• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

Lansiranje amaterske rakete

Started by Predrag, October 10, 2011, 11:40:46 am

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Predrag

Lansiranje obavljeno 30. septembra 2011. godine. Raketa je dostigla visinu od 36 800 metara za 92 sekunde, pri brzini od 3 560 km/h.

Više informacija o lansiranju i raketi pogledajte na sledećem linku: http://ddeville.com/derek/Qu8k.html

Jasno se na snimku vidi zakrivljenot Zemlje i atmosferski omotač. Prvi video je skraćen, a drugi je prikazan u celosti:

http://www.youtube.com/watch?v=5HTwbpjBUOk&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=rvDqoxMUroA&feature=player_embedded
"Somewhere, something incredible is waiting to be known." - Carl Sagan

cenicfilip

Kako je lep snimak kad se raketa popne skroz do kraja ....neprocenjivo

danicic_predrag

na drugom snimku se vidi zakrivljenost a na prvom se vide samo sirokougaone kamere ako se ne varam ... ali jako lepi snimci ...

Yagodinac

2.5 sekundi do mach 1; 5 sekundi do mach 2... :o
To je preko 100m/sec2! Odnosno iznad 10G linearnog ubrzanja. Treba to aparatura da izdrži...  :)

danicic_predrag

sada sam se nesta setio ...

ove velike rakete ( NASA , Soljuz itd ) da li je njima namerno smenjeno to pocetno uburzanje ( da li ime je usporen "start" ) kako bi aparature i covek mogli da izdrze toliku G silu ?

da li neko ima info i sta misliste o tome ?

ExNor

Naravno, hardver generalno može podneti značajno veće G sile nego li čovek, a koliko se ja sećam, potisak sada ražalovanog Space Shuttle-a, upravo je iz tog razloga bio limitiran kako ne bi prešao granicu od 3G (3x sila gravitacije na nivou mora) koja je delovala na astronaute. A takođe, ako se ne varam, vojni avioni prelaze čak i 10G, pri čemu je obavezna upotreba specijalnog Anti-G odela od strane pilota, bez kojega bi pri takvim opterećenjima gubitak posade i same letelice bio neizbežan. Ovde treba naglasiti da avioni i instrumenti u njima stojički podnose takve ekstremne G sile jer su i pravljeni za tako nešto, dok su ljudi koji upravljaju njima ipak "pravljeni" za mnogo mnogo "pitomije" promene brzine i promene pravca kretanja.
"Ako želite da napravite pitu sa jabukama od početka, onda prvo morate da stvorite Univerzum" - Carl Sagan
http://aadtychobrahe.blogspot.com/

Yagodinac

Ovde treba razlikovati linearno ubrzanje (prilikom lansiranja) i G-sile koje nastaju u zaokretima u avijaciji. G-sile u principu mogu da budu mnogo veće, desetak G postiže većina lovačkih aviona današnjice (u zaokretu, ne u ubrzanju) a pojedine vazduh-vazduh rakete 17-20G. To nije nikakav problem za hardver i mehaniku na raketama.
S druge strane ova "amaterska" raketa enormno ubrzanje postiže pravolinijski, samo snagom svog potiska. Performanse su slične vojnim raketama.

Mislim da bi bila potrebna mnogo veća energija da se šatl ubrzava 10G nego 3-4G, a i nepotrebno je toliko ubrzanje. Drugim rečima nisu potisak "smanjivali" zbog astronauta, kompletno lansiranje je moguće završiti i sa astronautima u besvesnom stanju. Naprosto je jeftinije izbaciti ih u svemir na 3G nego na 10G  ;D

Anti-G odelo se pojavilo prvi put u Vijetnamskom ratu na MiG-u 21 i prilično pomaže, danas je standard u lovačkoj avijaciji.
Ljudsko telo može da izdrži i preko 40G bez oštećenja ali preko toga nastaju pucanja velikih krvnih sudova i leve komore. To se često dešava u saobraćajnim nesrećama i kad se pređe 40G onda ni pojas ni air-bag ne pomažu.

danicic_predrag

@yagodinac moram te dopuniti u ovom delu ..

" Ljudsko telo može da izdrži i preko 40G bez oštećenja ali preko toga nastaju pucanja velikih krvnih sudova i leve komore. To se često dešava u saobraćajnim nesrećama i kad se pređe 40G onda ni pojas ni air-bag ne pomažu. "

http://en.wikipedia.org/wiki/G-force mozemo ici do 45g ali ja JAKO JAKO kratak period ... lovacki avioni i piloti u njima podnose silu od 10-11 G svega nekoliko sekundi ...

Postavio sam ovo pitanje u prethodnom post-u jel sumljam da bi covek izdrzao 12-15-ak G koji traju po nekoliko minuta bez trajnjih posledica ... ne mogu sada da nadjem emisiju o sudarima kako bi potvrdio svoje misljenje dok wiki nije naveo samo dabelu bez "jedinice vremena" ali dobro ajde da se ne bavimo time ovde ...

kako god dobio sam odgovor na sustinko pitane koje me interesovalo thx :D

" Mislim da bi bila potrebna mnogo veća energija da se šatl ubrzava 10G nego 3-4G, a i nepotrebno je toliko ubrzanje."

Yagodinac

Pusti ti Wikipediu, nju piše i Kurta i Murta  ;D ;D Mada se slažem sa iznetim.

Tačno je da čovek može da izdrži toliko veoma kratak period, marinci su radili eksperimente pre 50g gde je maksimalna G sila išla do 40-45G i to je trajalo veoma kratko - ima na linku koji si postavio.
Sem toga u praksi možeš i sam da izračunaš: ako je zona deformacije auta (odnosno pređeni put pri usporenju) jedan metar onda je brzina sa koje se koči 40G oko 80km/h. To se, rekoh, odnosi ako se hauba auta gužva tačno 1m.
Praksa pokazuje da se preko te brzine drastično smanjuju šanse za preživljavanjem u saobraćajkama.

Još jedna analogija: pri padu putničkog aviona koji se kreće minimalnim brzinama u prilazu ili pri poletanju (recimo oko 400km/h) i prilikom udara u zemlju pilotska kabina trpi 80-100G što je nemoguće preživeti. Međutim u repu aviona se često desi da sile budu 40-50G što daje šanse ljudima da prežive ovakve nesreće, što se u praksi i pokazalo.

Malo smo odlutali ali nadam se da sam ilustrovao efekte G sila na ljudsko telo.

Sekula

Quote from: Yagodinac on October 12, 2011, 12:38:38 am
Pusti ti Wikipediu, nju piše i Kurta i Murta  ;D ;D Mada se slažem sa iznetim.

Tačno je da čovek može da izdrži toliko veoma kratak period, marinci su radili eksperimente pre 50g gde je maksimalna G sila išla do 40-45G i to je trajalo veoma kratko - ima na linku koji si postavio.
Sem toga u praksi možeš i sam da izračunaš: ako je zona deformacije auta (odnosno pređeni put pri usporenju) jedan metar onda je brzina sa koje se koči 40G oko 80km/h. To se, rekoh, odnosi ako se hauba auta gužva tačno 1m.
Praksa pokazuje da se preko te brzine drastično smanjuju šanse za preživljavanjem u saobraćajkama.

Još jedna analogija: pri padu putničkog aviona koji se kreće minimalnim brzinama u prilazu ili pri poletanju (recimo oko 400km/h) i prilikom udara u zemlju pilotska kabina trpi 80-100G što je nemoguće preživeti. Međutim u repu aviona se često desi da sile budu 40-50G što daje šanse ljudima da prežive ovakve nesreće, što se u praksi i pokazalo.

Malo smo odlutali ali nadam se da sam ilustrovao efekte G sila na ljudsko telo.


Sa experimentisanjem uticaja na telo povišene G sile se radilo pre svega sa upotrebom majmuna u specijalnim trenažerima gde je namerno podizana G sila do trenutka pucanja venskoarterijskog sklopa i moždanog kolapsa. Vrlo uznemirivajući snimci su svojevremeno procurili u javnost osamdesetih godina pa su se neka društva za zaštitu životinja bunila zbog ovakvih testiranja i upotreba životinja. Takodje, potvrdjeno je i da su neke automobilske firme za svoje crash testove takdje koristile čovekolike majmune (šimpanze i orangutane). Pošto sam imao prilike da par ovakvih slika vidim koje su se ticale pre svega exp. opterećenja na maximalntu tj tzv letalnu G silu, mogu samo da potvrdim Yagodinčeve stavove da to nema šanse preživeti jer unutrašnji organi tela bivaju sigurno pretvoreni u svojevrsnu kašu.
| SW newtn 200/1000 | SW NEQ6 Synscan goto | Logitech Quickam Pro 3000 | Canon EOS 550d | Baader astrosolar filter |  SW Black Diamond ED 80/600 | Flattener korektor SW 0.85 | Lacerta MGEN autoguider | Nikon action ex 10x50 cf binocular |

r2d2

October 12, 2011, 06:07:36 am #10 Last Edit: October 12, 2011, 07:07:25 am by r2d2
Ne znam za vas, ali ja sam iskreno i fasciniran i ushicen iz nekoliko razloga.

Blago onima koji iz hobija naprave raketu, lansiraju je, snime svemir, i uspesno  nadju raketu, posle povratka.

Ja to zovem pravi pionirski duh (cekajte, ne mislim na  druga Tita, crvene marame itd).

Dal` je 25 G ili 1 G mene to ne zanima, vec samo mogucnosti i dokaz da je to moguce za sitnu lovu.

Odmah mi na pameti projekat o prvom srpskom satelitu (ili malo naprednijem hrvatskom, svejedno) i sve ono sto nam inertnost ne dozvoljava da uradimo a mogli bi!

Ovako mozemo da filozofiramo, sto da ne! Nema koristi al` nema ni neke stete :'(

Mozda ce nasa deca biti pametnija od nas!




danicic_predrag

http://astronomija.co.rs/dogaaji/4353-danski-astronauti-iz-garae-ponovo-u-igri.html

ajde da skupimo 50k eura :D ( dosta odmali smo se od teme )

ali realno gledano nije sve to nemoguce problem su sredstvai vremen koje covek moze odvojiti a njega nikada dovoljno ...