• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

"Oldtimer"

Started by Maxscope, June 29, 2005, 05:19:48 am

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maxscope

 Pisuci i citajuci sve ove forume, topike i textove o astrofotografiji uvidjam da je sve manje i manje naslova i uopste pisanja o staroj, i jos uvek dobroj SLR kameri i 35mm. filmu.
I sam u potrazi i zelji da nabavim tu digitalnu SLR kameru, sada na izgled vec pomalo zabacene u kutku mog "astronomskog" ormara, kao relikvije stoje stare 35mm. Minolta, Pentax, Yashica.......
Hoce li kada napokon stigne taj novi digitalni Nikon D70s, ili Canon 20d ove stare SLR zavrsiti u nekoj kutiji kao podsecanje i relikvije na neko staro, proslo i sve vise zaboravljeno vreme?  
Sve je teze i teze videti fotografiju nekog objekta na nebu nacinjenu starom 35mm. kamerom. Sam pogled na one fotografije u galeriji S&T ili Astronomy magazina koje nas ostavljaju bez daha i sa ogromnom zeljom da i mi nacinimo tako neko remek-delo, vec i bez citanja nagovestavaju da je fotografija nacinjena nekom SBIG, ili FingerLakes kamerom koja kosta kao prosecan automobil.
Tim pre me je nedavni razgovor sa jednim od "oldtimera" astronomije po imenu  Faan veoma zacudio.
Covek, astronom sa 40-to godisnjim iskustvom i koji danas osmatra bez ikakvih mapa vec samo uz pomoc trazioca i njegovog vernog 12" dobsa, bez po muke uspeva da pronadje naseg "galactic wonderer"-a, a koga uzgled moj "Go To" kompjuter ni uz pomoc deset GPS satelita ne bi pronasao.
Posmatrajuci zid oblepljen fotografijama raznih nebeskih objekata u astronomskoj radnji gde Faan radi, i neobavezno komunicirajuci o astrofotografiji i fotografijama na zidu ocekivao sam da ce mi Faan reci da je te fotografije nacinio sa nekom od najboljih modela astronomskih CCD ili digitalnih SLR kamera.
Umesto toga Faan mi je pokazao staru, istrosenu 35 godina staru Olympus OM1 kameru.
Danas kada Kodak vise ne pravi "Technical Pan" film i kada Fuji vise ne pravi "Superia" film, i kada je uopste pitanje ne da li ce, vec kada ce film nestati i u potpunosti biti zamenjen digitalnom tehnikom, takodje je pitanje sta ce biti sa astronomima kao Faan.
Sa pomalo setom Faan kaze kako u frizideru jos uvek ima 10-tak rolni Kodakovog Technical Pan filma, koji se uzgred vise nigde ne moze naci.
Faan ih sam takodje razvija sa obzirom da je sve teze naci nekog fotografa koji razvija specijalne crno-bele filmove kao ovaj Kodak TP.
A sta ce biti kada Faan potrosi te zalihe Kodakovog filma?
On sam opet priznaje da ne zna.
Hoce li se moci priviknuti na nove metode CCD-a i kompjuterske obrade. U njegovim poznim godinama, priznaje opet da je to veoma tesko.
Ne zato sto ne moze ili ne zna. Vec zato sto je za njega 35mm. kamera nerazdvojni deo astronomije.
Ako bi imao 10.000 dolara da kupi odlicnu CCD kameru, Faan kaze da bi opet verovatno pravio kvalitetne astro-fotografije. Po njegovom misljenju, sve digitalno ispod  toga se ne moze ni pribliziti njegovom Olympusu.
Da li je on uopste u pravu kada to tvrdi?
Ocigledno da kao sto su pre par godina "oldtimer"-i kao Faan sa nipodostavanjem gledali na prve teleskope sa "GoTo" kompjuterima u astronomiji, tako isto sada  gledaju na CCD.
Samo su ovoga puta iz nekog samo njima poznatog razloga mnogo tisi......
 
   
               

Bobo

 Ma hajde. Pa film je još uvijek najbolji i najjeftiniji način da se napravi dobra astro fotka! Sada kada su digitalci "in", a svatko kod kuce ima PC, stvar je još bolja - dobri manualni 35mm aparati se već mogu pronaći za male novce jer su se ljudi zapalili na digitaliju i rješavaju se "stare krame", uključujući i stare fiksne objektive koji su puno bolji od modernih plastičnih zoomova, a često i od novih fixnih plastičnjaka. Tech pan? Glupost. Njega su koristili samo najveći freakovi koji su kod kuće imali skupu opremu za hyperiranje filmova. Bez toga je taj film neupotrebljiv za astrofotografiju jer mu je osjetljivost 25 ASA. Isti rezultati se mogu dobiti korištenjem npr. Kodak E200 dijapozitiva sa h-alpha filterom (jer tech pan je bio primarno za fotografiranja sa h-alpha filterom) bez ikakvog hyperiranja, dovoljan je najobičniji 1x push u bilo kojem fotostudiju. Astronomski CCD-i imaju i astronomske cijene, a poštene DSLR fotografije imaju ukupnu ekspoziciju od barem 1h, jer se mora snimiti barem 8 fotografija da se "ispegla" šum senzora. Digitalna tehnologija čini čuda od "starog" filma - samo treba pronaći dobar fotostudio gdje znaju napraviti pošteni sken ili čak kupiti film skener za puno manje novaca od novog DSLRa. I onda koristiti istu tehnologiju, stackiranje fotki jednu na drugu, da se ispegla zrno na filmu (koje je BTW, puno manje "smetalo" od šuma na DSLRu) i dobiju bolji detalji. Nema brige oko dark frameova, amp glowa, crkavanja baterija..a što je najbolje film je puno manje osjetljiv na lagane optičke greške od digitalnih senzora (koje se manifestiraju nepravilnim oblicima zvijezda).

Uglavnom da ne duljim..ne budite ludi nego uhvatite priliku prije nego što ti aparati završe u smeću! Potrebno je samo mrvicu više truda prilikom postavljanja opreme za fotkanje i pažnja za vrijeme skeniranja, a rezultati mogu biti puno bolji od digitalaca. Evo mene uzasno frustrira mrdanje oko postprocesiranja fotki snimljenih Canonom 20D, tako da ću se definitivno za wide field fotke vratiti na film.

Maxscope

 Da su filmovi jos uvek bolji od digitalaca je i poenta celog topika..........
Samo, da li si ti deo koji se tice "Tech Pan" filma napisao na osnovu sopstvenog iskustva koriscenjem tog filma ili na osnovu tudjih iskustva koje si negde procitao?
Oprema za hypersenzitiranje fimova nije uopste skupa, jer se cela moze kupiti za manje od 400 dolara. sa druge strane vecina fotogfrafskih radnji je i sama hypersenzitirala filmove i to za smesno male pare, pa opremu za to bas i nije potrebno posedovati.
Naravno, sada je sve manje radnji koje to rade, ali se sva oprema jos uvek moze nabaviti.
Prema tome govoriti da su amateri koji poseduju ovu opremu "frikovi" je totalno apsurdno.
Naravno, ako ti ne mislis na period sa pocetka 70-tih, kada se "Tech Pan" pojavio i kada oprema za hypersenzitiranje verovatno jeste bila skupa. Ali tada su i sami teleskopi bili skupi, pa bi se svi koji su se bavili astronomijom uopste mogli nazvati "frikovima".
Sa druge strane, "Tech Pan" je bio i ostao najbolji film za astrofotografiju koji se pojavio. Jeste da je za snimanje "dubokog svemira" trebao biti hyperizovan, ali to samo uvecava njegovu vrednost. Sa druge strane obican i bez tog procesa tesko da nije bio upotrebljiv za astrofotografiju, jer "Tech Pan" je jos uvek bio odlican film za snimanje sjajnih objekata kao Mesec ili Sunce.
Ovaj crno-beli film je jedini koji se spominje u svakoj, ali bas svakoj knjizi o astrofotografiji. Jedini je o kome se pisalo vise puta u S&T magazinu, i jedini je kome je isti magazin posvetio celu stranu nakon objave da se vise nece proizvoditi.
Kodak E 200 verovatno moze dati slicne rezultate, ali kada ovaj E-200 film bude jednog dana van proizvodnje, tesko da ce to iko i zapaziti.
Prema tome "Tech Pan" se slobodno moze nazvati ikonom amaterske astrofotografije.
Sto se tice kupovine stare 35mm. SLR opreme, tu se u potpunosti slazem sa tobom.
Bas nedavno sam naleteo na stari "Yashica" aparat sa 70-220mm objektivom koji sam kupio za svega 20 dolara, ali stare "prime" ili fiksne objektive i nije bas tako lako naci iz nekog razloga.................  

Bobo

 Nemam iskustva sa Tech pan filmom, ali bez brige, puno sam o tome čitao, što u literaturi, što na netu. Iskustvo koje imam se odnosi na Hrvatsku, a to se vjerovatno može proširiti na sve zemlje bivše YU, a meni se čini da ti ipak ne govoriš iz te perspektive. 400 dolara za komoru za hyperiranje je _puno_. Također, ne poznajem niti jednu foto radnju kod nas koja ima komoru za hyperiranje.

Tech pan se, ponavljam, koristi(o) gotovo isključivo za snimanje h-alpha maglica. Da, fotografije su mogle biti odlične, ali pod uvjetom da snimaš sa h-alpha filterom i radiš ekspozicije od barem 1h. Zato kažem da za sve to moraš biti opaki freak, a to govorim iz iskustva jer sam probao (naravno ne na TPu). Ako ideš tako snimati, u jendoj noći možeš okinuti svega par fotografija, dok sa nekakvim E200 imaš fleksibilnost snimanja kroz h-alpha filter (uz odličnu osjetljivost na tom području, bez hyperiranja), a kada ga makneš možeš doiti finu fotku u boji s kojom ćeš kasnije moći napraviti digitalnu kombinaciju s prethodnom h-alpha fotkom.

S druge strane, dijapozitivi su se ionako rjeđe koristili nego negativ filmovi, a koristit će se i dalje, tako da u bližoj budućnosti ipak nije toliko vjerovatno da će takvih filmova nestati. Tech pan je ipak relikvija iz sedamdesetih kada su spomenuti astrofotografi odrastali (kao astrofotografi, ne nužno fizički), pa nije ni čudno odakle tolika nostalgija.

Što se tiče objektiva..pa kud si baš Yashicu našao, daj neki Nikon npr  :D