky Watcher 150/750 sa Craiford fokuserom
EQ 3 montaža
Dual ax motor
2,5x Apohromat Barlow
2x Ahromat Barlow
Plossl 25x
Plossl 10x
Canon 1000D
Sony ICX098QB CCD

vlaiv

Za ISS sam pronasao ovo, pa pogledaj da li ti moze znaciti:

https://www.calsky.com/cs.cgi/Satellites/4

a za avione, mislim da nema ni teorijske sanse da se tako nesto napravi.
Ne postoji dovoljno precizno utvrđena ruta aviona, a i da postoji, znamo da ne postoji tacno vreme polaska aviona (zavisi od ekipe u kontrolnom tornju
kad da zeleno svetlo za poletanje). Jedino teorijski dovoljno blizu bi bilo tracking aviona dok je u letu, pod uslovom da ne menja smer i visinu (leti na auto pilotu)
u narednom periodu i to samo ako je GPS aviona dovoljno precizan. To znaci da bi morao sedeti pored teleskopa, i u realnom vremenu "pratiti" da li če neki od
aviona koji su u vazduhu u tvom području proleteti u narednih tipa 10 minuta između tebe i sunca / meseca. Znači teorijski postoji šansa za kalkulaciju maksimalno
10-20 minuta u napred pod uslovima:

1. autopilot
2. GPS pozicija aviona je dovoljno precizna
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

betelgez

aa hvala.
za avione sam mislio da ima nesto jer postoji ovaj sajt koji ima sve podatke u realnom vremenu.

http://www.flightradar24.com/65.07,13.95/3


Sky Watcher 150/750 sa Craiford fokuserom
EQ 3 montaža
Dual ax motor
2,5x Apohromat Barlow
2x Ahromat Barlow
Plossl 25x
Plossl 10x
Canon 1000D
Sony ICX098QB CCD

vlaiv

Na to sam i mislio kad sam pisao to za auto pilota i preciznost GPS-a, nisam mogao da se setim kako se zove sajt.

Znaci "procedura" bi bila sledeća:

Uzima se feed sa tog sajta, isfiltrira se prema području posmatrača, koliko vidim update je na svakih sekund,
za svaki avion se nakon nekoliko sekundi može uraditi linearna regresija putanje i brzine i onda se traži presek
putanje aviona iz koordinatnog sistema posmatrača i putanje meseca / sunca. Odnosno da budem precizniji
u 3d prostoru koji se sastoji od sledećih koordinata: Alt, Az, Vreme od dve linije (krive u ovom slučaju) predstavljaju
putanje Sunca/Meseca i aviona, ako su dovoljno blizu u tom prostoru znači da postoji mogućnost zranzita.

Ne znam da li je neko radio takav program, al generalno tako nešto bi se moglo napraviti, opet pominjem u pitanju
je aproksimacija, jer avion može odlučiti da promeni pravac, brzinu i visinu u bilo kom trenutku (zbog plana leta ili
uputstva iz kontrole leta).
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Yagodinac

Nema ni teoretske šanse da se to odredi. U nedostatku nekog od pilota da nam da odgovor, ja mislim da avioni u principu uvek lete sa nekim "preticanjem" odnosno pravcem bočnog vetra, pa se to onda koriguje a to nije uvek u metar precizno - jer nije ni jačina vetra uvek konstantna. Takođe letenje po VOR-u nije ni izbliza toliko precizno da bi se mogao izračunati tranzit preko Meseca, ali je dovoljno precizno da vas dovede u neposrednu blizinu (preciznih) aerodromskih kratkodometnih radio-farova koji onda preuzimaju navođenje ka pisti - e na pragu piste bih ja čekao avion ako bih hteo da uslikam tranzit.

orion310591

Programer sam po struci, doduse ne profesionalni ali imam neke ideje kako da ti napravim taj kalkulator... sad zurim na posao, stavicu ovu temu u bookmarks pa cemo da razgovaramo posle 23h il pre 12h sutra...

imace neke nedostatke zbog potencijalnih promena podataka ali imam neke ideje... nije ni ruta aviona jedna linija, on dodje do beograda, pa skrene na 154 stepena, dodje do sledeceg mesta, pa se okrene npr na 163 stepena i tako leti... e sad ako pratis avion, unosis podatke u moj program, on ce da projektuje putanju, i pokazace ti ako "ubodes" u tranzit.
Al moram prvo da iskodiram koordinate tvoje, vreme i putanju sunca na taj dan...  aj videcu ako budem imao vremena i snage da iskombinujemo nesto.

vlaiv

Ja sam dodatno razmisljao o tome, i onome sto je Yagodinac rekao vezano za drift vetra.

Sve jako zavisi od preciznosti koordinata koje dobijamo (ako dobijamo, treba pogledati da li gorepomenuti sajt za pracenje daje bilo kakvu vrstu feed-a).
Ukoliko avion u datom trenutku ne pravi manvre, mislim da je moguce odrediti generalan pravac leta cak i ako postoji drift vetra (ako je konstantan).

Ono sto je isto bitno za primetiti je sledece: Procena putanje aviona se radi za jako mali period (period preleta mesta gde je posmatrac) i mislim da je prozor
predvidjanja reda velicine 5 minuta. Mislim da je velika verovatnoca da ce u tom periodu pravac i brzina aviona kao i bilo koja znacajna komponenta vetra
biti manje vise konstanta. Sledeca stvar: U datih 5 minuta polozaj sunca i/ili meseca se nece znacajnije promeniti na nebu, osim toga 100% je predvidljiv
za nase potrebe i moze se unapred izracunati i semplovati. Mislim da je preciznost takva da ne postoji mogucnost da se 100% kaze preletece preko diska.
Cak i ako avion ne menja pravac i nema uticaja vetra. Prosto zato sto podaci o lokaciji aviona nisu dovoljno precizni. Ne znam da li taj sajt trekuje avione
preko GPS-a ili preko zemaljskih radara. Mislim da je najbolje sto bi se moglo napraviti: Program obavestava da ce u narednih 4-5 minuta avion proci
u zoni koja je dovoljno blizu suncu/mesecu .... Ostalo je na operateru da ceka da kompjuter zapisti sa obavestenjem, pa da gadja i nada se tranzitu.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Yagodinac

Sajt flightradar greši i više kilometara ponekad. Gledao sam kako avion sleće kilometrima u sremske njive umesto na Nikolu Teslu i prvi put sam razmišljao "šta je ovo, nemoguće..."
Onda vidiš da i drugi sleće tu, treći... I ukapiraš da (srećom) program barata sa veoma lošim podacima  :)

Što se tiče preciznosti vazduhoplovne navigacije, ona je danas veoma precizna zbog GPS-a kad treba da se odredi trenutni položaj aviona. Sve ostalo (VOR, TACAN, LORAN, inercijalni sistem) je bilo tačno u blizini stanice a što se više udaljavamo greška je mogla da bude samo veća. Na prekookeanskim letovima su greške bile standardno velike jer tamo nema radio predajnika, odnosno daleko su, pa je greška proporcionalna udaljenosti (npr obaranje aviona iznad Sahalina zbog navigacione greške prilikom preleta Pacifika). Primera ima i bliže: zbog aljkave navigacije sedamdesetih Jatova karavela je udarila u vrh planine Maganik na prilazu Podgorici.

Tako da ne bih se ja kladio u veliku preciznost rute između aerodroma. Precizno je jedino sletanje.

orion310591

November 04, 2015, 12:41:01 am #8 Last Edit: November 04, 2015, 12:54:12 am by orion310591
Quote from: Yagodinac on November 02, 2015, 03:16:52 pm
Sajt flightradar greši i više kilometara ponekad. Gledao sam kako avion sleće kilometrima u sremske njive umesto na Nikolu Teslu i prvi put sam razmišljao "šta je ovo, nemoguće..."
Onda vidiš da i drugi sleće tu, treći... I ukapiraš da (srećom) program barata sa veoma lošim podacima  :)

Što se tiče preciznosti vazduhoplovne navigacije, ona je danas veoma precizna zbog GPS-a kad treba da se odredi trenutni položaj aviona. Sve ostalo (VOR, TACAN, LORAN, inercijalni sistem) je bilo tačno u blizini stanice a što se više udaljavamo greška je mogla da bude samo veća. Na prekookeanskim letovima su greške bile standardno velike jer tamo nema radio predajnika, odnosno daleko su, pa je greška proporcionalna udaljenosti (npr obaranje aviona iznad Sahalina zbog navigacione greške prilikom preleta Pacifika). Primera ima i bliže: zbog aljkave navigacije sedamdesetih Jatova karavela je udarila u vrh planine Maganik na prilazu Podgorici.

Tako da ne bih se ja kladio u veliku preciznost rute između aerodroma. Precizno je jedino sletanje.


Zavisi od letelice i transpondera, idi zumiraj u Istanbul da vidis kolko precizno pokazuje poletanje i sletanje, bas tamo gde treba ide avion...

Prva ideja mi je bila da napravim algoritam takav da posmatrac bude u vrhu kupe, udaljenost do sunca da bude visina kupe, a sirina osnove kupe je precnik sunca, i onda tranzit aviona na suncu je kad tacka bude detektovana unutar zapremine te kupe.

Cak i kad bih napravio program, taj neko bi morao da gleda flightradar i da gleda kad koji avion nailazi pa da unese podatke u program pa da mu pokaze...

mada sad mi nije jasno, zasto uopste praviti ovakav kalkulator kad se moze rucno izracunati sve... ili bar preko excel-a prostije uz nekoliko formula

prvo, recimo da ce sunce u 12h biti u zenitu, il kako se vec kaze, sto znaci 90 stepeni u odnosu na nas, sto znaci da ce avion biti u tranzitu na disku ako u 12h bude bio (na bilo kojoj visini) iznad nase geografske sirine i visine, ovo je prost primer,

e sad komplikovan, preko pitagorine teoreme i sinusa/kosinusa se moze odrediti pozicija aviona (visina u stopama pise na flightradar a udaljenost se vidi na mapi).  Informacije o Azimutu i Visini u stepenima Sunca se mogu dobiti iz Stelarijuma, npr u 13h, i onda uslov da se vidi tranzit aviona preko sunca, jeste taj da se Azimut I visina (aviona i sunca) u istim trenucima poklapaju, (avion u centru sunca) ili bar sto blize poklapaju (ne u centru ali na disku).

Kad avion bude nailazio, preko flight radar-a pratiti Azimut uglove, i kad naidje nesto na taj azimut, preko visine na kojoj leti avion, izracunati ugao u visini i onda se vidi dal ce preko diska ili ne...

jel kapira neko sta pricam? :D

betelgez

sad imam neku ideju za taj program. moze li se napraviti nesto poput sajta za pracenje letova aviona gde se moze ubaciti lokacija posmatraca, a da se onda na karti gde se vide letovi samo isprojektuje sunce gde se trenutno nalazi u odnosu na posmatraca. tako ce moci da se gleda "live" gde sunce "brise" deo neba, odnosno deo tla. tako bi teoretski videli da li ce neki let u narednih par minuta preseci trajektoriju pretanja sunca - meseca.


Sky Watcher 150/750 sa Craiford fokuserom
EQ 3 montaža
Dual ax motor
2,5x Apohromat Barlow
2x Ahromat Barlow
Plossl 25x
Plossl 10x
Canon 1000D
Sony ICX098QB CCD

orion310591

November 06, 2015, 12:36:36 am #10 Last Edit: November 06, 2015, 12:48:17 am by orion310591
Quote from: betelgez on November 05, 2015, 09:25:30 am
sad imam neku ideju za taj program. moze li se napraviti nesto poput sajta za pracenje letova aviona gde se moze ubaciti lokacija posmatraca, a da se onda na karti gde se vide letovi samo isprojektuje sunce gde se trenutno nalazi u odnosu na posmatraca. tako ce moci da se gleda "live" gde sunce "brise" deo neba, odnosno deo tla. tako bi teoretski videli da li ce neki let u narednih par minuta preseci trajektoriju pretanja sunca - meseca.


pa znas kako, flightradar pokazuje putanju odakle (mozda i gde) ide avion, a sto se tice pozicije sunca sa sve mapom, ima to na sajtu:

http://suncalc.net/#/44.8044,20.4634,9/2015.11.06/00:35
ja sam to koristio za snimanje time-lapse zalaska sunca...

mada se na sajtu vidi samo azimut ugao... na Stelarijumu bi se video i ugao visine Sunca... al fora je da avion isece trajektoriju sunca bas tu gde je trenutno sunce, a ne pre ili posle, znaci uglovi za azimut i visinu se moraju poklapati u istom trenutku

i jos jedna cinjenica... danas i sutra ce sunce da ima skoro istu putanju, preko sajta
http://www.esrl.noaa.gov/gmd/grad/solcalc/azel.html

se mogu dobiti tacni uglovi za svaki minut, sto znaci da se mozete unapred pripremiti/izracunati, ako izvrsite proracune za odredjene razmere (pretvaranje km u stepene uglova), tipa visina je uvek izmedju 10-12km (valjda mozda gresim) i udaljenost XX kilometra od vas do avionske rute, jer kad pogledate flightradar tacno se vide rute po kojima oni lete... i onda bar napravite uzi izbor kad moze doci do tranzita... kad se nekoliko puta to izracuna i pogleda na mapi mozda vam posle i nece trebati proracuni...
generalno gledano, sto je sunce nizhe horizontu, to dalje avion treba da bude od vas,
sto je vislje, to je avion zapravo blize nama (u odnosu na prethodni primer)