• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

Messier objekti

Started by Yagodinac, January 02, 2012, 02:46:29 am

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CyberianIce

Quote from: Sinisa on August 02, 2020, 08:52:17 pmOdličan ulov! Kad će da proradi homemade EQ?  :)

Danas sam je rastavio jer menjam sve one delove od drveta koji su poslužili za prototip metalnim. Takođe danas ubacijem kočnice (blokade) pa ću onda prenos za RA. Motor, arduino i kontroler su spremni, ne znam još da li da programiram samo simple treking ili ceo ASCOM interfejs. Puštam slike kad malo prefarbam da bude izglednije :D
Meade Instruments DS2090 90/800 | Custom GEM | Canon EOS 4000D
We are the Borg. You will be assimilated. Your biological and technological distinctiveness will be added to our own. Resistance is futile.

spadej

pustaj slike i pre farbanja. Daj sve sto imas, od pocetka ...  ;)
SkyWatcher BD 150/750, EQ5-"Luger" + PicGoto++ "Luger"
TS 10X50
Canon EOS1000d

CyberianIce

M31


EOS 4000D, pentacon Auto 135mm f/2.8 M42, blenda zatvorena na f/5.6 i barndoor treker.

10 x 30s@ISO1600
10 x 30s@ISO3200
5x Dark Frame 30s @ ISO 1600
10x Dark Frame 30s @ ISO 3200

Gornja fotka je stakovana u Sequatoru. Ima grešaka na sve strane, i u praćenju, i u obradi i u stakovanju. Na EOS-u su ovaj put bili ugašene opcije za uklanjanje šuma. Fotkano je sa Letenke pre 4 sata uz nešto tankih oblaka i one njihove reflektore koji su u kombinaciji sa vlažnim vazduhom dodatno otežali priču. Situacija tako gadna da se golim okom nije ni nazirala.

Ovo je ceo kadar i stakovan u DSS-u:
Meade Instruments DS2090 90/800 | Custom GEM | Canon EOS 4000D
We are the Borg. You will be assimilated. Your biological and technological distinctiveness will be added to our own. Resistance is futile.

Yagodinac

Pa dobro, za probu nije loše, sve radi. Ako je problem praćenje onda smanjuješ trajanje ekspozicije i otvaraš blendu, logično  :)
Čudi me da na ekranu nisi video pomak pa da snimiš recimo 30x10sec ako već ne ide 30sec. U principu za barndoor nije problem samo brzina kojom se vrti već i tačnost useveravanja koja je uvek upitna, tako da je po rezultatima ovo na pola puta između tripoda i EQ montaže. BtW ti si nam ovde prikazao isečak koji maksimalizuje sve gore nabrojane probleme, a cela sličica u fullres uopšte ne izgleda tako loše, zapravo izgleda onako kako na 135mm i treba da izgleda, dakle opusti se  ;)

CyberianIce

Opušten sam ja skroz i prezadovoljan. Oblaci su svaki čas dolazili i prolazili pa nije bilo vremena za eksperimente. Bitno je da se i dalje nešto novo uči.

Uočio sam za sada još dva problema što se praćenja tiče. Prvi je da je 135mm teleobjektiv predugačak, metalni i samim tim i težak, i na veoma lošoj foto-glavi osciluje. A drugi je, da iz istog razloga - zbog premale mase tripoda i trekera, a prevelike mase aparata, dolazi i do vibracije od samog ogledalceta kada okida... Na većini frejmova zvezde su ispadale kao ovaj simbol ^

U sv. slučaju, ti problemi se nisu manifestovali sa objektivom od 50mm, jer je taj mnogo kraći, manji, lakši, centar mase mu je fino raspoređen a i sama milimetraža dozvoljava do nekih maksimalnih 60s pre nego što zvezde počnu da se isdužuju, ali frejmove fotkane sa njim su  uništili oblaci i ovo je što je ostalo od njega (blenda zatvorena čini mi se na f/4):



Nisam hteo da otvaram blendu jer se plašim da gubim oštrinu i dobijam hromatsku aberaciju. U sledećoj verziji neću koristiti blendu objektiva već prsten koji se stavlja na filter kako bi izbegao ove sparkling efekte. Pripremam listu želja pa ću sutra opet na Letenku ako vreme dozvoli da gledam kišu meteora :D

Nego @Yagodinac, reci ti meni šta da radim sa podešavanjem kamere? Konkretno auto noise reduction od samog tela, auto light optimizer (mislim da to ima ulogu samo kod kompresije) i Hightlight Tone Priorities, te opcije me malo bune.
Meade Instruments DS2090 90/800 | Custom GEM | Canon EOS 4000D
We are the Borg. You will be assimilated. Your biological and technological distinctiveness will be added to our own. Resistance is futile.

Yagodinac

Ma sve to poisključuj, ionako ima veze samo sa JPEG. Ako nemaš daljinski okidač onda zalepiš petardu gumicom za okidač i udri  ;D Okidači su džabalesku kineski, imaš za 20e one programabilne - ja imam original Kanonov koji je jak kao zemlja, ali nije programabilan, tj ima samo jedno dugme, tako da uzmeš kineza kad budeš imao vremena, to će ti koristiti itekako. Dark snimiš posebno i onda oduzme softver ili ti ručno, kako god, ali bitno je da uštediš malo na vremenu snimanja. I ne beži od otvaranja blende; te fore oko hromatske aberacije i lažnih boja se lako uklanjaju (kad budeš imao problem okači pa ću da napišem detaljan postupak) i bolje je da dobiješ f4.0 snimak sa malo većom hromatskom aberacijom nego f5.6 sa greškom praćenja koju, jelte, nećemo moći u postprocesingu da uklonimo.
A propo Pentakon objektiva, ja imam starijeg brata 200mm i to je toliko teško a ujedno i optički loše da mi stoji u ormaru i skuplja prašinu. Blam me da ga prodam i time nekog unesrećim, dakle, rešio sam da mu prekinem karmički krug  ;D . Jedan 55-250 IS koji polovan košta 100e ga delje po apsolutno svim optičkim parametrima, jedino što njime ne možeš da ubiješ medveda u glavu - ali valjda na Letenci nema medveda. Topla preporuka za 55-250IS svakome ko ima stoju viška u ovom trenutku.

CyberianIce

Imam WiFi na EOS-u pa koristim aplikaciju za okidanje. Tako sam i radio. Sve je bilo pogašeno na EOS-u. Od teleobjektiva imam još i Canon EF 70-210 f/4 ceo raspon, push-pull...

Ovo sa stekovanjem i obradom meni ne ide kako treba. I dalje jedan pojedinačan frejm od 30 sekundi na ISO3200 koji sam napravio i obradio u LR daje bolji rezultat od bilo kakvog stekovanja, kao ovaj na primer:



Nema tu bog zna koliko detalja, skoro identično izgleda kad se gleda direktno kroz teleskop :D
Meade Instruments DS2090 90/800 | Custom GEM | Canon EOS 4000D
We are the Borg. You will be assimilated. Your biological and technological distinctiveness will be added to our own. Resistance is futile.

CyberianIce

Znam da još nije vreme za Messier M45, ali nisam mogao odoleti da ne pokušam da fotografišem svoje omiljeno otvoreno jato jer je delovalo lako na prvi pogled. Bili su nepovoljni uslovi fotografisanja jer se pojavilo nisko na delu neba iznad grada, nešto pre zore i nedaleko od mladog Meseca, Takođe se hvatao mojster na objektivu od sumaglice, pa sam preostalih 30 light frejmova morao kompletno da odbacim. Ovo je rezultat stekovanja i obrade od 20 frejmova po 15 sekundi na ISO1600, Canon 70-210mm f/4 i EOS 4000D i barndoor trekera. Jedva čekam da probam ponovo, valjda će biti bar nešto bolje

Meade Instruments DS2090 90/800 | Custom GEM | Canon EOS 4000D
We are the Borg. You will be assimilated. Your biological and technological distinctiveness will be added to our own. Resistance is futile.

CyberianIce

Opet Messier M31, ali ovog puta u 210mm f/4 objektivu. Poslusao sam savet @Yagodinac, otvorio blendu maksimalno, jer za detalje koji nam trebaju to je bitnije nego to sto ce zvezde dobiti plavi halo). Takodje ovog puta sam obrisao sve frejmove koji su mi se cinili kao losi zbog mojstera, odnosno ručno sam ih izbacio iz steka, pa mi je ostalo samo osam frejmova od pо 15 sekundi na ISO1600. Posle stekiranja u Sequator-u (DSS mi je previše komplikovan, ima previše podešavanja), importovao sam 16bitni TIF u PS, smanjivao sam šum u Camera Raw Filter-u, dehejzovao, podesio boje, krive, senke, kontrast, kalibraciju. Zatim još malo krive i levels u PS-u i ovo je rezultat, dakle ukupno 120s ekspozicije na ISO1600, sa 20 dark frejmova. Ovog puta su sve opcije na kameri za uklanjanje šuma bile ugašene, do sad sam pravio tu grešku, tako da mi dosadašnji darkovi nisu zapravo bili to što sam mislio. Sad se već počinju nazirati i spiralni kraci a i polako dobija prave boje. Počeo mi se sviđati ovaj hobi jer se sa svakom fotkom naučim nešto novo. Bili loš u nečemu je prvi korak ka savršenstvu :)

Meade Instruments DS2090 90/800 | Custom GEM | Canon EOS 4000D
We are the Borg. You will be assimilated. Your biological and technological distinctiveness will be added to our own. Resistance is futile.

Yagodinac

E, a pazi sad koliko je moglo da se izvuče još detalja iz bednog JPEG, zamisli tek 16-bitni TIF šta krije u sebi. Stack je samo polazna osnova, finalna slika može biti daleko napičenija.



CyberianIce

Ok, kако? Evo ovde TIF pa probaj sa njim ako te ne mrzi, da vidimo ima li razike i koliko. Ne znam da li igra ulogu sto sam ga vec editovao pa tako sacuvao?

https://dropfiles.org/C9Rb9ckQ
Meade Instruments DS2090 90/800 | Custom GEM | Canon EOS 4000D
We are the Borg. You will be assimilated. Your biological and technological distinctiveness will be added to our own. Resistance is futile.

Sinisa

Messier 57 da ulovim dok mu traje sezona  :D

86 x po 20sec na 1600ISO
10 Darkova
M57 by Sinisa Niksic, on Flickr
150/750 EQ3

Sky-Watcher

@CyberianIce

Dopada mi se tvoj entuzijazam i želja za napredovanjem. Ali, ako mi ti i Milan dozvoljavate, i ja bih ti dao još par predloga.

Odlično je što koristiš WiFi okidač, a što se tiče ljuljajućeg stativa tu ima leka. Dok sam ja koristio nestabilnu montažu, kačio sam teg ispod. Ovo otežava system i spušta težište niže što mnogo doprinosi stabilnosti. Tačno koliko težak teg treba da bude, proceni sam, ali što teži i što niže to bolje. U granicama izdržljivosti montaže-stativa naravno.

Nisam veliki stručnjak za fotkanje foto aparatom, ali Canon ima opciju da drži ogledalo otvoreno sve vreme tokom sekvence. To rešava problem sa vibracijama tokom okidanja. Ne znam detaljno o ovome, ali znam da može. Možda bi Milan mogao da ti kaže nešto više o ovome.

Što se zamagljivanja tiče, predložio bih ti da sam napraviš senilo. Ja sam prosto sekao parče kartona, pravio valjak po meri, farbao ga u crno iznutra i stavljao na objektiv. Ovo će ti pomoći da ti se objektiv manje magli, a i pomoćiće da zaustavi veliki deo fotona koji ne dolaze iz pravca snimanja, tj sprečava deo svetlosnog zagađenja od svetiljki, mesečine i sl. Tako da bih ga koristio i kada je suvo. Pazi samo da vlaga u vazduhu ne navlaži karton i deformiše ga. Probaj tanku plastiku. Film za roentgen ili nešto slično. Ipak pazi. Ja bih u vlažnim uslovima prekinuo rad! Jednom sam upropastio modifikovan DSLR jer se ovlažio i crk'o.  :(  Ako uočiš da ti je telo aparata vlažno, STOP! Pažljivo ga obriši i nosi kući na sušenje. Ne pali ga do sutra i moli se Bogu. To je što se hardvera tiče.

Što se tiče tehnike, ja bih pravio više ekspozicija. Mnogo više. Kao što znaš, važna je dužina integracije. 600sec ukupno te nigde neće odvesti. Ja bih, ne znam... x10, x20, x30? I značajno povećaj broj darkova i fletova. 5 darkova i 1 flet? To nije posao. Barem dvadesetak od svake (ja radim po 51) a ubacio bih i sada, za mene, moderne Dark fletove. Po mom iskustvu, fletovi su najvažniji ali i najteži da se urade dobro. Trud se isplati. Videćeš koliko će ti ovo unaprediti krajnji rezultat.

A sad pipava tema. Obrada. Ona ti je 90% kvaliteta. Prvo stekovanje. Nemoj da bežiš od DSS-a. Moram da priznam da za Sequator nisam nikada čuo, a vidim da ga koristite i Siniša i ti. Ja bih ozbiljno razmislio da izučim DSS. Kvalitetan, mnogo puta proveren i stabilan softver. Uopšte nije težak za upotrebu, a ima i million tutorijala na netu. Probao sam ga testa radi i lepo radi. Njega koriste i ozbiljni astro-fotografi. U budućnosti bi mogao da probaš i Piksi. Jeste gorka pilula, ali daje veoma superiorne rezultate u odnosu na DSS. Sve, druže moj, zavisi od tvojih aspiracija i želje za napredovanjem. Ako hoćeš napred, moraš da uložiš mnogo učenja i mentalne energije. Tako ćeš izaći iz faze "testiranja" u fazu ozbiljnih fotki za koje te neće biti blam da ih postaviš na Astrobin-u.

To važi i za dalju obradu. Kada imaš lepo kalibrisan stek, onda imaš slobodne ruke da se ,,izživljavaš". Da ga tegliš, da ga izoštavaš, da šiljiš zvezde i svašta nešto još, bez straha da će ti se pojaviti artifakti prouzrokovani šumom. Takođe postoje odlični tutorijali na netu o tome šta dalje treba i može da se uradi. Uglavnom u PS.

Nadam se da sam makar malo pomogao mojim, još uvek malim, iskustvom.

Ivan

vlaiv

Quote from: Sky-Watcher on August 18, 2020, 09:59:12 amŠto se tiče tehnike, ja bih pravio više ekspozicija. Mnogo više. Kao što znaš, važna je dužina integracije. 600sec ukupno te nigde neće odvesti. Ja bih, ne znam... x10, x20, x30? I značajno povećaj broj darkova i fletova. 5 darkova i 1 flet? To nije posao. Barem dvadesetak od svake (ja radim po 51) a ubacio bih i sada, za mene, moderne Dark fletove. Po mom iskustvu, fletovi su najvažniji ali i najteži da se urade dobro. Trud se isplati. Videćeš koliko će ti ovo unaprediti krajnji rezultat.

Slažem se za broj kalibracionih fajlova, ja isto volim više nego manje ali za DSLR ide malo drugačija kalibracija.

Problem sa DSLR-om je taj što nema načina da se osigura da svi parametri budu isti - temperatura je problem. Nije problem što je visoka temperatura, problem je što se menja u toku večeri. Darkovi moraju da budu snimljeni na istoj temperaturi kao i light-ovi a to nije moguće sa DSLR-om koji nije hlađen, odnosno nema podešavanje temperature.

Zbog toga se za DSLR kalibraciju mora koristi bias i nešto što se zove optimizacija dark fajla. To je metod kojim se algoritamski pokušava kompenzovati to što darkovi i light-ovi nisu snimljeni na istoj temperaturi. On zahteva i bias.

Ako se sve to već radi a dark sam po sebi nije "kredibilan", onda ni flat dark nije, pa se može koristiti bias umesto njega.

Često ljudi odaberu da uopšte ne koriste darkove za kalibraciju DSLR-a nego samo bias jer pravi dosta problema to što temperatura nije stabilna.
GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat
HEQ5, AZ4
ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Sky-Watcher

August 18, 2020, 12:55:59 pm #1499 Last Edit: August 18, 2020, 01:01:39 pm by Sky-Watcher
Vlado, želeo bih da ti se zahvalim na pojašnjenju o kalibracionim fajlovima. Puno teorije iz koje ja pravim kratak praktičan zaključak: Kada kalibrišem lajtove koristiću već postojeći Master Dark, Master flet koji će biti kalibrisan na novi način a Bias-e preskačem.

A sada još malo. CyberianIce neće imati problem da pravi darkove na licu mesta obzirom da pravi kratke ekspozicije. Koji stepen temperature između početka i kraja sesije mu neće praviti probleme.

A kada su fletovi u pitanju, moram da se ne složim sa tobom. Ja, doduše, radim fletove na istoj temperaturi kao i sve ostalo jer mi je to prosto lako, ali smatram da, što se njih tiče, temperatura senzora nije faktor. Moji fletovi su dužine između 0.03sec bez filtera i 0.25sec sa filterom. To je suviše kratko vreme da temperatura uradi svoju štetnu ulogu. Ovo su pokazali moji testovi a sa sa ovim se slažu svi koji o tome pišu na netu.

Ovo je ipak samo kolokvialno pitanje jer se korisni fletovi rade na licu mesta. Kod njih su faktor gain (ISO) i fokus. Temperatura ne. Na Dark Fletove ne utiče ni fokus.

Zamolio bih te samo još jednu stvar. Voleo bih da nas uputiš na neki sajt gde bi mogli da vidimo tvoje radove. Zanima me kakve fotke pravi tvoje veliko znanje udato za tvoju odličnu opremu. Da vidimo gde je lestvica!  :)