• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

Messier objekti

Started by Yagodinac, January 02, 2012, 02:46:29 am

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

vlaiv

Fotka je odlicna a meta tamna :D

Ne zove se dzabe fantom - jedan od najtezih M za posmatranje. Nema izrazeno jezgro a srednja jacina je preko 23mag po ark sekundi (sto znaci da je sva struktura manje vise "tamna").

Sa 2h OSC ekspozicije ovo je super. I normalno je da malo jaca obrada odmah ulece u "patos suma" bez obzira na razlicite tehnike snimanja (histogram na desno i ostalo). Da bi pozadina na ovakvom objektu bila "pristojna" potrebno je daleko vise ekspozicije.

Iz 2 sata, prva fotka je odlicna i demonstrira odlicnu obradu.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Yagodinac

Quote from: VaskoGM on November 24, 2018, 07:18:31 pm

Izvinjavam se svima koji misle da tupim. Za druge cu uvek buiti tu da podelim licno iskustvo i zapazanja u vezi snimanja DSLR-om - da se dobije sto bolji RAW materijal kao osnovni i najvazniji korak u formiranju astrofotke.

Apropo mrlja, da, neizbezne su, medjutim valja razmotriti nacine da se svedu na minimum - upravo ono o cemu sam i govorio u proslom postu.
Interesantno je tvoje zapazenje korelacije intenziteta mrlja i neadekvatnih darkova. Good to know!
U mom slucaju mrlje nemaju veze sa darkovima jer ih i ne koristim. Termalni sum resavam upotrebom dihteringa i naknadnom korekcijom preostalih hot piksela.

Moje zapazanje je da su mrlje pojacane kada je ekspozicija kraca a vecina signala snimljena na levoj strani histograma, dok su mrlje znatno smanjene + bolji SNR kada je signal na desnoj strani histograma. Ako duzinu ekspozicije podesimo da je takva da dovede hist na desnu stranu (bez klipinga) dobije se kvalitetniji RAW frejm a posle i naravno stak. Toliko.


Pa i treba da tupimo, nego mislio sam da ti je fotka odlična a mi smo nezahvalni i tražimo dlaku u jajetu  ;D
Inače neko je svojevremeno merio šum na 5D mkII i ispalo je da je šum veći u desnoj strani histograma. Da pojasnim: odstupanje vrednosti pojedinačnih piksela je u proseku bilo više u svetlom od odstupanja u tamnom delu histograma, ali je ovo u praksi od manjeg značaja zbog mnogo većeg broja nijansi koje se kriju desno. Zato je i poenta rada sa DSLR-om zapravo ETTL ("eksponiraj udesno").

Luger

Quote from: VaskoGM on November 24, 2018, 07:18:31 pm

Izvinjavam se svima koji misle da tupim...


I ja isto. S obzirom da sam prvi poceo.  8)

Pa, ljudi, meni je svaka fotografija sa ovakvim sumom kao na drugoj slici.  ;D
Uvijek sam se vodio time, da kad snimam, histogram samo malo odvojim od lijeve strane. Nikad nisam probao da ga poguram malo vise udesno, cak ni na sredinu. E, sad... od kuce uglavnom snimam mono, bas zbog toga sto mi taj sum izaziva frustracije, a ne znam da ga eliminisem. Cini mi se da ga sa Ha nema uopste.
PI mi je to jednom odradio skoro kako treba, samo jos da pocnem da ga intenzivnije ucim.
Elem, iz ovih postova se uvijek moze dosta nauciti pa mi je po malo drago sto sam vam podmetnuo nogu.   ;D
Naravno, samo iz najbolje namjere.
Kao prvo, probacu da se malo poigram sa histogramom dok snimam, samo da se skloni ono smetalo od Mjeseca. Eno ga...visi gore a izvedrilo se.  >:(

VaskoGM

Quote from: Luger on November 24, 2018, 11:25:56 pm
Quote from: VaskoGM on November 24, 2018, 07:18:31 pm
Izvinjavam se svima koji misle da tupim...

I ja isto. S obzirom da sam prvi poceo.  8)

Haha.. ma nisi, nego ja sam krenuo da objasnjavam sto sam zacrneo pozadinu i zaneo se u pricu... I definitivno poceo da tupim.
Ali bas zato se i nauci nesto novo, potvrde se ili opovrgnu misljenja i teorije.. E to mi je kul i vec lici na forum gde se zbilja diskutuje  :)
Lugeru, javi mi se ako ti treba pomoci oko Pixija. Nije mi problem

Quote from: Yagodinac on November 24, 2018, 11:23:36 pm
Pa i treba da tupimo, nego mislio sam da ti je fotka odlična a mi smo nezahvalni i tražimo dlaku u jajetu  ;D
Inače neko je svojevremeno merio šum na 5D mkII i ispalo je da je šum veći u desnoj strani histograma. Da pojasnim: odstupanje vrednosti pojedinačnih piksela je u proseku bilo više u svetlom od odstupanja u tamnom delu histograma, ali je ovo u praksi od manjeg značaja zbog mnogo većeg broja nijansi koje se kriju desno. Zato je i poenta rada sa DSLR-om zapravo ETTL ("eksponiraj udesno").

E, ma jasno mi je da ispalo da kukam da ne valja ali zaista mi to nije bila namera, niti mislim da ne valja, nego mi samo palo na pamet da pomenem to da sam primetio ne bas malu razliku u intenzitetu suma i generalno kvalitetu signala i boja u zavisnosti od toga gde je bio centriran signal u histogramu. Ali kao sto i Vlaiv kaze, ne znaci da je samo do toga vec i sam objekat koji diktira agresivnost obrade ali sasvim sigurno i duzina ukupne ekspozcije koja je npr kod ove M74 dosta kraca nego sto generalno praktikujem.
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

vlaiv

Quote from: Yagodinac on November 24, 2018, 11:23:36 pm
Inače neko je svojevremeno merio šum na 5D mkII i ispalo je da je šum veći u desnoj strani histograma. Da pojasnim: odstupanje vrednosti pojedinačnih piksela je u proseku bilo više u svetlom od odstupanja u tamnom delu histograma, ali je ovo u praksi od manjeg značaja zbog mnogo većeg broja nijansi koje se kriju desno. Zato je i poenta rada sa DSLR-om zapravo ETTL ("eksponiraj udesno").


To je sasvim normalno ako se uzme u obzir kako nastaje sum, odnosno koje su sve komponente suma.
Svetao deo ce uvek imati vecu standardnu devijaciju vrednosti iz prostog razloga sto sa svetlosnim signalom uvek dolazi i Poisson-ov sum vezan za njega koji je jednak kvadratnom korenu signala. Na sve to se dodaje i sum citanja (da uprostimo i uzmemo samo ova dva suma).

Znaci sum citanja neka je 5. Skroz tamni deo bez imalo svetla ce imati sum = 5
Tamo gde je signal 100, tamo ce biti sum citanja 5 ali ce biti i sum od svetla koji je koren iz 100 a to je 10. Ukupan sum ce biti oko 11.18 (koren iz 10 na kvadrat + 5 na kvadrat, odnosno koren iz 125).
Tamo gde je signal 10000, tamo ce sum od svetla biti 100 a sum citanja i dalje 5, pa ce totalni sum biti: oko 100.125 (ista formula kao gore za sabiranje suma).

Jasno se vidi da sto svetlije to vise suma - odnosno devijacije u vrednosti piksela.

A ETTR - i to ima velikog smisla jer je bitan odnos signal sum a ne sam sum po sebi. Ako za gore navedeno pogledamo SNR, situacija je sledeca:
Skroz taman deo SNR = 0
Signal 100, SNR = oko 8.94
Signal 10000, SNR = oko 99.985

I jasno je da je za jednu ekspoziciju SNR najbolji kada je signal visok, odnosno kad je histogram u desno.
Ono sto nije odmah evidentno u citavoj prici jeste kako to utice na totalno vreme ekspozicije i ukupan SNR posle stackovanja.
Da bi dobili signal u desno potrebno je mnogo duze eksponirati pojedinacne fotke - u gornjem primeru, potrebno je 100 puta vise vremena za signal od 10000 nego za signal od 100.
Kada se uzme 100 pojedinacnih snimaka sa signalom od 100 naspram jednog snimka 100 puta duze ekspozicije, onda razlika postaje manje znacajna.

Stack od 100 slika za sliku koja ima SNR od 8.94 ce napraviti sliku koja ima SNR od 89.4. To jeste losije od SNR 99.985, i uvek ce biti malo losije, al koliko losije zavisi od toga koliko je velik sum citanja u odnosu na ostale izvore suma. Sto je veca razlika - manji uticaj suma citanja.

Kada ne bi bilo suma citanja bilo bi apsolutno sve jedno da li slikamo 100 slika pa stackujemo ili jednu sliku 100 puta duze ekspozicije - rezultat bi bio isti (svi ostali izvori suma zavise od duzine ekspozicije).

U zoni svetlosnog zagadjenja recimo vrlo malo se dobija kada se ide na dugacke ekspozicije, jer je dominantan sum svetlosnog zagadjenja koji zna biti mnogo veci od suma citanja.

Duge ekspozicije imaju i neke mane - preciznost pracenja (sa ili bez vodjenja), problem sa spoljnim uticajima poput vetra, satelita i aviona, pa i zemljotresa (kao sto smo nedavno videli). Lakse je izgubiti jednu kratku ekspoziciju od 5 minuta - sto moze biti 5% ukupnog vremena slikanja, nego jednu ekspoziciju od sat vremena sto moze biti 50% podataka.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

VaskoGM

Quote from: vlaiv on November 25, 2018, 12:03:00 am
... I jasno je da je za jednu ekspoziciju SNR najbolji kada je signal visok, odnosno kad je histogram u desno. ...

Definitivno najvaznija recenica u postu.

To je ono sto zelimo od ekspozicije, na nama je da se potrudimo i to postignemo. Naravno neophodni su i kompromisi zbog stvari koje si pominjao, LP-a, guidinga, zemljotresa  ;D itd.. ali smo dosli do sustine.

Znaci liberalci ne vredi, desno je jedina opcija  ;D (eventualno sredina  ;))
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

vlaiv

Quote from: VaskoGM on November 25, 2018, 12:19:04 am
Quote from: vlaiv on November 25, 2018, 12:03:00 am
... I jasno je da je za jednu ekspoziciju SNR najbolji kada je signal visok, odnosno kad je histogram u desno. ...

Definitivno najvaznija recenica u postu.

To je ono sto zelimo od ekspozicije, na nama je da se potrudimo i to postignemo. Naravno neophodni su i kompromisi zbog stvari koje si pominjao, LP-a, guidinga, zemljotresa  ;D itd.. ali smo dosli do sustine.

Znaci liberalci ne vredi, desno je jedina opcija  ;D (eventualno sredina  ;))


A sta ja znam, evo ovaj moj mrsavko se sav nekako pribio u levo, pa na kraju zna da ispadne ok fotka (nekad :D )

Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

VaskoGM

Pih...
Ne valja ti to nista... SNR 0
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

spadej

Ljudi, pustite SNR i ostale strane reci... Glavni parametar za ocenjivanje amaterskih fotogafija bilo cega treba da bude trud koji je neko ulozio. Na stranu to sto je VaskoGm ulozio i druge resurse, pa ima i sa cim i gde da da radi, ali zamislite 2 sata eskpozicije, u novembarskoj noci... I jos bar toliko za pripremu i obradu. Mozda njemu treba 2 minuta da otvori kupolu ali treba i uloviti vedro nebo, smisliti sta ces da radis, odvojiti  vreme za obradu, uskalditi sve to sa drugim obavezama...

Pa tek ovaj drugi Vasko, koji radi sa balkona,u centru grada ... svaki put treba da se da postavi, i posle da skloni. A teleskop mu vise lici na jelku, sa toliko zica i kojekavih dzidza-bidza i lampica ...

Ili avanturisti ko sto je Yagodinac, i njegove  seanse sa drekavcima, i drugim nocnim stvorovima, na raznim planinskim cukama... Njegove izvestaje sa posmatranja i fotkanja sam citao po nekoliko puta...

Da skratim...  mislim da svaki vas rad zasluzuje naklon do poda. Meni su svi podjednako vredni. I fotke, i analize istih.

VaskoGM

Spadej, ponekad primetim da mi astronomija utice na skoro svaki aspekt zivota, da je postala deo svakodnevnice i najnormalnija stvar kojom se bavim i o kojoj razmisljam. Bez obzira na zrtvovanja i odricanja koja dolaze sa tim, tako je jebeno mocno - teska droga. A najdraze mi je sto nisam sam i jedini u tome, pa zato znam da nisam totalno lud.. a mozda i jesmo, onako kolektivno.. ko zna.

Sve si u pravu i drago mi je da si ponovo aktivan na forumu. Ali sto se astrofotgrafije i generalno foruma tice, ne zaboravi i na Kenzu, Zozo83, Djeraviana, Sekulu, Darchy itd... ali iz nekog razloga vec neko vreme neke od njih ne vidjamo uopste, a radove jos manje  :-\ Mislim da je to bas steta. Cujem da ih ima na fejsu ali nemam profil i ne vidjam nista od radova...

PS: jadna ova tema... bas smo trolovi.
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

spadej

Bolje i trolovanje nego nista. Lose se osecam kad odem na forum a danima nema nikakvih aktivnosti.
A kad sam rekao "svaki vas rad" mislio sam na sve clanove foruma.

Dajte neku fotku, da ne tupim vise...


Nenad

Momci, kidate! Dajte još fotki da vas ocrnimo, alko neko sme ;D
TS 20X80 LE
Dobson Skywatcher 12" FlexTube

VaskoGM

Orion nebula - Sh2-279 i M42

Zeleo sam da uradim mozaik sastavljen iz dva panela da bi obe magline stale komotno u format. Prvobitni plan je bio da oba panela budu stakovi od oko 6-7 sati ekspozicije. To sam uspeo proslog meseca sa levom polovinom na kojoj je Sh2-279. Za desnu na kojoj je M42 nisam imao toliko srece zbog oblaka tokom decembarskog mladog meseca. Nisam imao strpljenja da cekam narednu priliku da dopunim M42, ali sreca je da su njena 23 frejma snimljena na nekoliko stepeni ispod nule pa je termalni sum bio dosta manji. SNR na oba staka je bio dovoljno kompaktibilan da se sastave u planiranu kompoziciju.

Da bi mozaik uspeo, ostavljeno je oko 10% preklopa na obe polovine. Dodatno snimljen i set kratkih ekspozicija na M42, za detalje u regionu jezga (trapezijum) koji su, naravno, bili preprzeni na glavnom staku.

Vreme snimanja: Nov 12 and 26, Dec 6 and 7, 2018.
Lokacija: AO Nostromo, Gornji Milanovac, Serbia
Teleskop: SkyWatcher MN190/1000
Montaza: SkyWatcher AZ-EQ6 GT
Kamera: DSLR Canon 450D (full spectrum)
Frejmovi: Levi segment: 69x360", desni segment: 23x360", Trapezium: 42x20", ISO800 za sve.
Ekspozicija: 9.5h
Softver: PHD2, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop


Klik na sliku otvorice fotografiju u punoj rezoluciji. (PNG, 20MB, 5371 x 4145)
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

Luger

Tako to radimo mi Vaskovi!  8)

Sad ozbiljno, to nije Nostromo, to je je Hubble!

gilecais