• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

Mesec

Started by mravic, January 09, 2009, 10:35:49 pm

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

vlaiv

Odlican snimak!

Da, definitivno uskopojasni filteri rade posao, ja sam sinoc vise iz zezanja isprobao Baader solar continuum filter sa ovim mojim refraktorom na mesecu, saturnu i marsu.
Logika je bila da ako uspem ista da vidim trebalo bi da je prilicno ostro jer je dosta uzak opseg filtera - ja sam pre svega gledao uticaj na hromatsku aberaciju a seeing je bio u drugom planu.

To je ovaj, ima i kriva:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p544_Baader-1-25--Solar-Continuum-contrast-filter-for-the-Sun.html

Odusevio sam se filterom i kombinacijom. Iako je za solar white light, uspeo sam da vidim Mesec fantasticno, znaci nivo kontrasta i ostrine je bio neverovatan. Seeing, kada ga je bilo mi je jako smetao ne zato sto je zamucivao sliku nego zato sto je izgledalo kao da slika neverovatno brzo osciluje bez zamucenja (pomalo podseca na stare CRT monitore kada se maksimalno podigne rezolucija i ode u interlace mod, ako se iko seca toga :D ). Kada nije bilo toga slika je bila fenomenalna.

Mars je bio vrhunski definisana loptica (cak se videla i faza) al nazalost nema gotovo nikakvih detalja sa ovim filterom (povrsina i polarne kape i to) gotovo nista se ne vidi.
Saturn je bio isto tako ostar (Cassini vidljiv pri x83) i videli su se prelazi u atmosferi.

Kod odabira uskopojasnog filtera za mesec mislim da su u igri dva faktora - prvi je uticaj atmosfere na tu talasnu duzinu - crveni deo spektra ovde ima prednost i drugo velicina Airy diska - odnosno rezolucija - tu plavi deo spektra ima prednost. Sad pitanje je na kom mestu je pravi balans za najbolju ostrinu i da li to zavisi od konkretnih uslova (teleskopa, kamere i atmosfere).

Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

VaskoGM

Hvala svima, a ti si Yagodinac potpuno u pravu!

Pretpostavljao sam ja to na osnovu ranijeg iskustva sa H-alphom na Mesecu, ali zaista nisam mislio da moze da doskoci IR-pass filteru koji je toliko svetliji i dopusta niske eskpozicije uz visok frejmrejt. Sve uslove IR-pass ispunjava za maksimum detalja i da "ubije" seeing, i nema sta, radi on to super, ali...

H-alpha je toliko mracan filter da je eskpozicija sa njim morala da se digne od 10-20x u odnosu na IR-pass
Na IR ekspozicija 1ms, histogram na ~60% sve ful, svetlo, kontrastno... Promenim na H-alpha - mrak, potpuno!

Sirovi materijali se drasticno razlikuju izmedju dva filtera. IR-pass izgleda odlicno, pun kontrasta; H-alpha lose, bledo, jednolicno i bezveze...
Medjutim odmah nakon stakiranja iako kontrast ostaje los, H-alpha pokazuje dosta finije, tanke detalje u odnosu na IR-pass.
S prvom akcijom na wavelets se vidi koliko je sati i koliko H-alpha dopusta korekcije za razliku od IR-pass!
Na kraju je svaki materijal obradjen da prikaze maksimum detalja po istim metodama.

Manje cu da pricam a vise da pokazem na uporednim primerima dole:
Svaka fotka je snimana ravnopravno (ne racunajuci drasticno razlicite ekspozicije), fokusiranje individualno najbolje moguce, 5000 frejmova pa 3000 stakiranih za svaku.
Ponovio sam postupak tri puta da bih izbegao potencijalne greske u fokusiranju ili tako nesto...



Moj zakljucak za kraj bi bio da H-alpha filter prkosi onoj logici "sto kraca ekspozicija - ostrija slika"
Faktor osetljivosti na seeing odredjene frekvencije se ovde pokazao kao presudan.

Naravno to vazi za ovaj primer na Mesecu na f/15 i f/30, tesko da bi H-alpha bila upotrebljiva za neku planetu, tu ipak ostaje IR-pass na potezu.
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

vlaiv

Mesec kroz ST102

Canon 750d prime focus, jedna ekspozicija, 1/120 iso 200
Malo dotegnuto u onom Canon photo professional - shaprness, color balance, crop ...

Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Night Walker

Odlične fotografije. Vrhunski!
Vlaiv, da li je rub Mjeseca blago obojen zbog hromatske aberacije?
SW ahr. 80/400 az3
Breaker 12x60, Baigish 10x50

vlaiv

Da, to zuto sto se vidi to je problem zbog hromatske - trebalo bi da bude i plave sa druge strane, al se zbog kontrasta ne vidi - vizuelno se primeti.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

VaskoGM

@Vlaiv
Sto ne bi probao da fotkas sa Baader solar continuum filterom sto si ga pomenuo?
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

vlaiv

Ovo je bilo sa DSLR-om  :D, a solar continuum je 1.25", tako da moram sa kamericom da snimam ili da probam nekako da nabudzim 1.25" na T2 prsten (mislim da cu moci to uskoro kad mi stignu neku adapteri).

Sve u svemu, cim budem imao vremena i opreme - svakako cu da probam :D
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

VaskoGM

Mislim da ce biti odlican rezultat  :)

Zar nisi uz kamericu dobio T2 na 1.25 adapter?
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

vlaiv

Jesam naravno, tako da trenutno imam opremu da snimam sa kamericom i tim filterom al me malo vremenska dimenzija zeza :D (postavljanje eq mount-a za kameru za filmove, pa onda filmovi za vise panela mozaika pa onda sklapanje mozaika .... :D a to sve moze na ovom ST102 a moze i na 8" F/6 a moze i na RC8 cim stigne, evo svaki dan gledam tracking code i nadam se :D a malo poslovi stisli posle bolovanja da se nadoknadi pa ni vremena nemam)

A moze i da se napravi varijanta DSLR T2 prsten -> T2 adapter na 1.25" pa single frame sa terase al se bojim da ce to da vinjetira opasno na APS-C cipu.

Tako da u planu je svakako, samo kad se uslovi steknu za sve kombinacije :D
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

VaskoGM

Haha... slatke su to muke  :P ;D

Quote from: vlaiv on July 21, 2016, 06:54:32 pm
A moze i da se napravi varijanta DSLR T2 prsten -> T2 adapter na 1.25" pa single frame sa terase al se bojim da ce to da vinjetira opasno na APS-C cipu.

Na tu sam komb mislio. Tako koristim 450D a vinjetiranje bude bezazleno na f5,25...
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

vlaiv

Pa onda mogu da probam cim prije :D sto bi se reklo (sad mi nije tu aparat, zena nesto kombinuje sa koleginicom), u svakom slucaju mesec bude dosta mali u odnosu na FOV - ako ga stavim u centar definitivno nece njega dokaciti vinjeting.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Night Walker

Quote from: vlaiv on July 21, 2016, 05:28:34 pm
Da, to zuto sto se vidi to je problem zbog hromatske - trebalo bi da bude i plave sa druge strane, al se zbog kontrasta ne vidi - vizuelno se primeti.
Sad idem malo off topic... Da li je CA izraženija kod ahromata 102/500 u odnosu na 80/400 ili 120/600 u odnosu na 102/500?
SW ahr. 80/400 az3
Breaker 12x60, Baigish 10x50

vlaiv

Teorijski poredjano po visini CA

80/400, 102/500 i 120/600

pod uslovom da su izradjeni na istom nivou kvaliteta (da nije neki od losijih/boljih primeraka u odnosu na prosek za svoju velicinu).

Znaci to je stvar fizike, svi su F/5, a u tom slucaju nivo CA zavisi od precnika objektiva. Naravno bez obzira sto je 120/600 najgora varijanta u smislu CA, zapravo je najbolja varijanta.
120/600 se moze stopovati i na 102 i na 80, a 102 se moze stopovati na 80 u tom slucaju (ako su sva 3 na 80mm) dobijamo
80 F/5
80 F/6.25
80 F/7.5
i naravno onda je redosled obrnut
80 F/7.5 ima najmanje CA, zatim 80 F/6.25 i na kraju 80 F/5

Tako da iako "nativno" 120/600 ima najvise CA, zapravo kad se poredi sa 80/400 - ima najmanje za isti otvor. 102/500 je uvek u sredini
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Night Walker

Hvala na vrlo iscrpnom i jasnom objašnjenju. Na f broj sam totalno zaboravio tj. stavio u drugi plan kada sam postavljao pitanje.
Sad kad si ti to sve lijepo pojasnio sve izgleda tako jednostavno i logično. Pretpostavljam da, za promejnu, treba malo uključiti mozak. :)
Dakle što se tiče tih wide field ahromata ako se u jednačinu ubaci i cijena 102/500 dođe kao najoptimalnije rešenje.
Izvinjavam se svima na off topicu. Ovdje prekidam. ;)
SW ahr. 80/400 az3
Breaker 12x60, Baigish 10x50

vlaiv

Cackao nesto po telefonu dok sam skidao slike novog teleskopa (i kacio ovde u sekciji Oprema :D ) kad naleteh na ovu sliku, totalno sam zaboravio da sam to uslikao.

Slikano telefonom iz ruke, "okularna projekacija", SW ST102 F/5, 7mm planetary okular, Baader solar continuum filter ...

Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC