Forum Astronomskog Magazina

Astronomske diskusije => Oprema => Topic started by: Luger on April 20, 2014, 02:50:59 am

Title: Podmazivanje montaze
Post by: Luger on April 20, 2014, 02:50:59 am

Ubi ovaj nerad ovih dana, pa sam sebi izmisljam poslove. Danas sam odlucio da podmazem montazu nekom kvalitetnijom mascu, prelistao po netu koje bi to masti bile najbolje, sta mogu da sadrze, a sta ne. Generalno, treba izabrati mast sa sto vecim temperaturnim opsegom. Nije dobro da to bude grafitna, hoce da umaze montazu, rasclanjuje se, zna da iscuri...
Litijumska moze, ali i ona zna da nakon odredjenog vremenskog perioda, razdvoji komponente od kojih je napravljena, sapunicu i neko jedinjenje Litijuma. Znaci, ne bi bilo lose, obnoviti je, recimo, svake godine.
Po iskustvima drugih, najbolje su se pokazale sinteticke masti, poput ove:

http://www.super-lube.com/greases-synthetic-multipurpose-grease-c-4_9.html

Nasao sam je kod nas, neki lovacki sajt, ali mislim da je cijena od 28e, u najmanju ruku, cist bezobrazluk.

E, kad sam to sve naucio, krenuo sam od radnje do radnje da trazim i da kupim nesto od toga. Guglanje bas i nije puno pomoglo.
Naravno, svi su mi nudili sinteticko ulje, neki nisu culi ni da postoji sinteticka mast,  neki su nekad to imali, ali nije islo, pa...
Na kraju, kupio sam FUCHS Renolit multifunction, pakovanje od 250gr. Temperaturni opseg je -30 - +90 stepeni, litijumska, otporna na slatku i na slanu vodu, lepljiva je i stiti od korozije. To je sve sto znam.
Kad sam dosao kuci, odmah sam poskidao motore sa EQ5, skinuo puzeve sa nosacima i..PUF... totalno se razocarao. Nigdje masti na zupcanicima !!!
Dobro, dva zrna je bilo, jedno na RA, drugo na DEC kolu. Ma, suvo!  Pominjao sam im i Mao Ce Tunga i provincije i kontejnere i tetku iz Novog Sada :)
Podmazao sam sve to, sklopio i odmah se osjetilo kako je montaza "zivnula", vrlo lagano se okrece, motori ima da odahnu.
Pomislio sam da sam, mozda, naletio na jednu od 100 nepodmazanih, pa sam rijesio da provjerim i EQ3 koja mi stoji zapakovana. Isti slucaj, nema nista, mast  je nanesena u tako beznacajnoj kolicini da je to smijesno. Imam utisak da je zuti, samo malo kapnuo na puza, racunajuci da ce se mast prenijeti i na puzno kolo. Nazalost, nije, jer nema sta da se prenese.
Podmazao sam i nju, opet je rezultat odlican, sve lagano klizi.
Obje montaze imam kratko vrijeme, zato nije doslo do habanja, ali vremenom bi doslo, u to sam siguran.
Zato bih da pitam: da li, koliko cesto i cime podmazujete zupcanike i puzni prenos na montazi?
Ne bi bilo lose da provjerite sta se desava ispod poklopaca. Mozda mast koju sam uzeo nije najbolja, ali, svakako je bolje bilo kakva nego nikakva.
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: kruska on April 20, 2014, 08:01:25 am
ja sam uzeo neku konzervu masti (bez grafita) sa benzinske pumpe. zadovoljan sam.
prvo sam uzeo neku tecnu a onda sam shvatio da curi svuda I ova se sama nametnula.

najvaznije je pri sklapanju zategnuti srafove tacno koliko treba, ni previse ni premalo.
nema preskakanja, nikakvih zvukova, sve radi "kao" podmazano.    ;)
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: marko on April 20, 2014, 09:19:36 am
Podmazivao sam Astro 3 montažu, e to su muke. Bilo je masti u njoj, ali to nije bila mast nego UHU ljepilo, doslovno. Bio sam zaprepašten. Toliko sam sebi prste ulijepio time da je danima nisam mogao skinuti-oprati.  >:(

Ivasol (ili neko drugo otapalo za masti) pomogne da se skine stara mast.

Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: zozo83 on April 20, 2014, 01:32:19 pm
Isto sam rasturao puzice, slabo ima masti, ali nisam nasao nikakvu mast pa nisam ni mazao, raznosio sam po zupcanicima to sto ima, na jednom mi se cini da je vec uhvatilo malo da skida cementaciju, e sada kada sam vracao jednu osu sam namestio tako da ide lagano ali imam blagi luft, a drugu nikako da namestim da mi ide lagano. Namestio sam je lagano ali posle nekog vemena tj. par okretanja pocela je tesko da ide, moracu je opet rastavljati ali otom potom
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: frugorski on April 20, 2014, 06:25:54 pm
Ima li negde objasnjenje ili slika kako se rastavlje EQ6? Rado bih pokusao da podmazem montazu,cini mi se da vapi za tim.
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: Luger on April 20, 2014, 06:57:00 pm
Quote from: marko on April 20, 2014, 09:19:36 am
Podmazivao sam Astro 3 montažu, e to su muke. Bilo je masti u njoj, ali to nije bila mast nego UHU ljepilo, doslovno. Bio sam zaprepašten. Toliko sam sebi prste ulijepio time da je danima nisam mogao skinuti-oprati.  >:(

Ivasol (ili neko drugo otapalo za masti) pomogne da se skine stara mast.



U principu, dobra mast jeste lepljiva, treba da dobro prijanja i da se lijepi na zupcanike. Vremenom se i ona stvrdne, pa postaje kontraproduktivna. Te naslage se moraju dobro oprati ili ocistiti na neki drugi nacin, a onda ponovo podmazati.
@ Zozo83, nesto nisi dobro odradio, upravo to zapinjanje moze da dovede do ostecenja puznog kola i crvica. Kako rece Kruska, najvaznije je na kraju sve dobro sastaviti, dzaba i mast ako crv ne lezi dobro.

@ Frugorski, ima toga puno i u slici i u rijeci. Evo za EQ6 :

http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild%20guide/EQ6%20worm%20alignment.htm

http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild%20guide/EQ6%20declination%20rebuild.htm

Ovaj je rasturi do detalja, a ti, ako nisi vican tim stvarima, izaberi samo onaj dio oko puznog prenosa i zupcanika na motorima.

Evo jos jedan:
http://avex.org.free.fr/dossiers-pratiques/eq6/index-eng.html
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: frugorski on April 20, 2014, 07:46:30 pm
Hvala Luger.Nisam vican,ali boricu se.
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: zozo83 on April 20, 2014, 10:42:53 pm
Sto se tice toga takva je montaza bila kada sam je uzeo, ja sam samo uspeo da mi bude bolje, ali opet nisam zadovoljan, hvala na savetu (znam da ne valja, trudicu se da je upasem, voleo bih da isprobam neciju da bih video razliku )
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: goksi on April 21, 2014, 07:17:16 am
Dobra ideja pogotovo za moju CG5 koja ce cuje samo tako.
Bilo bi dobro da neko potvrdi da li treba podmazivati ako fabricki nije podmazano.
Da li moze da se podmaze tovatnom mascu, ja moju vibracionu busilicu vec 10 godina podmazujem njome i radi kao sat.
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: marko on April 21, 2014, 05:37:49 pm
Vibraciona bušilica je ipak prostiji stroj od EQ montaže.  :P

Možeš, ali nisam siguran koliko tovatna ima temperaturni raspon...kada će ti se početi topiti i curti a kada smrzavati.
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: kruska on April 21, 2014, 08:47:09 pm
hm nije me mrzelo za moju mast proveriti, od -40 do +120 celzijusa
"najobicnija" tovatna mast sa lukoil pumpe
najvaznije je tacno zategnuti srafove kako treba i postaviti zupcanike motora (koji ne verujem da cete otvarati)
da sve leze kako treba . sliku sa neba sto pre proveriti (mozda pri sklapanju)
jer ce vam 
zvezde biti kao crtice   



Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: goksi on April 21, 2014, 10:13:57 pm
Jeste prostiji ali i trpi mnogo vece opterecenje, npr par sati konstantnog razbijanja armiranog betona  8).

Kruska ti isto imas CG5, ako imas da li si je otvarao?
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: kruska on April 21, 2014, 11:26:19 pm
pa pricam svo vreme o podmazivanju
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: goksi on April 22, 2014, 03:39:42 am
Ne vidim da si spomenio koju imas, CG5?
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: kruska on April 22, 2014, 08:59:46 am
ah da, jeste imam CG5 GT
???
uvek isprobati pokrete kontrolerom  sa teleskopom na montazi,
da proveris RA I DEC jesi li grubo dotegao.
a potom I na nebu sa kamerom jer cilj je poznat da zvezde budu tacke (useverenje dobro)
p.s. nazalost nemam slike.
elektronika se sama sklapa
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: goksi on April 22, 2014, 08:04:34 pm
Quote from: kruskaah da, jeste imam CG5 GT

Odlicno, i ja imam istu takvu, uzeo sam je polovnu pa ne bi bilo lose da se malo podmaze jer je dosta stajala, jedino sto jos nemam teleskop da probam kao sto si napisao.
Ove nase montaze su poznate da se malo vise cuju nego EQ, da li ti se smanjilo zujanje posle podmazivanja?

Ja imam i ulje za podmazivanje serva u kolima(crvene boje), mislim da i ono moze da bude dobro jer je viskoznije od masti i dobrog kvaliteta. 
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: marko on April 22, 2014, 09:02:47 pm
Za zupčanike se obično koristi mast, za ležajeve ulje.  :)
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: Luger on April 22, 2014, 09:39:25 pm
Quote from: kruska on April 21, 2014, 08:47:09 pm
hm nije me mrzelo za moju mast proveriti, od -40 do +120 celzijusa
"najobicnija" tovatna mast sa lukoil pumpe
najvaznije je tacno zategnuti srafove kako treba i postaviti zupcanike motora (koji ne verujem da cete otvarati)
da sve leze kako treba . sliku sa neba sto pre proveriti (mozda pri sklapanju)
jer ce vam 
zvezde biti kao crtice   


I radi godinama i nista joj ne fali.
Najveci razlog zasto se izbjegava obicna tovatna mast je upravo taj temperaturni koeficijent, jer, koliko sam procitao, hoce da procuri i da umaze montazu.
Tvoja je daleko  iznad prosjeka i, vjerovatno, ne spada u ove "obicne" :) Super!
Drugi razlog je da se kvalitetnije, litijumske, teflonske, bolje vezu za materijal, pa se samom tim i teze spiraju.
Grafitna ima vecu granulaciju, cestice grafita popunjavaju nastala ostecenja, ali se ne preporucije za fine stvari nemam pojma zasto. Vjerovatno zbog granulacije i svojstva da se vremenom razgradjuje, kao i litijumska.
Valjalo bi misljenje nekoga od struke.
Tragovi masti koju sam nasao na eq3 i eq5 potvrdjuju da se radi o jako kvalitetnoj, lepljivoj, bezbojnoj masti, ali dzaba...nema je dovoljno, pola zupcanika je bilo suvo.
@ Goksi, mazi cime god, montaza mora biti podmazana. Ako uzmes losiju mast, za godinu dana mazaces je opet, ako uzmes kvalitetniju...ja bih je opet mazao pred sezonu.
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: kruska on April 22, 2014, 11:21:06 pm
ja se nikad nisam zalio na zujanje (komsije mozda jesu)
nisam bas gledao na mikroskop da li je mrav pljunuo u zupcanik ali bilo je neke sitne trine pored malo masti sto je bilo oko zupcanika.
najpre sam u RA osovinu montaze nalio u prvom naletu pola masinskog ulja koje je curilo danima okolo.
Po ciscenju zupcanika stavio sam doticnu tovatnu mast dok nije sve pocelo da bude gnjecavo kao u loju.

ma dobra je montaza, radi .

Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: Luger on December 20, 2017, 07:05:26 pm
Dižem ovu temu iz mrtvih jer se radi o istoj materiji, kojom se tema bavi. Ustvari, ne razumijem da proizvedeš stvar koja mnogo  košta, a bukvalno je ne završiš do kraja.
Skoro sam kupio Heq5 pro i prvi put kad sam je priključio, počela je ciči i skiči ko Damjanov Zelenko. Iako sam znao o čemu se radi, ipak nije mi bilo prijatno. Prije nje sam imao eq5 sa kaiševima, gdje se samo čulo umilno sviranje stepera. Tim više je ovo bio zastrašujući zvuk.
Kad sam otvorio poklopac, evo šta sam zatekao:

(https://farm5.staticflickr.com/4691/25313447638_d00593a342_k.jpg) (https://flic.kr/p/EyS35o) (https://flic.kr/p/EyS35o)

Malo masti je bilo svuda, na ploči motora, na šrafovima, na poklopcu... , samo ne na zupčanicima. Veliki zupčanik od pogonskog crva je bio potpuno suv. Izgleda da žuti ne kapiraju baš najbolje šta se podmazuje ili ih, jednostavno, boli uvo.  :D
Posle podmazivanja, sve radi kao sat i ništa se ne čuje. Dobro, malo...ipak su to zupčanici. Svakako je čeka belt upgrade.
Ne ide nam baš vrijeme na ruku, možda nije loše provjeriti i obnoviti mast. Posao od 5 minuta.
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: spadej on December 23, 2017, 10:16:52 am
Svaka cast, majstore!
Ako sam dobro prebroajo zube, ovo je prenos 1:9 ? Da nisi mozda video kakvi su motori, uni ili bi-polarni? I koliki su?
Title: Re: Podmazivanje montaze
Post by: Luger on December 23, 2017, 04:37:33 pm
Tacan odnos redukcije je 5.222222. Zato ni prelazak na kaiseve nije bas jeftin. Remenice ne spadaju u standardne vec se namjenski rade da bi se zadrzao odnos 5.2222, kako bi rucni kontroler i dalje pravilno radio. Manja remenica ima 9 zuba, veca 47.
Ako se montaza koristi bez rucnog kontrolera, odnos redukcije moze biti i drugaciji, ali se u Eqmodu (softver za PC) taj odnos mora definisati.
Motori su standardni Nema 17 i bipolarni su.