• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

Orionov pojas pod punim Mesecom

Started by gile.ms, December 30, 2020, 12:15:41 am

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

gile.ms

Malo sam se ponovio sa opremom, častio sam se objektivom 135mm F/2 i koliko god ja pričao da je to radi slikanja portreta u krupnom planu i trt mrt, oblaci se nisu dali prevariti nego su mi 10 dana blokirali pogled na konjukciju planeta >:(  :-\
Preksinoć sam uspeo da ulovim malo vedrog neba po skoro punom Mesecu i oduševio se koliko svetla uđe kroz to čudo...

EOS 550d + 135mm f/2.8 (malo sam pritvorio blendu ipak)
42 x 25sec, ISO 800 (napravio sam 61 snimak, odbacio 19)
12 x dark + bias kalibracija koju mislim da nisam dobro uradio
Obrada u Irisu:


100%crop M42:


Često mi u Irisu iskoče ove linije (podsećaju na kišu na 100% cropu), verujem da je to nedostatka bias kalibracije u kombinaciji sa periodičnom greškom u praćenju.
Mislim da sam slične probleme viđao ovde na forumu, ali nešto ne radi pretraga :(

Uradio sam bias frejmove, ali kada u Irisu uradim preprocessing sa njima, neće posle da mi detektuje zvezde za alignment... kada sa istim master bias-om uradim kalibraciju i darkova i light-ova, onda je kao sve u redu, ali se ovaj problem ne rešava.
Čini mi se da se prilikom oduzimanja dark frejmova ove kalibracije "ponište" pa dobijem isti rezultat...

Koju proceduru u Irisu koristite za kalibraciju? Ja uglavnom pratim instrukcije "Vodiča kroz digitalnu astrofotografiju" sa Zvjezdarnice, ali u tom vodiču se ne objašnjava bias kalibracija (koristi se dummy-offset)

SkyWatcher 150/750 EQ3, TS 10x50, TS 20x80, Star Adventurer, EOS 550d<br />----------------------------<br />Truly, Madly, Deeply

vlaiv

Sviđaju mi se obe, i glavna i krop verzija.

To se zove walking noise i nisam siguran da iko zna zbog čega nastaje, odnosno do sada ja nisam naleteo na pametan odgovor zašto se dešava.

Znam da je rešenje u ditheru, al za to treba vođenje.

Sam bias ti ničemu ne služi ako ne koristiš optimizaciju dark-ova.

Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, StellaMira ED110
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Yagodinac

Ja sam te brljotine dobijao kad se razlikovala temperatura dark i light snimaka. Noći su uvek pune temperaturnih razlika, ako ovih dana počneš snimanje na 10C a završiš na nuli sa darkovima onda je to poprilična razlika. Probaj da uzmeš darkove trećinu na početku, trećinu u sredini a trećinu na kraju ako ti sesija traje duže od dva sata, pa da vidimo rezultat. Ili hard_core verzija, snimaš sat vremena light i dark; pa onda idući sat opet i tako u krug. Kasnije radiš obradu i dobiješ npr tri rezultata koje preklopiš u PS i ovo bi trebalo da bude minimizirano.
BtW super rezultat, za f2.8 naročito  :) Nijedan objektiv nije predviđen da na toj blendi bude oštar, a ako ipak jeste oštar onda je to premija.

gile.ms

Hvala na odgovorima  :)

Quote from: vlaiv on December 30, 2020, 12:54:18 amSam bias ti ničemu ne služi ako ne koristiš optimizaciju dark-ova.
To verovatno znači da sam dobro uradio kalibraciju. Hvala!

Snimanje light-ova nije trajalo duže od pola sata ali je sigurno došlo do promene temperature jer je duvao neki hladan vetar... Pored toga, za darkove nisam hteo da ostavim aparat na montaži jer je Mesec ubijao, nego sam ga pomerio u "hladovinu" gde je možda temperatura bila nešto drugačija.

Ono što mi je karakteristično za ovaj konkratan slučaj je da se pravac walking noise-a poklapa sa pravcem istok-zapad tj. sa driftovanjem tracker-a usled periodične greške (a drifta je bilo baš u tom pravcu).
To verovatno znači da darkovi nisu do kraja odradili posao što se i uklapa u ovu priču...

Quote from: Yagodinac on December 30, 2020, 09:38:53 amBtW super rezultat, za f2.8 naročito  :) Nijedan objektiv nije predviđen da na toj blendi bude oštar, a ako ipak jeste oštar onda je to premija.
U pitanju je Canon 135mm F/2L USM - kažu da je najoštriji od canonovih prajmova  8)
Mislim da sam ovde čak za malo i omašio fokus, nemam još bahtinov masku za njega, ali i pored toga zvezde u ćoškovima su za divno čudo prilično okrugle.
SkyWatcher 150/750 EQ3, TS 10x50, TS 20x80, Star Adventurer, EOS 550d<br />----------------------------<br />Truly, Madly, Deeply

Yagodinac

Taj objektiv je bombona i teško da može nešto da mu konkuriše - što je i logično kad pogledaš da košta kao nova EQ6; i meni se čini da je malo fokus frljnuo ali ništa značajno, idući put će biti bolje. Mnogo je bitnije što imaš dobro staklo koje može da snima na f2.8. Imaj u vidu da su inženjeri prilikom projektovanja imali sasvim drugačije imperative od astrofotografije - ovaj objektiv je sveti gral portretne fotografije i nešto čime preko svakodnevno mukotrpno zarađuju za hleb nasušni mnogobrojni wedding & fasshion fotografi, dakle, staklo mora da je opako dobro, jelte  ;D a to što je dobro i u astrofotografiji govori u prilog tome koliko mogu i japanci da se pređu pa da naprave nešto što vredi više u praksi nego u novcu.

vlaiv

Quote from: gile.ms on December 30, 2020, 12:30:09 pmOno što mi je karakteristično za ovaj konkratan slučaj je da se pravac walking noise-a poklapa sa pravcem istok-zapad tj. sa driftovanjem tracker-a usled periodične greške (a drifta je bilo baš u tom pravcu).
To verovatno znači da darkovi nisu do kraja odradili posao što se i uklapa u ovu priču...

Ja nešto mislim da nije do dark kalibracije nego do klipovanja sa leve strane histograma.

Sigurno je da ima veze sa pravcem u kojem se dešava drift. Ako je dominantan drift u RA pravcu zbog periodične greške - linije će biti u tom pravcu. Ako je dominantan drift u DEC pravcu zbog greške useveravanja - onda će linije biti u DEC pravcu.

Dither, odnosno random pomeraj između svakog frejma rešava to tako što razbaca problematične piksele svuda i više ne idu u pravoj liniji i onda je šum i dalje tu al nije više organizovan i ne pravi patern koji se lako uočava.

Ono što ja mislim da se možda dešava je sledeće:

- Kad se uradi kalibracija odnosno oduzme se dark od light-a, rezultat zna da bude negativan. Takođe frejmovi imaju offset koji se dodaje. U oba slučaja ako se za rezultat uzimaju samo pozitivni brojevi - recimo da se kalibrisani fajlovi zapišu u 16 bita umesto 32 bita float point - onda dolazi do klipovanja sa leve strane - jednostavno se odsecaju vrednosti.

Probaj da uradiš sledeće:

Skini Fitswork program. On može da otvori raw fajlove iz fotoaparata i da ih snimi kao 32bit fits. Konvertuj sve fajlove prvo u 32bit fits format.

Takve fajlove onda ubaci u DSS i vidi šta će on da proizvede - odnosno da li će opet da bude taj problem. Ako bude, onda probaj ručno da odradiš kalibraciju u ImageJ. Ako bude trebala pomoć, viči, pa ću ti napraviti malo uputstvo kako da u ImageJ ručno odradiš kalibraciju (a može i stackovanje) da vidimo da li će napraviti razliku.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, StellaMira ED110
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

gile.ms

Quote from: vlaiv on December 30, 2020, 01:14:22 pm- Kad se uradi kalibracija odnosno oduzme se dark od light-a, rezultat zna da bude negativan. Takođe frejmovi imaju offset koji se dodaje. U oba slučaja ako se za rezultat uzimaju samo pozitivni brojevi - recimo da se kalibrisani fajlovi zapišu u 16 bita umesto 32 bita float point - onda dolazi do klipovanja sa leve strane - jednostavno se odsecaju vrednosti.

Da, nakon kalibracije, u 10-tak frejmova su postojale negativne vrednosti, mada imam utisak da Iris "ume" da radi sa njima bez klipovanja. Sada sam bukvalno učitavao jedan po jedan kalibrisan frejm u irisu i radio komandu "stat", pa gde je minimum negativan, ručno sam dodavao offset za tu negativnu vrednost, tako da sam isterao da nijedan frejm nema negativne vrednosti, ali krajnji rezultat je ostao identičan.

Dok sam ovo pisao, kopao sam po dokumentaciji irisa i vidim da on barata sa 16-bitnim "signed" vrednostima,
pa ne verujem da se klipovanje dešavalo na levoj strani (negativne vrednosti koje sam imao u kalibrisanim frejmovima su bile najviše trocifrene)...

Uradio sam i probni stack koristeći samo light-ove (bez ikakve kalibracije) i dobio sam isti pattern šuma... probao još jednom u DSS, isto...
Obzirom da je problem definitivno u light frejmovima, a da kalibracioni koje imam nisu rešili problem, mislim da ću za popravni sačekati sledeću vedru noć po mogućstvu bez mesečine... valjda neću da čekam do izlaska Strelca  ::)
SkyWatcher 150/750 EQ3, TS 10x50, TS 20x80, Star Adventurer, EOS 550d<br />----------------------------<br />Truly, Madly, Deeply

gile.ms

A, na kraju krajeva, može biti da i ja previše hoću pa čupam detalje iz suve drenovine...

Nova obrada, ovaj put u DSS-u, malo manje agresivna.
Nazire se i dalje isti patern, ali makar ne upada u oči...  izgubio sam nešto detalja, ali sam zadovoljniji novim rezultatom...

SkyWatcher 150/750 EQ3, TS 10x50, TS 20x80, Star Adventurer, EOS 550d<br />----------------------------<br />Truly, Madly, Deeply

spadej

More Marko, predji na "drumove", ne muci se vise s'drenovinom!  ;)
Odlicno je ovo. Te strafte su na slici sa razlogom, da bi te naterale da pokusas ponovo  ;D 

gile.ms

Quote from: spadej on December 31, 2020, 08:39:59 amMore Marko, predji na "drumove", ne muci se vise s'drenovinom!  ;)
Odlicno je ovo. Te strafte su na slici sa razlogom, da bi te naterale da pokusas ponovo  ;D 

Prvom prilikom! Po mogućstvu dok je još Orion na nebu ;D
SkyWatcher 150/750 EQ3, TS 10x50, TS 20x80, Star Adventurer, EOS 550d<br />----------------------------<br />Truly, Madly, Deeply