Pomenuo sam u drugom thread-u da sam počeo raditi na nekom 3d štampanom Star tracker-u pa da podelim razmišljajna i šta sam do sad uspeo napraviti.
Ideja je sledeća:
Dizajnirati Star Tracker koji će ukupno da košta (u materijalu) do 50 eura i biće jednostavan način za sve zainteresovane koji imaju ograničen budžet da se okušaju u astrofotografiji ukoliko imaju ili mobilni telefon sa pristojnom kamerom ili neki DSLR ili sličan foto aparat.
Uređaj bi trebalo da im samo osnovne funkcije i u principu da bude moderna zamena za barn door tracker, znači:
- mogućnost useveravanja
- mogućnost praćenja na jednoj brzini u jednom smeru (ili južna ili severna hemisfera)
- mogućnost da se koristi sa foto tronožca
- da omogućava rad do recimo 100-150mm fokalne dužine
- i naravno da bude jednostavan za napraviti.
Kako trenutno stvari stoje, mislim da sam omanuo u postavljenim ciljevima. Za početak nisam siguran da ću uspeti da se uklopim u budžet od 50 eura. Ipak ima suviše stvari koje treba kupiti (ležajevi, step motor, drajver za step motor, kontroler, šrafovi i matice, UNC šrafovi i matice za prihvat foto opreme, ...)
Drugo - nisam siguran koliko je jednostavan za napraviti. No, to ću ostaviti za sam kraj, još uvek sam u fazi dizajna i prototipova.
U narednih par postova ću opisati šta je napravljeno i testirano do sad i šta je odbačeno kao ideja a šta usvojeno.
Prva stvar na kojoj sam radio je baza za polarno useveravanje, odnosno njen azimut deo.
Igrao sam se sa idejom da štampam puž i pužni navoj i da vidim da li je moguće napraviti nešto takvo i onda je to preraslo u ideju za bazu:
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/07/azimuth/azimuth-design-scr.jpg)
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/07/azimuth/azimuth-design.mp4)
Ovo je kratak klip prvog rešenja u akciji, čisto da se vidi da li funkcioniše. Kliknite na sliku da dobijete video u browseru.
Nakon toga sam malo ozbiljnije dizajnirao čitavu stvar i evo jedne slike koja prikazuje prvu i drugu iteraciju jednu pored druge:
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/07/azimuth/new_assembly_comparison.jpg)
Znači to je osnova kućišta koja će moći da se pomera levo desno sa finim podešavanjem. Nedostaju još "kočnice" odnosno par zavrtnja koji će da zaključaju položaj i to je u principu to. Na vrhu će biti "poklopac" i onda na njemu podešavanje za elevaciju koje će da radi na sličnom principu (samo sekcija pužnog navoja - ne ceo).
Trenutno sam u fazi izrade trećeg prototipa tog dela, pa ću postaviti slike kad bude gotov.
Sledeće na čemu sam radio je sistem redukcije za praćenje.
Tu sam krenuo vrlo ambiciozno i napravio sam 179.2:1 redukciju. Redukcija je bila napravljena sa "split ring compound planetary gearset"-om (nema šanse da bi znao da ovo prevedem na nešto smisleno :D ).
Ispostavilo se da je čitav sklop jednostavno preglomazan jer sam koristio jeftine ležajeve koji su dostupni ovde, ali su oni preveliki. Takođe, čitav sklop je prekomplikovan i na kraju sam odustao od njega.
U stvari, nisam odustao od koncepta, nego sam odustao od ideje da koristim taj koncept na ovom uređaju. Sam reduktor planiram da "usavršim" i ispitam da li bi se možda mogao koristiti u naprednijem projektu koji sam planirao a to bi bio 3d štampana montaža u EQ5 klasi. To planiram da započnem u nekom trenutku.
Sve u svemu, evo malo slika da se vidi o čemu se radi (i koliko je to u osnovi):
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/07/gearbox/gearbox.jpg)
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/07/gearbox/nema17_under_the_gearbox.jpg)
Gornje dve slike prikazuju čitav sklop. Na donjoj se vidi koliki je zapravo jer sedi na Nema 17 motoru koji izgleda maleno u odnosu na sklop.
Evo i kako sklop izgleda iznutra.
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/07/gearbox/annulus.jpg)
Ovo je "baza" i vidi se i sunce instalirano na osovinu step motora.
Zatim dolazi planetarni sistem na nosaču:
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/07/gearbox/planetary_carrier.jpg)
I to izgleda ovako kad se sastavi:
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/07/gearbox/planetary_installed.jpg)
Na kraju dolazi "izlazna osovina" - koja zapravo "lebdi" na plantarnom sistemu (zato je potrebno puno ležajeva da bi sve to nosilo):
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/07/gearbox/output_shaft.jpg)
I na kraju se stavi poklopac koji pridržava stvari:
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/07/gearbox/gearbox_casing.jpg)
U prethodnom postu na slikama se može videti "mozak" operacije.
To je Raspberry PI Pico mikro kontroler uparen sa DRV8825 step drajverom i sve to pogoni Nema 17 step motor.
Sam kod za mikrokontroler je rađen u micro python-u i vrlo je jednostavan.
Ideja je bila da gornji reduktor preko zupčastog kaiša i redukcije od 1:5 prebacim na izlaznu osovinu.
Evo i malo računice.
Nema 17 sa 32 mikro stepa i 200 stepova po obrtaju (1.8 stepeni po stepu) zahteva 202.5:1 redukciju da bi se sveo na 1 ark sekund po mikro stepu.
360 * 60 * 60 = 1296000 ark sekundi u punom krugu
32 * 200 = 6400 mikro stepova u jednom obrtaju step motora.
1296000 / 6400 = 202.5 ark sekundi po jednom mikro stepu ako nema redukcije.
Čisto radi poređenja, AZGti montaža radi na 0.625"/ustep, EQ5, HEQ5, EQ& montaže rade na par puta većoj preciznosti od 0.1-0.2"/ustep (tačne cifre su dostupne na EQMod web sajtu).
Za jednostavan star tracker sam rešio da je prenosni odnos koji daje oko 1"/ustep sasvim dovoljan
Sa gornjim reduktorom od 179.2:1 i dodatnim stepenom od 1:5 to bi bilo total od 896:1 - što je dosta više nego što je potrebno i već je u klasi EQ5 montaže.
Sve u svemu, nakon što sam odustao od gornjeg reduktora, palo mi je na pamet da se potrebna redukcija može ostvariti samo sa zupčastim kaiševima. U 3 stepena redukcije se može dobiti i više nego dovoljna redukcija. Trenutno sam zamislio dve redukcije od 1:5 i jednu od 1:10 (na izlaznom stepenu) - što daje total od 250:1 odnosno rezoluciju praćenja od 0.81"/ustep. To je već u klasi AZGti montaže i sasvim dovoljno za jednostavni star tracker.
Kaiševi su stigli i odradio sam preliminaran test 3d štapanih remenica i vrlo sam zadovoljan kako to sve funkcioniše, evo i slike prototipa:
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/07/belt-system/belt_test.jpg)
Sledeći koraci su da se dizajnira čitav sklop sa 3 klaiša. Tu mi je najveći izazov kako da napravim sistem zatezanja kaiša.
Najjednostavnije rešenje je sa "idler" točkićima, ali bi to da izbegnem ako može jer je to dva dodatna ležaja po idler-u a to je par evra od budžeta.
Problem sa kliznim mehanizmom za zatezanje je taj što radi za motor, odnosno prvi stepen redukcije koji nije veza ni za šta drugo. Izlazna osovina je stacionarna, to znači da ona ne može zatezati a ovi među stepeni imaju dva kaiša na sebi - pa bi zatezanje jednog od dva kaiša poremetilo drugi kaiš. Možda su idleri ipak najjednostavnije rešenje i jedino realno.
Ne bih da ti pametujem ,cini mi se da koristis "standardne" lezajeve pa ti to utice na velicinu .
Postoje i tanji lezajevi u standardu npr 61802 je dimenzija fi15xfi24x5 deluje mi da bi to pomoglo s gabaritima. Evo samo baci pogled na tabelu cega sve ima za npr 15 mm osovinu https://www.skf.com/group/products/rolling-bearings/ball-bearings/deep-groove-ball-bearings
Pozdrav
Interesantan projekat... Gledajući princip rada strain wave montaža, možda bi bilo dobro razmotriti mogućnost da se koristi taj princip. One u principu nisu glomazne jer ne koriste prenos u punom smislu, a bilo bi dovoljno za tracking napraviti praćenje samo po jednoj osi. Plus one su bez backlasha i potrebe za tegovima ako se koristi oprema umjerene težine.
Quote from: dejan_SD on April 08, 2023, 02:23:06 amNe bih da ti pametujem ,cini mi se da koristis "standardne" lezajeve pa ti to utice na velicinu .
Postoje i tanji lezajevi u standardu npr 61802 je dimenzija fi15xfi24x5 deluje mi da bi to pomoglo s gabaritima. Evo samo baci pogled na tabelu cega sve ima za npr 15 mm osovinu https://www.skf.com/group/products/rolling-bearings/ball-bearings/deep-groove-ball-bearings
Pozdrav
Da, razmišljao sam o tome i evo do kojih zaključaka sam došao:
- trenutno, za ovaj star tracker, nema potrebe da tražim egzotične ležajeve. Skuplji su dosta, a nema potrebe za njima ako se ide sa kaiševima. Recimo, ja set 608 od 10 komada mogu da uzmem za tipa 800 dinara, to znači da je jedan 608 ležaj oko 0.7 eura
To mi dosta znači jer pokušavam da se uklopim u onih 50 eura. Evo ukratko kako izgledaju troškovi. Na elektroniku otpada oko 25 eura. Step motor: ~10 eura, drajver za steper ~2 eura, mikro kontroler ~8 eura, i još oko 5 eura za sitnice (step down sa 12V na 5V i konektori i kablovi, perf board i slično).
Što se tiče plastike, tu računam da će trebati bar jedno 600-700 grama za sve delove, a po ceni od recimo 25 eura po kili to izađe na jedno 16'17 eura.
Znači ostaje nam još jedno 8-9 eura za ležajeve i ostali hardware tipa matice, šrafovi i tako to.
Kaiševe nisam ni računao, i oni izađu 2-3 eura po komadu. I već smo preko budžeta.
Zato mi je bilo bitno da uštedim gde god mogu (ili da menjam budžet na gore).
- Što se tiče ovog sistema planetarnog reduktora, da tu definitivno moraju ići tanji ležajevi. Tu mi zapravo trebaju dve "ekzotične" karakteristike - treba mi tanak i treba mi ležaj sa jako velikim unutrašnjim prečnikom.
Odnosno, postavlja se pitanje da li mi treba ili ne. Ako ostavim taj sistem za veću montažu u EQ5 klasi, onda možda i nije potrebno toliko smanjivanje.
Ležajevi sa većim prečnikom su dobra stvar jer se mehanizam oslanja u jednom delu samo na ležajeve i ležajevi pomažu da ostane centriran u osi (svaka devijacija od idealne ose će se odraziti i na glatkoću i na preciznost sklopa) a ako je ležaj širok onda on dozvoljava manje nagibe nego mali ležaj.
Dalje, ležaj sa sa velikim unutrašnjim prečnikom se može iskoristiti tako da se stavi "ležaj u ležaj" odnosno da se napravi da se za dva ležaja samo jednom računa visina jer se postave koncentrično.
Doduše, treba imati u vidu da su ležajevi samo deo koji utiče na gabarite. Čitava stvar je pravljena od plastike a plastika je dosta fleksibilna (iako koristim PLA koji je najkrući) i onda je potrebno staviti dosta plastike - veću debljinu da bi se izbeglo savijanje.
Onda postoji problem cene čak i za tu veću montažu. Da, postoje kineski jeftini ležajevi - ali oni nisu ni približno precizni - imaju dosta praznog hoda i lufta u samom sklopu. SKF naravno su najbolji i toga nema, ali oni i koštaju tipa 30-40 eura po komadu.
Nema baš poente pokušavati napraviti jeftin DIY sistem ako će cena ležajeva na kraju da izađe više nego kupovna montaža :D
Kao sto rekoh samo sam hteo da skrenem paznju na neke lezajeve koji su malo drugaciji od onih koji se koriste stalno a jos uvek spadaju u standardnu ponudu. Postoje jos i ultra slim ali tu se kod nas postavi i pitanje dostupnosti istih. Sto se mene tice od SKF-a ostalo ime i cena,na poslu dosta koristimo KYK lezajeve. Razliku u kvalitetu nismo jos primetili u jako intezivnoj industrijskoj upotrebi traju 2-3 godine kao i fag i skf,a cena je upola manja.
Za smanjivanje luftova dobraj je primena lezajeva s kosim dodirom ,ali kako se ovde radi o plastici pitanje je dali bi konstrukcija bila dovoljno cvrsta da se ovako izvede. Tada bi naprimer preciznost kineskih lezajeva bila nebitna.
Imao ona izreka : "Brzo,kvalitetno,jeftino. Izaberi dva."
Ako se setim nekog dobrog i relativno pristupacnog resenja javim se ovde.
Cestitke na trudu.
Quote from: Ljubo on April 08, 2023, 10:29:57 amInteresantan projekat... Gledajući princip rada strain wave montaža, možda bi bilo dobro razmotriti mogućnost da se koristi taj princip. One u principu nisu glomazne jer ne koriste prenos u punom smislu, a bilo bi dovoljno za tracking napraviti praćenje samo po jednoj osi. Plus one su bez backlasha i potrebe za tegovima ako se koristi oprema umjerene težine.
Naravno da sam video taj hype oko harmonijskih drajvova, i lično mislim da i nisu preterano dobro rešenje. U svakom slučaju su preskupi (po mom mišljenju).
Za DIY varijantu se ne isplati. Par ljudi je pokušalo da štampa harmonijske drajvove, i mada u principu može da se uradi - nemaju dobre karakteristike.
Problem je u izlaznoj osovini, odnosno potrebi da jedan deo izlazne osovine bude fleksibilan (znači štampa se od TPU plastike) a drugi deo da bude krut. Video sam i jedan primer gde je zupčasti kaiš upotrebljen za prsten koji se deformiše.
To uglavnom prave ljudi koji se bave robotikom pa im treba dobra redukcija za pokretanje robota (za veliku snagu iz malog motora).
Evo jedan video gde se prikazuje DIY štampani harmonijski drajv:
https://www.youtube.com/watch?v=Emvo3bLT-Z4 (https://www.youtube.com/watch?v=Emvo3bLT-Z4)
Sve u svemu, kad sam razmišljao o štampanim varijantama, u opticaju je bilo 3 različita modela:
- harmonijski
- split ring planetary
- cikloidalni sistem
Split ring planetarni je najjednostavniji za štampu, pa sam krenuo od njega. Harmonijski sam izbacio iz igre zbog problema sa flaksibilnošću a cikloidalni je isto vrlo dobro rešenje - ali je kompleksniji za napraviti, odnosno, potrebno je nabaviti gomilu specifičnih stvari - tipa mali valjčići određenog prečnika.
Čak sam u svemu tome i sam dizajnirao jedan sistem redukcije. U pitanju je neki hibrid izmedju planetarnog i cikloidalnog:
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/08/scr.jpeg)
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/08/novel_gearbox_action.mp4)
Klik na sliku za video ...
Postoji idealan sistem redukcije za montaže, i ukoliko budem mogao, planiram da sam napravim tako nešto, ali će mi za to trebati strug.
U pitanju je friction drive - odnosno zamena zupčanika kontaktnim valjcima. Postoji par montaža koje rade na tom principu ali su izuzetno skupe.
Mesu 200 i E.Fric
One menjaju standardni sistem zupčanika sa valjcima - a to znači da imaju samo jednu tačku kontakta i nisu previše kompaktni - recimo za 60:1 redukciju je potrebno za 5mm ulaznu osovinu imati 300mm izlaznu osovinu (Mesu recimo ima ukupnu redukciju od oko 3000:1 sa dva stepena - znači oko 50-60:1 po stepenu).
Ono što sam ja zamislio je - izbaciti zube iz gornjeg split ring compound plantarnog sistema :D
U zavisnosti od broja planeta - imamo mnogo više tačaka kontakta - manja mogućnost proklizavanja.
Sistem je mnogo kompaktniji i može se dobiti velik stepen redukcije u samo jednom koraku.
Jedino što mi je nepoznanica - to je otpornost na promenu temperature, jer će sistem biti bez mogućnosti štelovanja kontaktne sile i promena prečnika zbog temperature će zapravo da "šteluje" kontaktnu silu.
Quote from: dejan_SD on April 08, 2023, 01:23:29 pmSto se mene tice od SKF-a ostalo ime i cena,na poslu dosta koristimo KYK lezajeve. Razliku u kvalitetu nismo jos primetili u jako intezivnoj industrijskoj upotrebi traju 2-3 godine kao i fag i skf,a cena je upola manja.
Ovo je skroz interesantna informacija. Imaću to u vidu ako budu trebali baš kvalitetni ležajevi.
Quote from: vlaiv on April 08, 2023, 01:35:49 pmQuote from: dejan_SD on April 08, 2023, 01:23:29 pmSto se mene tice od SKF-a ostalo ime i cena,na poslu dosta koristimo KYK lezajeve. Razliku u kvalitetu nismo jos primetili u jako intezivnoj industrijskoj upotrebi traju 2-3 godine kao i fag i skf,a cena je upola manja.
Ovo je skroz interesantna informacija. Imaću to u vidu ako budu trebali baš kvalitetni ležajevi.
Vlaiv,
Cela ova prica je sjajna. Bilo bi divno kada bi se jos ljudi ukljucilo, da ne budes ti jedini koji radis, a mi samo da navijamo. Ja odavno mastam da napravim neki tracker, i do sada sam razmotrio gomilu ideja. Jeste jeftinije, i sigurno bolje kupiti gotov, ali nije sve u tome.
Kada su u pitanju lezajevi, mozda moze i ovde da se nadje ...https://zivko.co.rs/. Proizvodnja svih vrsta lezajeva... Ne mora za to bas SKF, tracker-i se vrte polako, ne trpe mnogo...
Bio sam ubedjen da je Harmonic drive najbolje resenje za ovo sto nama treba. I silno vreme potrosio citajuci i gledajuci o tome. Izmedju ostalog i ovaj klip na linku koji si okacio. Taj vid prenosa se ne koristi samo u robotici. Svako ko je ikada gurao auto iz snega i blata koristio je harmonicni pogon za to. I na sopstvenim ledjima osetio koliko je bolji i delotvorniji.
Zapravo, puzni prenos je iznudjeno resenje u montazama.I od kvaliteta samog puza skoro sve zavisi. Zato me i dalje drzi ta neka manija da napravim(o) nesto malo drugacije.
Quote from: spadej on April 10, 2023, 09:30:24 amKada su u pitanju lezajevi, mozda moze i ovde da se nadje ...https://zivko.co.rs/ (https://zivko.co.rs/). Proizvodnja svih vrsta lezajeva... Ne mora za to bas SKF, tracker-i se vrte polako, ne trpe mnogo...
Njih sam našao kada sam tražio iglice / valjčiće za cikloidalni drajv, ali nisam obratio pažnju da imaju i veliki izbor ležajeva. Moram pogledati šta sve imaju.
Quote from: spadej on April 10, 2023, 09:30:24 amCela ova prica je sjajna. Bilo bi divno kada bi se jos ljudi ukljucilo, da ne budes ti jedini koji radis, a mi samo da navijamo. Ja odavno mastam da napravim neki tracker, i do sada sam razmotrio gomilu ideja. Jeste jeftinije, i sigurno bolje kupiti gotov, ali nije sve u tome.
Ja sam za. Moram da priznam da nemam pojma kako bi sarađivali. Ja nemam apsolutno nikakva pred znanja iz mašinstva. Prvi put sam se upustio u ovakve stvari od kad sam nabavio 3d štampač pre nešto manje od godinu dana. Tad sam prvi put i počeo da koristim CAD.
Neko sa iskustvom bi trebalo da nas koordiniše - ili ako niko nema iskustva, onda kontam da moramo da smislimo kako je najbolje sarađivati.
Navešću listu stvari koje mi se ne sviđaju kod mog trenutnog dizajna i gde bi mi pomoć dobrodošla da smislimo elegantnije rešenje.
1. Pozicija step motora u odnosu na tracker. Ovako kako jeste - motor će da viri van kućišta trackera ako je cilj napraviti što manje kućište (a rekao bi da jeste - mada ne presudan). Osovina motora mora biti paralelna sa ostatkom. Ako bi postavili motor horizontalno - samo unosimo komplikacije, tipa još jedan stepen prenosa i dodatni delovi za pravljenje i sklapanje
2. Elektronika.
Ovaj deo mi se ne sviđa jer dosta komplikuje pravljejne. Čovek mora da zna da lemi i svašta nešto da bi se projekat napravio do kraja.
Za sada od komponenti imam samo RPI Pico, DRV8825 i biće 12V napajanje, znači treba 12V na 5V step down i nešto malo hardware-a tipa 2.1mm utičnica i on/off prekidač (eventualno i prekidač za južnu / severnu hemisferu).
Da li postoji već gotov neki expansion board koji bi se mogao koristiti? Da se samo uštekaju IC-i u njega i da nema lemljenja. Tipa neki stepper driver shield za arduino ili nešto slično.
Koliko košta pravljenje custom PCB-a od onih servisa kao PCBWay? Možda bi mogli da dizajniramo PCB i da onda ko neće da lemi to pošalje PCBWay-u ili nekom sličnom da mu napravi?
3. Mislim da sam za neke stvari malo preterao i da se mogu jednostavnije napraviti. Svaka optimizacija je dobrodošla
Quote from: spadej on April 10, 2023, 09:30:24 amBio sam ubedjen da je Harmonic drive najbolje resenje za ovo sto nama treba. I silno vreme potrosio citajuci i gledajuci o tome. Izmedju ostalog i ovaj klip na linku koji si okacio. Taj vid prenosa se ne koristi samo u robotici. Svako ko je ikada gurao auto iz snega i blata koristio je harmonicni pogon za to. I na sopstvenim ledjima osetio koliko je bolji i delotvorniji.
Zapravo, puzni prenos je iznudjeno resenje u montazama.I od kvaliteta samog puza skoro sve zavisi. Zato me i dalje drzi ta neka manija da napravim(o) nesto malo drugacije.
Ono što ja vidim kao problem kod harmoničkog reduktora je sledeće:
1. Problem za 3d print i kako rešiti prelaz sa fleksibilnog na fiksni deo. Koliko će da bude izdržljiv i dugotrajan takav deo koji se sporo deformiše?
2. Činjenica da je samo dva zuba u kontaktu. Kod cikloidalnog drajva imamo dosta tačaka koje su u stalnom kontaktu (ali je problem tolerancija i preciznosti), dok kod split ring compound plantary tipa imamo isto dosta zuba koji su u kontaktu - bar 3 ako imamo 3 planete, ali se sistem može dizajnirati za 5 ili više planeta. Takođe je moguće koristiti kose zupčanike ili čak riblja kost (ali ovo poslednje jako komplikuje sastavljanje, jer spoljni prsten mora iz više delova da se pravi i onda fiksira)
Što više tačaka kontakta - to se smanjuju problemi tipa backlash i greške u izradi jer se greške "uproseče"
Nemam predstavu koliko glatko će da radi koji od drajvova ako ga 3d štampamo. Isplanirao sam da napravim testiranje za to i osmislio protokol koji ne zahteva ultra precizan enkoder.
Montirali bi laser na izlaznu osovinu motora i njime projektovali tačku na udaljenu belu površinu (tipa parče kartona ili tabla-platno za projektor). Kamera onda snima kako se tačka pomera i uzima se centroid pozicije tačke. To se pretvara u koordinate i sa malo matematike - dobije se grafik praćenja u vremenu.
Za star tracker - glatkoća praćenja, verujem i nije neki prioritet, ali za ozbiljniju montažu bi svakako bio.
Za saradnju ne brinem. Kad ima volje, nadje se i nacina. Cekam da mi stigne 3d printer (krajem aprila) i da pocnem da se "igram" sa njim. Tada cu, nadam se, da se aktivinije ukljucim u ovu pricu. Po struci sam masinski inzenjer koji je preko 30 godina u elektronici i IT-ju. Znam po nesto iz svih tih oblasti, i jos uvek me nije napustila zelja da naucim nesto novo. A forum poput ovog je odlican nacin, jer "
znanje je jedina roba koja se mnozi deljenjem".
Moj glavni razlog za predlog za pokretanje ove teme je da malo ozivimo ovaj forum. Da se udruzimo i timski radimo, danas na tracker-ima, sutra mozda na astrofoto i obradi. Imamo sjajan primer na komsijskom forumu, gde inace gostujemo i dosta nas odavde. I svi smo svedoci koliko su oni napredovali, i kakve rezultate imaju. Pratim ih jako dugo, znam da je prelomni trenutak bio kad su poceli medjusobno vise da saradjuju. Pa kad to moze tamo sto ne bi i ovde...
Drugi razlog je da nesto naucimo, i sami napravimo. Ima sigurno onih koji ce reci da je to gubljenje vremena, da je lakse kupiti gotov tracker.. Ok, jeste komforniji, i tacno je da bi imali mnogo vise vremena za posmatranja i snimanja neba, ali nije Astronomija smo to... Da nije bilo PicGoTo projekta i samogradnje kontrolera, nikad ne bi upoznao divne ljude sa kojima se i danas druzim, i bez kojih se ne bi ni bavio ovim prelepim hobijem. A vise se tog projekta i ne secamo :).
Quote from: vlaiv on April 10, 2023, 11:01:30 am2. Činjenica da je samo dva zuba u kontaktu. Kod cikloidalnog drajva imamo dosta tačaka koje su u stalnom kontaktu (ali je problem tolerancija i preciznosti), dok kod split ring compound plantary tipa imamo isto dosta zuba koji su u kontaktu - bar 3 ako imamo 3 planete, ali se sistem može dizajnirati za 5 ili više planeta. Takođe je moguće koristiti kose zupčanike ili čak riblja kost (ali ovo poslednje jako komplikuje sastavljanje, jer spoljni prsten mora iz više delova da se pravi i onda fiksira)
Što više tačaka kontakta - to se smanjuju problemi tipa backlash i greške u izradi jer se greške "uproseče"
Ono sto sam ja video i procitao o HD drajvu me je potpuno zbunilo - uopste nema backslash. Cak ni kocnice nisu potrebne, ni po jednoj osi. Prvo sam mislio da bi to mogao biti problem, jer se u tom slucaju montaza ne moze okretati bez napajanja. Sto opet znaci da ako slucajno ostanes bez napajanja, ne mozes teleskop da koristis ni za obicno gledanje. Sve ima svoje.
PS: ne zelim da ti sugerisem bilo sta, razvijaj pricu onako kako si ti zamislio. I pomenuti PicGoTo je od prve ideje do ove koju sad koristim pretrpeo vise izmena. Svako ko je pravio dodao je nesto svoje. Nekad je to bio dobar potez, nekad ne, ali to je razvoj i tako se ide napred.
PSS: zaboravih da si postavio i neka pitanja. Skoro sve sto od elektronike zamislim da pravim, vec postoji gotovo. I to mnogo bolje i kvalitetnije. Driveri svih vrsta, kontroleri i ostalo. Za testiranje i razvoj mehanickog dela sigurno nije potrebno da se prave plocice, lemi itd. Po meni je najveci problem "skockati" mehancki deo. Sto se tice konacnog resenja elektronike, ja bi radije da prilagodim postojeca resenja nego da pravim nova. Jer potpuno sam zadovoljan sa PicGoto, a jos nisam ni probao AstroBery i neke druge i mnogo bolje "igracke"
Quote from: vlaiv on April 10, 2023, 11:01:30 amZa sada od komponenti imam samo RPI Pico, DRV8825 i biće 12V napajanje, znači treba 12V na 5V step down i nešto malo hardware-a tipa 2.1mm utičnica i on/off prekidač (eventualno i prekidač za južnu / severnu hemisferu).
Za ovaj step dovn 12v na 5v vec ima na aliju gomila gotovih plocica a da nije u pitanju klasican 7805. Pretpostavljam da i neki gotovi steper drajvovi postoje za 1 ili 2 kanala. Vecina elektronike je tamo poprilicno jeftina ,jedino sto se ceka, a to bi svelo lemljenej na ozicavanje medju veza.
NPR buck konvertor napajanja
https://www.aliexpress.com/item/1005003780274326.html?spm=a2g0o.detail.1000014.29.7c4160dbz04BWj&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.40050.281175.0&scm_id=1007.40050.281175.0&scm-url=1007.40050.281175.0&pvid=cec53ddb-92d3-4c08-a3b4-6724c5d40b9d&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.40050.281175.0,pvid:cec53ddb-92d3-4c08-a3b4-6724c5d40b9d,tpp_buckets:668%232846%238110%231995&pdp_npi=3%40dis%21EUR%210.7%210.66%21%21%21%21%21%402103237316811502826494547e9d11%2112000027142887130%21rec%21SRB%21
Kako napraviti nesto ovakvo po ovoj ceni u uradi sam verziji. Takodje ako je potreban neki za vise snage postoje i takvi za malo vecu cenu. Kupovao sam gotove plocice 2x3w pojacalca za neke igrackice po 0,2e free shiping.
Kineske lezajeve po bagatelnoj cenii kupujem i koristim ih kao zamene za nekakve vodjice i tockice. Mada ih nikada nisam koristio kao prave radne lezajeve kod stvari koje se iole brze vrte od 100 obrtaja. Ako se zahteva preciznost opet nisu bas sigurni, ali kao jeftina provera za nekakav prototip alata su mi isto bili odlicni.
Quote from: dejan_SD on April 10, 2023, 08:22:40 pmZa ovaj step dovn 12v na 5v vec ima na aliju gomila gotovih plocica a da nije u pitanju klasican 7805. Pretpostavljam da i neki gotovi steper drajvovi postoje za 1 ili 2 kanala. Vecina elektronike je tamo poprilicno jeftina ,jedino sto se ceka, a to bi svelo lemljenej na ozicavanje medju veza.
NPR buck konvertor napajanja
Taj sam i imao na umu. Već sam ga koristio kad sam pravio poboljšanje za 3D štampač bazirano na BananaPI. Krenuo sam da pravim čitavu policu za njega sa osvetljenjem, ventilacijom i Klipper firmware-om (taj firmware ide na spoljni računar, može i ozbiljan a može i SBC tipa RaspberryPI / BananaPI / OrangePI ili nešto drugo tipa BeagleBone ...)
Meni nije problem da uzmem perf board i da napravim u DIY verziji sve to povezano. Čak sam i razmišljao da uzmem sebi onaj jedan Genmitsu 3018 ili 3020 i da sam rutiram male PCB-jeve (a možda ću i praviti 3d štampani malo ozbiljniji ruter da radim i sa aluminijumom - za sve zainteresovane, pogledajte šta radi Ivan Miranda na youtube-u).
Glavni "problem" mi je što sam hteo da ovo bude projekat dostupan širokim narodnom masama. Ispostavlja se da možda neće biti.
Ciljna grupa su ljudi koji ne mogu da priušte neki komercijalni star tracker, ali zato treba da imaju: 3d štampač, opremu za lemljenje, .... počinje da bude nerealno.
Mnogo realnija varijanta je da će neko 3d odštampati kod komšije ili brata od tetke, i da će da ubode par IC-eva u podnožja gotove pločice (mada, možda brat od tetke ima lemilicu i zna da lemi :D - prosto nisam pametan).
Quote from: spadej on April 10, 2023, 01:32:34 pmZa saradnju ne brinem. Kad ima volje, nadje se i nacina. Cekam da mi stigne 3d printer (krajem aprila) i da pocnem da se "igram" sa njim. Tada cu, nadam se, da se aktivinije ukljucim u ovu pricu. Po struci sam masinski inzenjer koji je preko 30 godina u elektronici i IT-ju. Znam po nesto iz svih tih oblasti, i jos uvek me nije napustila zelja da naucim nesto novo. A forum poput ovog je odlican nacin, jer "znanje je jedina roba koja se mnozi deljenjem".
Pretpostavio sam da imaš veze sa mašinstvom. Ja sam software-ski inženjer / system architect, i kad pomislim na kolaboraciju u svom polju - tu je jasno i vrlo jednostavno.
Mi smo već navikli da koristimo software za kolaboraciju, da delimo projekte na sitne taskove koje može da preuzme bilo ko, ko ima dovoljan nivo znanja i tako to.
Sa druge strane, jedino što mogu da smislim na nivou kolaboracije u mašinstvu je na nivou "interface"-a. Da se dogovorimo kako dva dela treba da rade zajedno i onda svako pravi svoj na zadatu speficikaciju. Ne znam ni kako bi delili gotove fajlove. Kako treba organizovati CAD fajl da bi se u isto vreme moglo raditi na njemu i šta se koristi za praćenje verzija. Tu ću se osloniti na tebe da kažeš šta je najbolja praksa u mašinstvu.
Quote from: spadej on April 10, 2023, 01:32:34 pmMoj glavni razlog za predlog za pokretanje ove teme je da malo ozivimo ovaj forum. Da se udruzimo i timski radimo, danas na tracker-ima, sutra mozda na astrofoto i obradi. Imamo sjajan primer na komsijskom forumu, gde inace gostujemo i dosta nas odavde. I svi smo svedoci koliko su oni napredovali, i kakve rezultate imaju. Pratim ih jako dugo, znam da je prelomni trenutak bio kad su poceli medjusobno vise da saradjuju. Pa kad to moze tamo sto ne bi i ovde...
Drugi razlog je da nesto naucimo, i sami napravimo. Ima sigurno onih koji ce reci da je to gubljenje vremena, da je lakse kupiti gotov tracker.. Ok, jeste komforniji, i tacno je da bi imali mnogo vise vremena za posmatranja i snimanja neba, ali nije Astronomija smo to... Da nije bilo PicGoTo projekta i samogradnje kontrolera, nikad ne bi upoznao divne ljude sa kojima se i danas druzim, i bez kojih se ne bi ni bavio ovim prelepim hobijem. A vise se tog projekta i ne secamo (https://forum.astronomija.org.rs/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.astronomija.org.rs%2Fforum%2FSmileys%2Ffugue%2Fsmiley.png&hash=42ba492be4c6013c8853deb15838d2f6).
Slažem se. Nije na odmet malo više pisati da se pokuša oživeti forum.
Za ovaj konkretan projekat, mislim da su gotova rešenja verovatno overkill? Star tracker treba da pruži jednu funkciju - a to je da prati konstantnom brzinom.
To je toliko jednostavno, da sam ja, koji to nikad nije radio u životu, za pola sata povezao kontroler sa drajverom i stepper motorom, i napisao kod za to i naterao ga da radi. Verovatno ne postoji jednostavnija stvar koja se radi kontrolerom od toga :D
Ja veze nemam sa lemljenjem i kontrolerima i uspeo sam da napravim onaj myfocuser pro2 ... hehehe ako bih mogao nekako da doprinesem tu sam.
Ja imam višegodišnje iskustvo u CAD-u (građevinski inženjer) ali uglavnom u AutoCAD-u. Takođe, već neko vreme imam plan da uzmem neki 3D štampač, da se malo igram. Zbog toga sam nedavno isprobavao Autodesk Fusion 360. Koliko sam video dosta se koristi za 3D modele za štampanje. Ima besplatna verzija i (ako sam dobro shvatio - nisam probao) može da se koristi timski. Da se napravi tim i dele fajlovi. Možemo to probati.
Toliko me je fasciniralo saznanje (dobrano zakasnelo) o postojanju Arduino platforme i opreme, da sam kao mator, po prvi put počeo da se igram i sa elektronikom i sad imam neko minimalno iskustvo i u tome kao i nešto opreme.
Super mi je ovo što Vlaiv radi i rado bih se priključio ako nekako mogu da pomognem. Samo napred!!
Quote from: mitja on April 11, 2023, 12:58:37 pmJa veze nemam sa lemljenjem i kontrolerima i uspeo sam da napravim onaj myfocuser pro2 ... hehehe ako bih mogao nekako da doprinesem tu sam.
To moram i ja. Mislim da ću praviti svoju verziju baziranu na RPI Pico (mnogo mi se sviđa taj kontroler). Takođe planiram da je koristim na dva telesopa, pa ću na oba postaviti nosače i motore a kontroler kutija će biti na montaži - da bude lako za zamenu.
@spadej i @mboskovic
Koje štampače planirate?
Nisam baš neki ekspert, al sam se nagledao tih videa i načitao vezano za 3d štampu, pa ako bude nekih pitanja, tu sam i nadam se da ću imati koristan savet.
Pa da nastavimo onda ovo oko 3d trackera :D
Evo jednog zanimljivog problema koji valja rešiti.
Useveravanje. Kako najjednostavnije useveriti ovakav star tracker?
Neki metod koji sam ja razvio za AZGti, jer on isto nema polarni tražilac je sledeće:
- uzmem običan tražilac, recimo 6x30 ili 8x50 i sa adapterom ka stavim u vixen prihvat na montaži.
- usmerim ga ka severnjači tako da je Severnjača ispod krsta, zatim otpustim RA i okrećem ručno montažu u RA. Ovim proverim da li je tražilac poravnat sa RA osom. Ako Severnjača ostaje ispod krsta, onda je sve ok, ako pobegne - podesim tražilac po potrebi (stavim ga na pola puta do Severnjače u tački gde je najudaljeniji od nje, pa ponovim postupak).
- Kada je tražilac poravnat sa RA osom - onda ga postavim "na oko" tamo gde bi trebalo da bude.
Kotistim sledeći metod
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/12/useveravanje.png)
Obeležio sam strelicama 3 zvezde koje se lepo vide kroz tražilac. To su Severnjaša i još dve pored nje. I jedna i druga zvezda su tu negde oko 6.5 magnitude i lepo se vide kroz tražilac.
NCP je negde na pola puta između te dve druge zvezde - ali u pravcu Severnjače - nešto malo manje od rastojanja između severnjače i linije koje spaja te dve zvezde (vidi sliku).
Ovaj metod nije precizan ali useveri na oko 10 ark minuta greške. Na slici prvi koncentrični krug je na 20 ark minuta od NCP.
Prema ovom kalkulatoru:
http://celestialwonders.com/tools/driftRateCalc.html
Greška od 10 ark minuta u useveravanju proizvodi drift od 2.6 ark sekundi po minutu.
Star tracker će najverovatnije raditi na recimo nekih 100mm pa čak i 150mm fokalne dužine. Sa modernim malim pikselima od 3.75um to izađe na 5.15"/px, znači pomeraj od pola piksela po minut ekspozicije.
Mislim da je to više nego prihvatljivo za star tracker. Da budem iskren, prihvatio bih grešku useveravanja do 15 ili čak možda i 20 ark minuta jer će većina ljudi raditi ekspozicije po 30 sekundi do minut sa ovakvom spravom.
Kako obezbediti useveravanje? Najveći problem koji vidim ovde je to što po dizajnu nije predviđeno da postoji kočnica i RA osa koja se slobodno vrti. RA pozicija će se podešavati posebno. Ili će ljudi koristiti ball head za kameru na star trackeru ovako:
(https://astrobackyard.com/wp-content/uploads/2017/10/skytracker-with-camera-and-lens.jpg)
ili ćemo napraviti 3d štampanu verziju ovog:
(https://astrobackyard.com/wp-content/uploads/2019/10/sky-watcher-star-adventurer-pro-review.jpg)
odnosno ovog dela:
https://teleskop.rs/foto-glave/528-podesiva-l-platforma-za-star-adventurer.html
Znači, plan da se useverava na način koji sam opisao gore pada u vodu.
Severnjača je takođe 40 ark minuta udaljena od NCP pa poravnanje direktno sa Severnjačom može da stvori blago izduženje zvezda na minut ekspozicijama u ekstremnim uslovima (praćenje na meridijanu), pa ne znam koliko je prihvatljivo.
Kako bi ste rešili ovaj problem?
Quote from: vlaiv on April 12, 2023, 02:15:23 pm@spadej i @mboskovic
Koje štampače planirate?
Nisam baš neki ekspert, al sam se nagledao tih videa i načitao vezano za 3d štampu, pa ako bude nekih pitanja, tu sam i nadam se da ću imati koristan savet.
Najjeftiniji :)
Budzet mi je jako ogranicen, jer sam prioritet postavio na "kucicu za teleskop". Slucajno sam na nekom nemackom sajtu nasao Anycubic Cobra Go za nekih 180 Eur. Da li zbog Uskrsa ili neceg drugog, tek i ta cena je spala na 130-ak Eur, tako da nemam razloga da ista vise trazim.
Taj ce biti odlican! Jos samo da docekam da mi prijatelj to donese, ziv nisam dok ne stigne.Evo poskupeo je cim su prosli praznici, ponovo je oko 180.
Hvala unapred za ponudjenu pomoc i podrsku, sigurno ce trebati...
Quote from: vlaiv on April 12, 2023, 03:15:25 pm...
Znači, plan da se useverava na način koji sam opisao gore pada u vodu.
Severnjača je takođe 40 ark minuta udaljena od NCP pa poravnanje direktno sa Severnjačom može da stvori blago izduženje zvezda na minut ekspozicijama u ekstremnim uslovima (praćenje na meridijanu), pa ne znam koliko je prihvatljivo.
Kako bi ste rešili ovaj problem?
Na ekspozicijama do 1min i fokalnim duzinama do 300mm useveravanje nije tolko kriticno. Probao sam bezbroj puta i sve moguce kombinacije. I fotke budu OK. Narocito na 50mm/30sec. Zvezde su bez ikakve deformacije ali ciljani objekat polako bezi iz vidnog polja. Zbog toga ne mogu da skupim dovoljno fotki za kasniju obradu, pa se sve svodilo samo na probe i testove.
To mi i jeste razlog za nabavku/izradu trekera, samo da zadrzi objekat u vidnom polju, onoliko precizno koliko ce biti potrebno za stakiranje.
Quote from: vlaiv on April 12, 2023, 03:15:25 pmPa da nastavimo onda ovo oko 3d trackera :D
Evo jednog zanimljivog problema koji valja rešiti...
(https://serve.trimacka.net/astro/Forum/2023/04/12/useveravanje.png)
...
Kako bi ste rešili ovaj problem?
Претпоставимо да је на мрежи уцртан круг који покрива 1
040
, неба и да је спољни круг тражиоца прецизније подељен на часове, минуте... Потребан нам је још и часовник да израчунамо часовни угао Поларе у вече посматрања.
Поступак одређивања Пола се своди на постављање Поларе на кружницу, али тако да буде тачно насупрот израчунатог часовног угла.
Како ништа не знам о астрофотографији, а још мање разумем шта намеравате да направите, могуће је да сам управо испричао о рупи у саксији. :)
Quote from: spadej on April 13, 2023, 11:15:56 amNa ekspozicijama do 1min i fokalnim duzinama do 300mm useveravanje nije tolko kriticno. Probao sam bezbroj puta i sve moguce kombinacije. I fotke budu OK. Narocito na 50mm/30sec. Zvezde su bez ikakve deformacije ali ciljani objekat polako bezi iz vidnog polja. Zbog toga ne mogu da skupim dovoljno fotki za kasniju obradu, pa se sve svodilo samo na probe i testove.
To mi i jeste razlog za nabavku/izradu trekera, samo da zadrzi objekat u vidnom polju, onoliko precizno koliko ce biti potrebno za stakiranje.
Dosta je velika razlika između 50mm/30 sekundi i recimo 100mm/60 sekundi - posledice greške useveravanja su 6 puta veće na ovoj drugoj kombinaciji.
Nisam siguran da razumem šta si mislio pod - fotke su ok, ali meta beži.
Ako su fotke ok, meta ne bi trebalo da beži, odnosno, bežaće malo ali ti to ne bi trebalo smetati. Prosta računica kaže da ako je po ekspoziciji pomeraj ispod piksela, za sve moderne DSLR aparate to je manje od 10% pomeraja mete u odnosu na FOV u par sati snimanja. Recimo da je pomeraj po snimku manji od jednog piksela i da si odradio 200 snimaka po minut, što je skoro tri ipo sata snimanja, ukupan pomeraj će biti manji od 200px a to je manje od 10% FOV za sve kamere koje imaju veću rezoluciju od 3000x2000 (a manje više svi DSLR-ovi imaju).
Koliko će meta da beži u odnosu na grešku useveravanja zavisi od više faktora. Jedan od faktora je deklinacija mete. Ako snimamo Severnjaču i imamo grešku useveravanja - Severnjača će ostati u kadru "24 časa" - neće biti bežanja.
Sa druge strane na DEC 0 je bežanje najizraženije.
Zatim - pitanje je na koju stranu je greška. Da li je u azimutu ili elevaciji. Od toga zavisi da li će bežanje biti veće na istoku/zapadu ili na jugu (mislim da je drift veći na istoku/zapadu ako je greška u elevaciji i na jugu za grešku u azimutu ali nemoj me držati za reč).
Ono što predlažem je da jednostavno posmatramo najgori scenario. Da postavimo gornju granicu brzine bežanja i spram toga odredimo kolika greška useveravanja je dozvoljena i onda spram toga napravimo metod.
Recimo, evo jednog primera - obična cevčica i stavljanje Severnjače u centar.
Severnjača je 40 ark minuta udaljena od NCP (trenutno je oko 37, ali da zaokružimo na 40). I da dodamo još 10 ark minuta vizualne greške prilikom upotrebe cevčice - to je u najgorem slučaju 50 ark minuta (što je dosta, to je nokat na malom prstu kad se ispruži ruka - oko 8mm na 57cm udaljenosti).
I to onda uporedimo sa maksimalnom greškom koju smo izračunali prethodno. Ako je manje od maksimalne greške, onda kažemo metod ima smisla - stavićemo cevčicu na traker i useverava se tako što se Severnjača stavi u centar cevčice.
Quote from: DraganTesic on April 13, 2023, 11:49:22 amПретпоставимо да је на мрежи уцртан круг који покрива 1040 , неба и да је спољни круг тражиоца прецизније подељен на часове, минуте... Потребан нам је још и часовник да израчунамо часовни угао Поларе у вече посматрања.
Поступак одређивања Пола се своди на постављање Поларе на кружницу, али тако да буде тачно насупрот израчунатог часовног угла.
Како ништа не знам о астрофотографији, а још мање разумем шта намеравате да направите, могуће је да сам управо испричао о рупи у саксији. :)
Zapravo ovo je približna metoda useveravanja i razmatramo sa koliko približno useverenom montažom možemo da prođemo a da to nema veliki uticaj na konačan rezultat.
Tražilac koji ja koristim u opisanoj metodi je standardni tražilac - samo sa nitnim krstom, bez koncentričnih krugova ili obeležene pozicije severnjače.
Nema potrebe računati ugao severnjače i vreme tranzita i sve te stvar jer se useveravanje radi vizuelno spram 3 vidljive zvezde.
Ako je tražilac ispravno poravnat sa RA osom montaže, onda je postupak sledeći (to grafik pokazuje).
Staviti krst tačno između dve slabije zvezde. Zatim pomeriti krst u pravcu normale na zamišljenu liniju te dve zvezde a za dva puta udaljenost Severnjače od te zamišljene linije (ili 1.5 puta).
Pošto je metoda približna, nije bitno da li će biti tačno 2 puta ili 1.5 puta ili nešto između i nije bitno da li će krst biti tačno na pola puta između dve zvezde kad se podigne normala. Dovoljno je da izgleda tako a mala greška neće značiti puno za krajnji rezultat.
Sve što je unutar tog prvog kruga je do 20 ark minuta od NCP. Sve što je do centralnoj polovini te kružnice je unutar greške od 10 ark minuta - odnosno dovoljno dobro spram postavljenog kriterijuma za taj metod.
Bio sam u dilemi da li da pišem ovu poruku ili ne, pa ipak odlučih da pišem...
Elem, nekada sam se bavio programiranjem mikroprocesora i mikrokontrolera, pa ako treba napisati neki kraći program, potrudio bih se :)
Međutim, imam i problem: ne poznajem aktuelne kontrolere, RPi ponajpre.
S druge strane, možda se može proći i jevtinije izborom jednostavnijih kontrolera.
Bez obzira na sve, ako zatreba, potrudio bih se da nešto odradim u ovoj oblasti :) samo što to ne mogu da obećam... :(
Quote from: stameni on April 13, 2023, 05:32:37 pmlem, nekada sam se bavio programiranjem mikroprocesora i mikrokontrolera, pa ako treba napisati neki kraći program, potrudio bih se (https://forum.astronomija.org.rs/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.astronomija.org.rs%2Fforum%2FSmileys%2Ffugue%2Fsmiley.png&hash=42ba492be4c6013c8853deb15838d2f6)
Svaka pomoć je dobrodošla.
Doduše, u današnje vreme, izgleda da je programiranje mikro kontrolera mnogo jednostavnije.
Evo koda u majkropajtonu za sideralnu brzinu ako imamo redukciju od 250:1, 32 mikrostepa i steper od 200 stepova po krugu.
from machine import Pin
from time import ticks_us
dir = Pin(16, Pin.OUT)
step = Pin(17, Pin.OUT)
direction = 1
dir.value(direction)
speed_delay = 53853
last_time = ticks_us()
while True:
the_time = ticks_us()
if (the_time - last_time) > speed_delay:
step.on()
step.off()
last_time = the_time
Kod gore koristi integer matematiku i kasni manje od jedne sekunde dnevno (oko 0.7 sekundi, odnosno 0.7 * 15 = 10.5 ark sekundi kašnjenja dnevno).
Odlična tema. I ja sam razmišljao o praćenju ali imam sasvim drugačiju ideju.
Evo nekih mojih razmišljanja na predhodnu diskusiju:
Ležajevi:
Što se jeftinih ležajeva tiče mislim da nije problem tolerancija. Pre bih rekao da su pravljeni od jeftinijih i slabijih materijala pa nemaju istu nosivost, maksimalni broj obrtaja i trajnost kao skupi ležajevi. Ali s obzirom da u trackeru sile i brzine daleko manje od uobičajenih mislim da se jeftini ležajevi mogu koristiti bez ikakvih problema.
Razliku u materijalima i ležajevima možete videti ovde:
https://www.youtube.com/watch?v=qLiO4-S4QRY
Mada je ovakavo poređenje besmisleno jer ležajevi nikada nisu ovako opterećeni, sa druge strane materijal koji dobro podnosi pritisak (između kuglice u lageru i prstena) obično ne podnosi dobro savijanje odnosno opterećenje kakvo je u eksperimentu.
Zupčanici:
Osim prenosnog odnosa važno je videti i kakvim opterećenjima je izložen uređaj. Predpostavimo da će raditi u konfiguraciji kao na jednoj od gornjih slika gde je na tracker postavljen samo aparat bez kontratega za uravnoteženje. Recimo da je težina aparata sa objektivom 1 kg i da je udaljen od osovine 10 cm. Ako je u uređaju zadnji zupčanik prečnika 5 cm tj. poluprečnika 2,5 cm to znači da će na zubcu tog zupčanika delovati sila od 4 kg!! Ta sila direktno utiče na to koje dimenzije zupca treba da budu da se on ne bi polomio ili deformisao. (Izvinjavam se jer bi sile trebale da budu izražene u Kp odnosno Njutnima ali mislim da je ovako slikovitije onima koji nisu mašinci). Zupci i dalje mogu ostati mali tj. sitni ali se mora povećati debljina zupčanika.
Preciznost štampe:
Najveći problem, koji ispunjenje postavljenih zahteva nažalost čini skoro nemogućim je preciznost štampe. Recimo da možemo odštampati nešto sa preciznošću od 0,01 mm. Ako odštampamo zupčanik prečnika 80 mm tj poluprečnika 40 mm i položaj ili oblik zupca odstupa za 0,01, onda uglovno odstupanje zuba od idealnog iznosi arctan(0,01/40)= 51" (ark sekundi)!!!
Problem u preciznosti pravi i sam materijal. Štampa se dok je materijal vruć, kada se ohladi sigurno dolazi do nekog skupljanja odnosno promena dimenzija zbog toplotne dilatacije. Ovde smo u oblasti gde to može da bude primetno. Predlažem da precizno izmerite predmete koje ste štampali i uporedite sa dimenzijama koje su zadate za štampu.
Testiranje:
Testiranje uređaja ne mora da se izvodi laserima i sličnim metodama. Najlakše je napraviti test u relanim uslovima: Aparat i star tracker. Star tracker zaokenuti za 90 stepeni tako da se ne kreće po RA već po DEKLINACIJI !!. Aparat orjentisati tako da šira strana snimka bude paralelna sa RA. Ideja je da ako bi se načinio snimak bez uključenog uređaja zvezda će na snimku 'nacrtati' liniju paralelnu sa širom stranom snimka. Ako je uređaj uključen i radi savršeno dobiće se linija pod uglom od 45 stepeni. Ukoliko ima drifta on će biti poput dijagrama prikazan na toj liniji i to u pikselima što nam je u krajnjem slučaju najvažnije. Jednostavno širu stranu snimka posmatramo kao X osu na kojoj je vreme a na Y put odnosno ugao koji je prešao tracker.
Elektronika:
RPI je previše za tako jednostavan posao kao vožnja stepera. Popularni arduino će lako obaviti taj posao. Predložio bih ESP8266 ili još bolje ESP32. Prednost je što ako se kupi modul nije potreban nikakav uređaj za programiranje. Podržava WiFi komunikaciju tako da se može jednostavno napraviti podešavanje preko web interfejssa. Recimo nemate steper motor kakav je predviđen - Konektujete se browserom na uređaj i ubacite broj koraka za vaš steper.
Samo lemljenje nije neki veliki problem. Lako se nauči i može za nuždu da se uradi i jeftinom kineskom lemilicom.
Na kraju par reči o meni:
Po obrazovanju sam mašinski tehničar. Brljao nešto na mašinskom fakultetu. Odavno prebegao u informatičare i iz hobija se bavim elektronikom i mikrokontrolerima.
Rado ću pomoći u izradi i konstrukciji elektronike i programiranju.
Quote from: Joza on April 13, 2023, 09:41:30 pmTestiranje:
Testiranje uređaja ne mora da se izvodi laserima i sličnim metodama. Najlakše je napraviti test u relanim uslovima: Aparat i star tracker. Star tracker zaokenuti za 90 stepeni tako da se ne kreće po RA već po DEKLINACIJI !!. Aparat orjentisati tako da šira strana snimka bude paralelna sa RA. Ideja je da ako bi se načinio snimak bez uključenog uređaja zvezda će na snimku 'nacrtati' liniju paralelnu sa širom stranom snimka. Ako je uređaj uključen i radi savršeno dobiće se linija pod uglom od 45 stepeni. Ukoliko ima drifta on će biti poput dijagrama prikazan na toj liniji i to u pikselima što nam je u krajnjem slučaju najvažnije. Jednostavno širu stranu snimka posmatramo kao X osu na kojoj je vreme a na Y put odnosno ugao koji je prešao tracker.
Fantastična ideja.
Quote from: Joza on April 13, 2023, 09:41:30 pmRPI je previše za tako jednostavan posao kao vožnja stepera. Popularni arduino će lako obaviti taj posao. Predložio bih ESP8266 ili još bolje ESP32. Prednost je što ako se kupi modul nije potreban nikakav uređaj za programiranje. Podržava WiFi komunikaciju tako da se može jednostavno napraviti podešavanje preko web interfejssa. Recimo nemate steper motor kakav je predviđen - Konektujete se browserom na uređaj i ubacite broj koraka za vaš steper.
Koja je cena takvog uređaja? Ni za RPI Pico ne treba programator - samo USB kabl i kompjuter.
Standardni RPI Pico bez headera se kod nas može kupiti za 650 dinara. Postoji i varijanta sa WiFi-jem, koja košta 1270. Možda ima i jeftinije, nisam pretraživao KP da vidim koje su tamo cene.
Quote from: Joza on April 13, 2023, 09:41:30 pmZupčanici:
Iznenadićeš se koliko je plastika koja se koristi za štampu izdržljiva. Zapravo, ako se štampaju od najlona, zupčanici su izuzetno žilavi i izdržljivi (mada ja koristim PLA, a ni on nije loš za zupčanike).
Recimo, ovi kineski mini strugovi dolaze da plastičnim zupčanicima između glavne osovine i navojnog vratila koje služi sa automatsko pomeranje. Mislim da su pravljeni ili od POM-a ili od PA (poliamid ili poznatije kao najlon).
Rade ljudi testove izdržljivosti i recimo M8 šraf štampan na 3d štampaču može da nosi preko 80 kila.
Takođe sam viđao na YouTube-u 3d štampane čekrke koji podižu blok motora :D
Quote from: Joza on April 13, 2023, 09:41:30 pmPreciznost štampe:
Ovo je definitivno problem i uvek postoje odstupanja. Može se uticati na preciznost, ali recimo dimenziona preciznost nije ni blizu 0.01mm - ako se dobije 0.1mm onda je to veliki uspeh.
Ne znam koliko to može praviti problem kod ovakvih mehanizama - evo recimo ako je u pitanju zupčasti kaiš i 3d štampane remenice. GT2 profil je u pitanju. Koliko to može uticati na periodičnu grešku?
Quote from: vlaiv on April 12, 2023, 02:15:23 pm@spadej i @mboskovic
Koje štampače planirate?
Ja sam isto razmišljao o toj Kobri :)
Imaš neki predlog/savet?
Quote from: spadej on April 13, 2023, 09:49:51 amAnycubic Cobra Go
Quote from: mboskovic on April 14, 2023, 01:33:13 amJa sam isto razmišljao o toj Kobri (https://forum.astronomija.org.rs/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.astronomija.org.rs%2Fforum%2FSmileys%2Ffugue%2Fsmiley.png&hash=42ba492be4c6013c8853deb15838d2f6)
Ja imam Ender 3v2, tako da znam koje su boljke tih/takvih štampača.
To što Kobra dolazi sa ABL (automatic bed level) je odlična stvar. To je bila prva nadgradnja koju sam ja napravio na svom i stvarno je izuzetno bitna stvar.
Ja svaku štampu počinjem sa tom kalibracijom. Ne pamtim prethodno podešavanje jer su takvi štampači dovoljno "nestabilni" da se jednostavno promeni nivo osnove kad se odvaja prethodna štampa.
Pošto se takvi štampači sklapaju, naći ću vam video gde je objašnjeno na šta sve treba obratiti pažnju prilikom sklapanja da bi okvir štampača bio "u vinklu" - što je jako bitno kasnije da bi se izbegli problemi.
Ja sam svoj štampač par puta i rastavljao i sklapao ponovo baš zbog toga.
Jedna od boljki ovih štampača jeste to što imaju navojno vreteno za Z-osu samo sa jedne strane. Desna strana čitave X ose "visi" i ako štampač nije savršeno podešen, kada glava ode desno - X osa se blago nakrivi. Dovoljno da Z visina glave nije ista sa leve i sa desne strane.
Generalno ta navojna vretena stvaraju problem sa "backlash"-om i tu se gubi malo preciznosti po Z osi. Rešenje je dodavanje još jednog navojnog vretena na suprotnu stranu, još jednog step motora koji radi u paraleli sa onim drugim - ne treba nikakva kontrola - bukvalno se žice prevežu i oba dobijaju istu struju na svoje kaleme - samo treba voditi računa da se ne obrne faza i da idu u istu stranu.
Onda se X osa malo "olabavi" na obe strane tako da se više ne drži na okvir nego da je gravitacija drži na navojnim šipkama - to ukloni backlash skroz i kretanje glave levo desno više ne krivi X osu.
Mislim, sve to ne morate da radite naravno ako je sve dobro podešeno i radi. Ja nisam mogao normalno sve da namestim na mom i morao sam da to dodam.
Još jedna modifikacija koju bi preporučio odmah na početku je skidanje držača za materijal sa vrha i premeštanje negde sa strane. Isto, ima gomila tih modela što koriste ležajeve i stegnu točak sa materijalom. To je velika masa / velika inercija koja može da rezonuje kad se glava pomera levo desno i ne valja da stoji visoko i da bude slobodna. Bolje je da se glatko odmotava i da stoji sa strane - čak i mimo štampača ako imate mesta.
Za tu metodu testiranja sam čuo jako davno još u prošlom veku kada se u fotografiji koristio samo na film.
ESP8266 je kod nas nešto ispod 1000. Na Aliju se može naći i za manje od $2.
RPI već jako dugo ne pratim. U početku je to bio skoro ceo računar na pločici.
Sa ovim RPI pico otišli na tržište mikrokontrolera. Sada ima više mikrokontrolera u tim modulima i to jako niskim cenama. Za
Posao koji ovde treba da se obavi je jako jednostavan, i to će odraditi bilo koji bez problema. Da ne razglabamo sada o detaljim jer mislim da mnogima to ne bi bilo interesantno pogotovo u ovom trenutku.
Sa ESP8266 bi mogao da se uradi web interfejs koji bi recimo omogućavao dodatno podešavanje. Naprimer:
- u slučaju da imamo motor sa drugačijim brojem koraka.
- Izbor brzina praćenja: Zvezde, Sunce, Mesec.
- zadavanje željene brzine praćenja. Bilo bi možda zgodno za komete da kompenzuje kretanje po RA.
- Dodavanje mogućnosti intervalometra koji bi okidao aparat. Zadate koliko snimaka želite i u kom vrmenskom intervalu.
Bez dodavanja elektronike i dugmića. (osim par elemenata u slučaju intervalometra)
Znam da plastika može mnogo da izdrži, samo sam hteo da skrenem pažnju da treba misliti i o silama i dimenzijama. Imam utisak da smo trenutno koncentrisani samo na prenosne odnose i konstrukciju u smislu kinematike.
Treba sprečiti moguće elastične deformacije. Recimo pod opterećenjem se zub ili zupčanik malo jedva primetno deformiše i nakon nestanka sile se vrati u prvobitan položaj. On jeste izdržao i nije mu ništa ali u trenutku opterećenja nije precizno bio na svom mestu a to može dovesti do odstupanja krajnje pozicije.
Kaiš u principu radi mnogo mirnije i stabilnije. Ne znam da li zupčasti kaiševi unose neke nepravinosti.
Moguć problem je da remenica zbog štampe ne bude koncetrična već ima ekscentricitet e.
Onda prenosni odnos umesto Rv/Rm ide od Rv/(Rm+e) do Rv/(Rm-e).
Gde je Rv - poluprečnik velike remenice a Rm - poluprečnik male. Razmatran je ekscentricitet na maloj remenici jer je on kritičniji.
Jeste gledali da li ima nesto od gotovih zupcanika da odgovara za ovaj posao. Cini mi se da bi brizgana plastika bila jeftinija nego da se stampa. Mozda nesto od maketara sto prave robote i slicno.
Quote from: dejan_SD on April 15, 2023, 09:22:42 pmJeste gledali da li ima nesto od gotovih zupcanika da odgovara za ovaj posao. Cini mi se da bi brizgana plastika bila jeftinija nego da se stampa. Mozda nesto od maketara sto prave robote i slicno.
Ne znam na šta tačno misliš.
Za dva dizajna koja sam ja krenuo da isprobavam, komercijalni zupčanici nisu opcija.
U prvom, razlog je jako mala promena u modulu. Znači ako se uzme jedan set planetarnih zupčanika sa recimo modulom 1 - drugi će biti za nijansu manji - ali nikako "standardan" moduo.
Recimo u novoj iteraciji moduo osnovnih zupčanika je 1 a izlaznog stepena je 50/51 što dođe 0.980392....
Gotovo je nemoguće naći zupčanike tog modula u redovnoj prodaji (morali bi se specijalno praviti a to bi koštalo verovatno malo bogatstvo).
U drugom dizajnu uopšte ne koristim zupčanike. Komercijalne remenice se mogu uzeti (metalne, verovatno aluminijum), ali je cena značajna.
Jedan par remenica 5:1 košta oko 2000 dinara kada se uzima kod nas. Na AliExpress-u bi verovatno izašao manje (sad sam proverio, može za 8-9 eura da se uzme par remenica i kaiš).
Štampana verzija nije puno lošija a košta tipa bar x20 manje u materijalu (ne računam vreme i habanje štampača, ali i to vreme je mnogo manje nego da poštom stigne pošiljka).
Takođe može da se pravi proizvoljan prenosni odnos ukoliko je to potrebno.
Ako neko želi da koristi komercijalne remenice - gotovo sam siguran da se dizajn može prilagoditi za to.
Quote from: vlaiv on April 12, 2023, 02:13:10 pmQuote from: mitja on April 11, 2023, 12:58:37 pmJa veze nemam sa lemljenjem i kontrolerima i uspeo sam da napravim onaj myfocuser pro2 ... hehehe ako bih mogao nekako da doprinesem tu sam.
To moram i ja. Mislim da ću praviti svoju verziju baziranu na RPI Pico (mnogo mi se sviđa taj kontroler). Takođe planiram da je koristim na dva telesopa, pa ću na oba postaviti nosače i motore a kontroler kutija će biti na montaži - da bude lako za zamenu.
Imas gotovo resenje na netu. myFocuser pro 2. Baziran je na arfduino nano. Ja sam prvo imao solderless verziju ali je nekako ogranicena sto se tice kontrole step motora. Nakon sto sam uspesno na pcb plocicu zalemio sve komponente dobio sam potpuno kompletan sistem ciji se firmware stalno apdejtuje.
Vlado daj neki update a ako nema update-a, nastavi projekat, pa da bude update🤣
Sta drugo da ti kazem🤣