• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

Gde izlazi Mesec?

Started by Mihael, September 23, 2011, 12:44:46 am

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mihael

Poštovanje svima!

   Totalni sam laik u ovim vodama. Treba da rešim sledeći problem, i treba mi pomoć stručnih lica. Treba da napravim fotografiju jednog naselja u trenutku kada pun (ili približno pun) Mesec izlazi na horizontu, tako da je isti u pozadini. Imam svoje koordinate. No, postoje li neke tabele prema kojima bih znao sa moje pozicije odrediti gde Mesec izlazi u određeni dan? Imam kompas, znam se i služiti njime.
   Nađoh na vikipediji: Pomoću Mesečevih mena može se približno odrediti i pravac severa. Mesec u prvoj četvrti izlazi oko podne, a oko 18 sati je na jugu. Pun Mesec ili uštap je uvijek nasuprot Suncu, izlazi na istoku odmah po zalasku Sunca, oko pola noći je na jugu a ujutro na zapadu. Zadnja četvrt pojavljuje se oko ponoći na istoku a oko 6 sati ujutro je na jugu.
   To što izlazi na istoku vidim, i savršeno mi i odgovara, ali mi treba ipak malko preciznije.
   I molim vas, bez predloga sa Photoshop-om.

levovnik

Ja baš i nisam neko stručno lice, ali mislim da bih umeo da rešim taj problem. Doduše na primitivan način, ali može da posluži.
Photoshop tu definitivno ne može da pomogne sve i da hoćete, ali zato može Stellarium. Besplatan je i jednostavan za upotrebnu.
Postavite koordinate stajne tačke kao tekuću lokaciju, stisnite F3 i ukucajte Moon a zatim pritisnite tipku "space" da program fiksira Mesec. Zatim na komandnim dugmićima ubrzajte tok vremena i pratite njegovo kretanje. Zaustavite vreme kada se Mesec pojavi na horizontu i očitajte njegov azimut. Zumiranjem možete videti i u kojoj je fazi.
Da ne biste puno tražili, prvo pogledajte kada će od prilike biti pun mesec (tih informacija ima na interenetu koliko god hoćete) pa pre svega postavite datum na, recimo, dan ranije.