• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

Wide field astrofotografija

Started by Stojanov, December 02, 2009, 12:08:03 am

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Yagodinac

Vidi, možda si u pravu, možda može biti korisno - samo vremenom sam ja stekao impresiju da nije nešto korisno tj ja ne bih iz exifa mogao ništa pametno da zaključim. A uvek imaš exif na Flickr-u, ovo što je kod mene zapisano 30sec je izuzetak u inače tačnom tumačenju exifa od strane Flickr-a. Izuzetak su dakle stekirane fotke (startrails i klasične teleskopske astrofotke) za koje Flickr (a ni Photoshop) ne daje kumulativno izlaganje.
Meni je exif u fotografiji uvek bio kao ono pitanje kad klinac pita ćaleta "je li, u kojoj brzini sad voziš", nemam pojma u kojoj brzini (mada je sad automatik  ;D ), vozim u onoj u kojoj treba, gledaš obrtaje i to je to. U tom smislu na aparatu gledam histogram i na osnovu toga uglavnom se čovek odluči za neko podešavanje.

Astro_fun_times

Ajde malo se potrudi pa napisi ili bar copy/paste, za ljude kojima znaci ili koji bi da pokupe neke trikove od tebe🤣
SkyWatcher Quattro 150P
SkyWatcher HEQ5 Pro
ZWO ASI533MC Pro; Canon 600D (astromod); ASI120MM guidecam
Optolong L-eXtreme; Svbony UV/IR; Askar D2

Yagodinac

Obećavam, napisaću uskoro detaljan post na blogu ali nemam vreme danas; već sam pisao o startrails tutorial ali pre deset godina. Biće i ovde copy/paste. Inače nema tu nekih posebnih trikova, a ja sam vala uvek raspoložen da o trikovima filozofiram na forumima do besvesti.

Yagodinac

Copy/paste:

"Za startrails je moguće raditi na više načina ali ja najčešće koristim metodu "mnogo snimaka po 30sec". Ja sam ovde upotrebio 48 snimaka po pola minuta na blendi 2.8 i ISO1600. Naravno da je moguće i snimiti šest snimaka po deset minuta i tako dobiti 60min eksponiranja umesto 120x30sec, ali je problem što je nebo na tim snimcima (a posledično i na finalnom radu) veoma svetlo, što se po meni lično kosi sa poentom startrails fotografije. Nebo treba da bude ipak malo tamnije, da bi se zvezde odnosno njihove kružne putanje dobro videle. To je naravno samo moje mišljenje; neki drugi fotografi eksponiraju noću isto kao i danju da bi dobili svetlo nebo i svetlu zemlju i to je isto validan pristup. Potrebno je samo imati daljinski okidač za DSLR (reda veličine par desetina dolara) i možete eksponirati do mile volje, kako biste noć pretvorili u dan.

Postupak u Photoshopu je veoma prost: učitaju se svi snimci na početku kao lejeri (File > Scripts > Load Files into Stack). Sad imamo više desetina ili sto slojeva i performanse kompjutera i veličina skreč-fajla po kome PS brlja, dolaze do izražaja. Sledi selektovanje svih slojeva (kliknete na prvi layer, držite Shift, a zatim na donji, najdublji layer) i odaberete u opciji blending mode (po default stoji normal) opciju lighten. I to je sve; treba samo još da sve slojeve poravnate u jedan: Layer > Flatten Image.

Trikovi koji mogu biti od pomoći: pre otvaranja svih pojedinačnih snimaka možda želite da promenite WB ili da odradite skidanje hromatske aberacija ili automatsku korekciju za objektiv. Svaki RAW se otvori dvoklikom u Camera Raw, odradi šta treba i onda se snimi dole desno na Done, umesto na default Open. Ovim se RAW ostavlja tako modifikovanim (ne brinite, sve je reverzibilno) pa se te slike tako modifikovane učitavaju u PS, pošto te korekcije na finalnom TIF-u ne možete tako prosto sa slajderima raditi, funkcionišu samo za RAW.

Sledeći trik su gradijent-selekcije. Primera radi želite da selektujete nebo a ne zemlju, ali da ta selekcija bude meka a ne oštra.

1) Odaberete Edit in Quick Mask Mode ili pritisnete Q na tastaturi. Sad imate opciju da sve što maskirate crvenom bojom ostane selektovano. Međutim, nećemo brašem crtati po snimku već iskoristiti gradijent.

2) Odaberete Gradient Tool...

3) ...vodeći računa da vam gore bude selektovan linearni gradijent. Ostale verzije gradijenta su takođe veoma korisne, ali zasad za nebo koristimo linearni.



Sada se povlači vertikalna linija, što duža gradijent će biti mekši i obrnuto. Možete povući liniju i od gornje do donje ivice slike, imaćete toliko meki prelaz u selekciji da niko živ neće primetiti da ste radili sa gradijentom. Nakon toga se gradijent isključi na Q i vi imate selekciju na slici sa kojom možete raditi šta želite: menjati sjaj, boje, kontrast ili štagod drugo. Ako imate greškom selektovanu zemlju umesto neba, bez brige: Select > Inverse rešava problem.

Možete raditi i sa dva lejera tako što ćete napraviti gradijent selekciju na gornjem a zatim istu obrisati (Edit >Cut) i onda se kroz tu rupu vidi donji lejer. Onda se sve promene na donjem lejeru vide samo na selekciji, npr nebo, a gornji lejer ostaje za promene na zemlji. Na kraju obavezno ide Flatten da ne biste imali TIF sa ogromnim brojem megabajta; deset slojeva, deset puta veći TIF (ne baš 10x, ali svakako slično je).

Jedan od većih problema u astrofotografiji svake vrste su i avioni i sateliti. Dok je kod teleskopskih fotki ovo manji problem, budući da je softver prilično postao inteligentan zadnjih par decenija, kod PS-a i startrailsa ovo je najmučniji deo. Naprosto blending mod screen koji je zaslužan za uopšte sabiranje zvezdanih tragova, ima tendenciju da veoma hrabro ističe avione i satelite, kao i kosmičke zrake i hot-piksele generalno. Nemam drugu opciju osim kloniranja svakog lejera posebno: selektujete sve lejere sem donjeg na goreopisan način; smanjite transparenciju na 0%. Zatim idete jedan po jedan lejer na gore i dižete na 100%; pritom na svakom pojedinačnom klonirate ono što ne želite da se vidi (tipa avion). Meni je trebalo skoro sat vremena da pedesetak fotki očistim od avijacije i Maskovih budževina.

Kad već naučite da razdvajate nebo od zemlje možete eksperimentisati i sa različitim steking odnosno blending modovima. Za nebo tj startrails je koristan lighten; screen može dramatično da posvetli nebo a za zemlju je najbolji normal. Time onda izbegavate nepotrebno veliki šum koji gorenavedena dva moda daju i to je i preporuka; jeste da je zemlja onda malo tamnija ali nije nikakav problem to u obradi osvetliti. Ne zaboravite da se radi o sumi velikog broja snimaka pa je i dinamički raspon povećan, tako da osvetliti inače tamnu zemlju neće biti problem ni najgorim DSLR senzorima."

Astro_fun_times

Sjajno.
Mozda ovo treba moderator da prebaci u drugi post ili temu da se ne zagubi, radi lakseg pronalaska kad zatreba.
SkyWatcher Quattro 150P
SkyWatcher HEQ5 Pro
ZWO ASI533MC Pro; Canon 600D (astromod); ASI120MM guidecam
Optolong L-eXtreme; Svbony UV/IR; Askar D2

Yagodinac