• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

Vidojevica astroparty

Started by Sekula, May 23, 2012, 06:49:19 pm

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yagodinac

Mislim da je CCD u Nenadovom slučaju pitanje momenta, ako ne sad onda uskoro...  ;D

Što se tiče nivoa pozadine kod Sekulinih fotki, moj stav je by the book - 24 po kanalu. Razlog je očigledan, neka neko proba da snimi i obradi Iris nebulu a zacrni nebo u potpunosti. Ili recimo magline oko Antaresa gde se kompletno svi detalji kriju u tom području više-manje oko nivoa neba. Zacrniti to značiti pobiti magline i ostaviti samo zvezde...  :o
Svi mi imamo svoje faze pa sam na početku i ja smatrao da je jak kontrast ključ dobre astrofotke. Danas ne mislim tako upravo zato što želim što mekši i realističniji izgled na svojim slikama.
Da budem iskren, to nisam mislio pre samo godinu ipo već sasvim suprotno.

Sekula

May 25, 2012, 12:56:19 am #16 Last Edit: May 25, 2012, 01:03:35 am by Sekula
Quote from: Yagodinac on May 24, 2012, 11:35:48 pm
Mislim da je CCD u Nenadovom slučaju pitanje momenta, ako ne sad onda uskoro...  ;D

Što se tiče nivoa pozadine kod Sekulinih fotki, moj stav je by the book - 24 po kanalu. Razlog je očigledan, neka neko proba da snimi i obradi Iris nebulu a zacrni nebo u potpunosti. Ili recimo magline oko Antaresa gde se kompletno svi detalji kriju u tom području više-manje oko nivoa neba. Zacrniti to značiti pobiti magline i ostaviti samo zvezde...  :o
Svi mi imamo svoje faze pa sam na početku i ja smatrao da je jak kontrast ključ dobre astrofotke. Danas ne mislim tako upravo zato što želim što mekši i realističniji izgled na svojim slikama.
Da budem iskren, to nisam mislio pre samo godinu ipo već sasvim suprotno.


Vidi, ja sustinski ne pristajem na by the book resenja fotografisanja i obrade gde se pozadine slike definisu kao recitacija u skoli, doslovce od strofe do strofe i od reci do reci. Ne postoji zakucana vrednost po tome jer u izradi slike je za mene najbitniji objekat koji se snima. Dakle, na mojim slikama nije bilo ni Iris nebule ni magline u okolini Antaresa. Svaki objekat mora da ima svoj balans sa onim sto ga prati. To naravno ne znaci da pozadina mora da bude vestacki obojena. Ako bi se radilo iskljucivo po recepturama onda bi se astrofotografija pretvorila u standardizovano instant kuvanje supe iz kesice sa tacno odredjenom kolicinom vode i brojem tanjira i duzinom kuvanja.
I sem toga nije tu samo pozadina problem, Nesa navodi problem suma koji mora da se ocisti ali ne do te mere kada se prelazi u drugu krajnost i narusava kvalitet npr. Prvi put da je ovo neko pomenuo na forumu.
Ja svakako pratim tutoriale, moj princip je bio od reci do reci to preci sve, ali moj licni autorski subjektivni utisak nije bio bas prezadovoljan njima. Smatram da tu ima jos mnogo stvari koje isto svako od nas mora da koriguje. Evo, svakako recimo ja sebi licno zameram color balance. Da li sve moje zvezde na snimcima i njihove boje odgovaraju njihovom spektralnim klasama? Tudje slike ni necu da komentarisem po pitanju ovog parametra. Evo, recimo Nesa u privatnoj poruci koju mi je uputio pominje da treba korigovati i white balance jer slike beze u crveno. Tacno. Dakle, puno je tu stvari na koje treba obracati paznju, po meni mnogo vise nego da li je ispostovan color sample tool za rubove fotografije kojim se odredjuje boja backgrounda na osnovu gray korekcije u levelsima po sva tri RGB kanala ponaosob.
Uostalom, ja sam Veil nebulu cetiri sata obradjivao. A snimana je ukupno 72 minuta. Prosto, aparat je nemodifikovan ali sam morao da nateram sliku da bude u spektru u kojem Veil nebula mora da bude takva kakva jeste. Nesto su pomogli tutoriali a nesto nisu. Svako sam mora da se bori sa svojom slikom, kao sto i svaki slikar mora da se izbori pomocu boja sa svojim pocetnim belim platnom.

| SW newtn 200/1000 | SW NEQ6 Synscan goto | Logitech Quickam Pro 3000 | Canon EOS 550d | Baader astrosolar filter |  SW Black Diamond ED 80/600 | Flattener korektor SW 0.85 | Lacerta MGEN autoguider | Nikon action ex 10x50 cf binocular |

Yagodinac

Ok, kapiramo se, svako ima svoj autorski pečat. Ja bih dodao i autorsku fazu. Nije ovo kritika već tumačenje pristupa.

Interesantno i poprilično zanemareno pitanje - white balance odnosno realne boje zvezda na fotkama.
Tu ima zaista dosta problema, prvi je što softver (Iris ili DSS) sami pomeraju boje u uglavnom predvidivom pravcu. Posledica je u malo jačoj obradi da naprosto Iris gura u crveno-žuto a DSS u plavo. Tu onda nema ništa od realnih boja...  :-[
Druga solucija (koju ja primenjujem) je da malo proguglaš i vidiš kako to rade mnogo bolji od tebe. Ako je neka maglinica plava onda daj da je "poplavim" a ne da je ostavim cijanotičnom  ;D
Treća solucija (primenio sam je par puta, više informativno) je da pogledam spektar zvezde i uporedim sa mojim rezultatom. Uglavnom pogodim boju  ;D

Međutim, ovo uopšte nije scientific nego potpuno odokativno. Uobičajeno mi je kad radim star-masku da zvezde malo "poplavim" i "zacrvenim" jer vrlo često ispadnu žuto-zelenkaste u teleskopu. Zašto je to tako - verovatno LP igra ulogu a i Canon + Iris = žutica. U Pentaconu prilikom pojačanja saturacije odlaze u rubin-crveno, kuku, kolika je to hromatska aberacija... Helios mi u spoljnoj trećini vuče na žuto a u centru dosta dobro drži realnu boju i pri natezanju saturacije. Canonovi objektivi svi daju najrealnije boje, rekao bih (18-55 i tele).
Kao što vidite, muka je pogoditi prave boje. Vrlo često tu treba balansirati svojim iskustvom sa dotičnim staklom kao i primerima sa neta.

rendermaxa

Primetio sam da dosta ljudi radi i stack kracih ekspozicija koji koriste iskljucivo za boje zvezda. Mislim da je to pametna stvar koju uvek zaboravim da probam ??? Kako god, ne gine
pravljenje selekcija zvezda u PS i layer maski pa farbaj ;D
SW 200/1000 B    EQ6    Canon eos 550d mod     QHY5

Sekula

June 25, 2012, 05:05:58 am #19 Last Edit: June 25, 2012, 05:53:03 am by Sekula
U čast letnjeg solsticija i mladog Meseca, održan je nov astrofoto party na lokaciji astronomske opservatorije Vidojevica kod Prokuplja, u trajanju od 19. do 23. juna. Ovoga puta uz mene su na astronomskoj opservatoriji bili još četiri profesionalna astronoma sa Astronomske opservatorije u Beogradu: Zorica Cvetković, Rade Pavlović, Goran Damljanović i Milan Stojanović. Vreme za posmatranje i snimanje je bilo više nego idealno prve tri posmatračke noći. Seeing je bivao oko 2 a kretao se i do 1,7. Vetar tih večeri je bio minimalan na nekih svega 1-2 m u sekundi a u pojedinim delovima noći je čak i sasvim stajao. Ono što je jedino bilo podrazumevano za ovaj termin u godini je da je nebo bilo dosta svetlije jer je aktivnost bila baš u periodu solsticija, odnosno početka leta kada su noći najkraće. To je u praksi značilo da ništa od snimanja nije moglo da se počinje pre deset sati uveče a završetak je morao da bude najkasnije u 3 izjutra. Dakle, za tih četiri sata je moralo da se uradi što više lajtova. U periodu nakon 3 već je dolazilo do laganog razdanjivanja usled efekta zore i već oko 4 su ptičiče u šumi u najveće cvrkutale pred izlazak Sunca.

Dok je profesionalna ekipa astronoma obavljala na 60 cm teleskopu snimanja dvojnih zvezda i udaljenih kvazara za potrebe njihovih projekata, ja sam se ovog puta jasno opredelio za jedino ispravan način rada u astrofotografiji a to je: jedan objekat za jednu noć. Ideja je bila da sakupim što više light-ova i da blagovremeno krenem pre svakog snimanja sa flat-ovima radjenim na zalasku. Što se flat-ova tiče njih sam samo prvo veče propustio tj. odradio sam ih u zoru.

Na osnovu temeljno proučenih više unakrsnih meteo prognoza, bilo mi je jasno da će već petak veče biti problematičan sa snimanjem. Taj petak sam namerno ostavio za wide field foto u nameri da snimim neke kombinacije sa kupolom u noćnom zvezdanom aranžmanu, a što bi se kasnije možda upotrebilo za neku dokumentaciju. Ovoga puta ciljeve sam odabrao tako što sam išao na par objekata koji su nisko na horizontu i to relativno bliska na jugu ali ipak na meridijanu u toku noći: Eagle Nebula (M16) i Trifid nebula (M20). Od zenitno bližih ciljeva odabrao sam Ring nebulu (M57) na ivici letnjeg trougla. Kriterijum odabira nije bio samo lokacijski, pogotovu za prva dva navedena, već i taj što su prva dva u H-alfa izraziti (naročito Eagle). Ring nebula je bila dobar cilj kao relativno mali objekat za primarni fokus mog njutna 200/1000, da bi se upravo na taj način pokazala moć instrumenta. Hteo sam takodje da isprobam kranju granicu svog Canon 550d nemodifikovanog aparata, u situaciji kada se nakupi što više light-a, sa kasnijom obradom u stacking softveru kao i finalizacijom u Photoshopu.  Paradigma ovoga bi bila kao kada bi želeli da istestirate neki automobil, avion i sl. i da pri tome odredite neke njihove trenutne granične mogućnosti. Jako dobar podatak je bio i taj da je osim zadovoljavajućeg seeinga bilo mirno vreme bez vlage koja nije bila prisutna zbog vrućine.

Uspeo sam za svaki objekat da odradim po 35 light frejma. Na to su morali u proseku po pet da otpadnu prilikom obrade, zbog prolazaka aviona u vidnom polju. Autoguiding sistem pogonjen Lacerta MGEN-om je odlično odradio posao. O potrebi koma korektora na njutn teleskopu već ne treba trošiti suvišne reči.

U petak ujutru na kraju posmatranja blagovremeno sam raspakovao opremu, znajući da je za to popodne najavljena grmljavina sa eventualnim padavinama. Nisam hteo da rizikujem i ostavio sam opremu u kupoli da bude na dohvatu ruke ukoliko se prognoza o pogoršanju vremena ipak pokaže netačnom. Nažalost, to veče iako se razvedrilo vlažnost vazduha se već u prvim noćnim satima popela na 85% da bi nakon ponoći bilo kakav rad na teleskopu bio onemogućen vlagom od 95%. Imajući u vidu ovakve podatke jedino što sam mogao da uradim je da uzmem svoj foto stativ i da sa njim krenem da slikam nekoliko pozicija u pokušaju hvatanja star trail-ova nad kupolom kao i Mlečnog puta.

U subotu sam konačno završio sve planirane aktivnosti, a vremenska prognoza je donosila dalje pogoršanje i nepogode. Odlučujem da svoj boravak na terenu više ne produžujem i da se uz veliku zahvalnost pozdravim i rastanem sa gore navedenom ekipom domaćina.

Na slikama dole prikazani su snimani objekti sa svojim crop verzijama, kao i wide field fotografije. Snimano je na njutn teleskopu SW 200/1000 u kombinaciji sa Lacerta MGEN autogajderom, nemodifikovanim Canon 550d, uz SW koma korektor. Objekti su snimani sa po 30 light frejmova, ekspozicije po 7 minuta na ISO 400. Obrada je vršena u DSS i finalno u Photoshopu. Da bi videli slike uvećane, kliknite na njih:



M 16 - Eagle nebula


M 16 - Eagle nebula


M 16 - Eagle nebula



M 20 - Trifid nebula


M 20 - Trifid nebula


M 20 - Trifid nebula



M 57 - Ring nebula (malo gore levo pored nje se vidi i spiralna galaksija IC 1296)


M 57 - Ring nebula


M 57 - Ring nebula












| SW newtn 200/1000 | SW NEQ6 Synscan goto | Logitech Quickam Pro 3000 | Canon EOS 550d | Baader astrosolar filter |  SW Black Diamond ED 80/600 | Flattener korektor SW 0.85 | Lacerta MGEN autoguider | Nikon action ex 10x50 cf binocular |

Yagodinac

Odličan izveštaj, bravo  ;D
U suštini astrofotke ti malo vuku na crveno, vidi se po zvezdama a i po nebu. Takođe refleksioni sektor na Trifid nebuli bi trebao da bude jasno plav, po tome se možeš ravnati ako ne po tamnom nebu na rubu snimka.
M57 je lepo pogođena i mislim da rezultati na njoj zavise i od atmosfere. Naročito mi se sviđa zadnja vertikalna panoramica, samo šteta što si secnuo podnožje opservatorije.
Svakako lepo što si odvojio vreme za odlazak na Vidojevicu i što si fotke podelio sa nama  :)

Sekula

Quote from: Yagodinac on June 25, 2012, 11:18:48 am
Odličan izveštaj, bravo  ;D
U suštini astrofotke ti malo vuku na crveno, vidi se po zvezdama a i po nebu. Takođe refleksioni sektor na Trifid nebuli bi trebao da bude jasno plav, po tome se možeš ravnati ako ne po tamnom nebu na rubu snimka.
M57 je lepo pogođena i mislim da rezultati na njoj zavise i od atmosfere. Naročito mi se sviđa zadnja vertikalna panoramica, samo šteta što si secnuo podnožje opservatorije.
Svakako lepo što si odvojio vreme za odlazak na Vidojevicu i što si fotke podelio sa nama  :)


Namerno vuku na crveno jer sam baš tako hteo da izvučem upravo iz razloga što je aparat nemodifikovan tj nisam hteo da dobijem anemičnu fotografiju crvenog objekta koji se uobičajeno dobije kada se snima nemodifikovanim aparatom , često vidjano ovde i na drugim mestima. Kod Trifida je jasno da sam trebao dobiti više plav sektor odnosne više roze nego što je crven onaj drugi deo. I to je način rada kojim se koncepcijski jedan deo ljudi rukovodi da bi dobio uprosečenu fotografiju koju dobija jedan deo autora koji sam ja svakako mogao i umeo da izvedem da sam baš tako hteo. Ali opet, hteo sam da dobijem jasniju i dramatičniju sliku njenog unutrašnjeg dela. Detalji koji se vide unutar objekata su definitivno ono što je najveći benefit dobijen snimanjem.
Osim toga, ovime je dobijen i efekat plastičnost tj reljefnosti samih objekata čime se dobija na prikazu dramatičnosti procesa u njima.

Kadar sa poslednjom slikom nije ispao slučajno isečen, već namerno iz ideje da dobijem što veći deo neba. Sem toga Mlečni put nije slikan sa praćenjem tj. sa teleskopa kako bi trebalo, a i napisao sam zašto.

Nema potrebe da mi zahvaljuješ na deljenju izveštaja i fotografija. I vi svi ostali to isto radite iz nekog ličnog zadovoljstva i potrebe da pokažete neka svoja vidjenja kosmosa i svetova u njemu.

| SW newtn 200/1000 | SW NEQ6 Synscan goto | Logitech Quickam Pro 3000 | Canon EOS 550d | Baader astrosolar filter |  SW Black Diamond ED 80/600 | Flattener korektor SW 0.85 | Lacerta MGEN autoguider | Nikon action ex 10x50 cf binocular |

Predrag

"Somewhere, something incredible is waiting to be known." - Carl Sagan

Sekula

Evo i nekih varijacija na temu M16 i M20. Prvi pokušaj koji je gore postiran u izveštaju je bio pokušaj da se na osnovu HDR toninga doprinese dramatici procesa u njima. Obrade koje su u sklopu ovog posta su uradjene tako da je više uzet u obzir standardni nivo izgleda koje objekti imaju sa takodje smanjenim radijusom zvezda čija je prenaglašenost bila uslovljena samim dugim trajanjima expozicija (opet klik za veći format):
















| SW newtn 200/1000 | SW NEQ6 Synscan goto | Logitech Quickam Pro 3000 | Canon EOS 550d | Baader astrosolar filter |  SW Black Diamond ED 80/600 | Flattener korektor SW 0.85 | Lacerta MGEN autoguider | Nikon action ex 10x50 cf binocular |

zozo83

ma bre za mene je ovo izuvanje iz patika kakve su slike, svaka cast sekula samo tako nastavi, kada ne mozemo mi koji nemam teleskop, barem mozemo da se odusevljavamo slikama na forumu, a ne nekim slikam sto urati habl
BD 150/750 EQ3, okul. 10mm, 25mm i 6mm gold, Napravljena motorizacija montaze i motorizacija fokusa, UHC filter Castell 2"
Canon 550d (18-55 is stm),
durbin 20*50,