• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

U potrazi za sočivima za samogradnju refraktora.

Started by Tristatri, July 13, 2013, 02:42:38 pm

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tristatri

Pokušavam da nađem, pre ostalog, odgovarajuće sočivo za objektiv.
Kada to ne nađem, prema tome bih nabavljao i uparivao ostale delove za izgradnju refraktor teleskopa.

Jeftino sam nabavio jedan optički uređaj, koji ne znam niti čemu služi niti neke detaljne karakteristike. Međutim, sočivo na njegovom prednjem delu je oko 10 cm, sam uređaj ne izgleda, da kažem, prosto, pa mi se učinilo da tako mogu doći do kvalitetnog sočiva za objektiv.

Da ću podatke koje imam od tog uređaja i nekoliko slika, a vas molim da mi date podatke i savete kako bi mogao da to iskoristim u vezi refraktorskog teleskopa. Takođe, ako neko prepozna čemu je taj uređaj služio, ili bilo šta drugo u vezi njega, neka da podatke. Sam na internetu sam malo šta našao.

Na telu uređaja piše:

ernitec TV ZOOM Lens    1:1.8    16 - 160 mm
LENS MADE IN JAPAN


Pozadi na nosaču je nalepnica sa podacima:

Rev.             S.4
Ser.No.         00408
Type No.      16Z10ME6
[ispod još]   SLS F1200

Evo slika:





]





Kada se pogleda kroz vidi se neki pointer ili tako nešto.










mravic

Jako lepo. Mislim da je to objektiv od profesionalne kamere za Tv , profesionalne. Problem je što se blenda podešava elektronski tj preko tog kabela pa je pitanje dali je možeš otvoriti manuelno. Inače, verujem da je jako kvalitetna optika za tvoje potrebe. pokušaj da prisloniš neki okular na užem kraju objektiva i da virneš kroz njega.
Idealno za snimanje. Verovatno će ti biti teško postići fokus na nekom DSLR-u ali verujem da bi se mogap napraviti neki adapter i to napasovati.
p.s.
i ja bih jedan takav
www.univerzumad.com
Astronomsko opservatorija Night Hawk

Tristatri

Na njemu ima tri prstena (možeš ih uočiti na slikama) i mogu se okretati rukom: prvim prstenom se pomera prednje sočivo napred-nazad, u odnosu na telo, za oko 1 cm; drugim prstenom se pomera uža tuba (2/3 spoljnog dijametra i verovatno sa sistemom sočiva) unutar objektiva, napred-nazad, hod same te tube unutra je dug; zadnjim prstenom se otvara i zatvara (petougaona) blenda.

Ja ih pomeram rukom, ali ne znam dali je to dobro što tako radim. Tada se čuje kao pokretanje nekih zupčanika, verovatno u vezi kakvih motorčića tamo.

Ipak, sumnjam da je sasvim ispravan (dobio sam ga za 900 RSD, sve sa poštarinom na licitaciji na limundu). Računam da su sočiva OK, a da nevalja ta motorika sa strujom.

Ima još mana: kada se gleda kroz ovaj objektiv prema svetlu vide se 6-10 krupnijih trunki prašine (crne tačkice) veličine 1/3 mm, i dupli broj jedva vidljivih, i jedna 'dlačica' 2-3mm.

Ta onečišćenja bi mu mogla biti ozbiljnija mana? Možda bi se moglo to negde (profisionalno) očistiti?

Okulare nemam da bih probao to što si rekao. Golim okom jedva da se išta vidi: mala obrnuta slika koja ostaje na mestu iako ja pomeram oko (glavu) malo levo ili desno, takođe kada to radim pomera se ('beži') ono što sam ja na slikama gore nazvao pointer (vidi poslednje tri slike), taj 'pointer non-stop 'beži' kako se mrda objektiv u rukama. Zar taj pointer, koji ne znam odakle potiče, neće smetati. Nekako se mora 'skloniti', a u vezi eventualne upotrebe za snimanja.

mravic

Ma sve je to ispravno, ja imam slican koji sam kupio na Limundu. Uh, kako ga nisam video :)
Prvim prstenom se izostrava, drugim se zumira dok se trecim podesava blenda. Normalno je da se okrecu motori ali nemoj na silu da ne pokidas zupcanike.
Nemoj ga otvarati ni pokusavati brisati jer te tackice prasine nece uoste smetati.
Objektiv sa tom svetlosnom moci kostaju poprilicno i odlicni su za astrofotografiju. Mogao bi pokusati postaviti web kameru na njega ali pre toga moras sa web kamere skinuti objektiv da bi ista video.
Fokus ces lako postici jer koliko vidim imas jos jedan aluminijumski dodatak koji mozes skinuti po potrebi.
Pokusaj objektiv okrenutu prema Suncu i videti dali mozes da dobijes fokus na neki papir. Nemoj slucajno gledati kroz njega u Sunce jer ces oslepeti.
Takodje bi mogao da odvrnes taj aluminijumski deo i izmeris precnik tog navoja. Da nije mozda 42mm.
www.univerzumad.com
Astronomsko opservatorija Night Hawk

Yagodinac

Ne bih da kvarim zabavu  ::)
Taj objektiv je u celini f1.8, izuzetno pogodan za tamne stvari ali teško da je iole dobar na zvezdama širom otvoren (govorim za slikanje). Ne bi bilo loše eksperimentisati i ako treba smanjiti malo blendu, tipa f2.8 ili 3.5. Dobio bi na oštrini i fokus bi se lakše nalazio.
Da sam ja na tvom mestu otvorio bih ga pa kud puklo da puklo. Pare za njega nisu neke, da ga staviš na neku TV kameru nemaš kameru, da ga preprodaš nekome... Opet dobiješ tu crvenu i tako. A ako si malo veštiji eto ti elemenata za dobar refraktor.

Da, ako ovo konvertuješ u refraktor biće malo truba što teleskop ima žižnu daljinu 16-160mm, znači najveće uvećanje sa 10mm okularom bi bilo 16x, pre je za dvogled nego za teleskop. Doduše, pogled kroz taj teleskop bi bio nešto za pamćenje, malo uvećanje i ogromno svetlo  :o

U svakom slučaju pokušaj nešto s tim  :)

Tristatri

Yagodinac ti kažeš da bi konverzija u refraktor bilo takvo da bi žižna daljina bila 16-160 mm. Ako ja shvatam dobro, čitav taj optički sistem u tom objektivu ima, kao celina, žižnu daljinu 16-160 mm, ali pitanje šta je sa pojedinačnim sočivima kada bi se izvadili ponaosob. Moželi se šta zaključiti o karakteristikama prednjeg sočiva samog za sebe kao odvojenog?

Tristatri

marvic, onaj sjajni deo na repu je izgleda C-mount: muški je, 1 inch je, i navoj izgleda da je 32threads/inch (za navoje bih proverio).

Kada okrenem objektiv ka suncu, sada u zalasku > oko 17:30, i postavim dlan iza vidi se mala svetla žiža prečnika 1-2 mm, ali ne prži dlan i može se tako ruka držati bez da greje. Žiža je na rastojanju od oko 15 mm od ivice otvora. Međutim, ne znam u kom su položaju  fokus i zum, dok je blenda na potpuno otvoreno. Ne znam koje bi rastojanje bilo za druga podešenja fokusa i zuma?


mravic

Bilo bi otprilike isto.
Ako ga rastavis kao sto kaze Yagodinac, verovatno ga vise neces sastaviti i onda nista od njega.
Prednje socivo je verovatno nesto blizu tih 160mm ne verujem da je mnogo vise ali u kombinaciji sa ostalim ima sliku bez Hromatske aberacije. Ne verujem da je samo prednje socivo korigovano.
Ja bih to ipak preradio na nekog Canona i snimao sa njime promenjive zvezde ili na neki CCD kameru jer je fokus poprilicno dugacak i verovatno bi se sve lako izvelo- Onaj moj koji sam spominjao ima fokus samo 5-6mm iza objektiva a na samom kraju ima socivo tako da je nemoguce postici fokus na Canonu ali sam probao na web kameri i ide.
www.univerzumad.com
Astronomsko opservatorija Night Hawk

Tristatri

Na primer, da poslušam tebe i usmerim aktivnosti na uparivanje sa kamerom, čini mi se da ipak postoji jedan problem koji će, ipak, učiniti rastavljanje ovog objektiva neminovnim. Ovde mislim na ono što sam ja nazvao pointerom, a vidi se na tri poslednje slike iz mog prvog posta ovde. To će svakako smetati, jer prekriva vidno polje. Ne znam od čega on potiče u vidnom polju i čemu služi, ali se čini da predstavlja ozbiljan problem. Ako nije neka aplikacija na nekom od sočiva, možda bi se mogao ukloniti pažljivim rastavljanjem i potom sastavljanjem. 

Mihael

Samo malo! 16-160mm, ali kojih? Ne zaboravi da se C-mount objektivi koriste na raznim kamerama, 8, 16mm filmskim, tv kamerama, pa čak i mikroskopima. Taj objektiv je davao 16-160mm na uređaju za koji je bio konstruisan, to može biti 1/3 incha ili 2/3 incha, ili neki drugi format.
Ako si radio sa fotoaparatima sigurno znaš o čemu pričam, 50mm objektiv za full frame, nije 50mm na nekom od APS-x tela, nego više!
Inače, radio sam dugo kao snimatelj, i DP, imam svega i svačega, pa i C-mount objektiv od 17-102 mm, F2. Diametar same slike je minijaturan u odnosu na full frame, pa je zanimljivo bilo uparivati ga sa okularima, makar i onako iz ruke.
Evo ti i jedan link na kome imaš tabelu veličine slike, odn. senzora sa C-mountom:
http://www.meijitechno.com/instructions/camera_mounts.htm

Tristatri

Mihael tvoja porukami je interesantna jer bih radije objektiv uparivao sa okularima.

Objektiv je bio od ANALOGNE tv kamere za video nadzor. Sa vidikon cevi.
Maksimalni senzor može 1 " (Maximum Camera Sensor Format).

Jel' ostaje realnih 16-160 mm?

Yagodinac

Uvek je ta žižna daljina i ta veličina se ne menja.
Ti doduše promenom formata senzora možeš da menjaš uvećanja (početniku ovo deluje nedajbouže kompleksno ali u suštini nije).
Ako na tu kameru staviš neki fulfrejm senzor (imaćeš vinjetiranje, ali da to zanemarimo) i ako staviš Olympus DSLR koji je 2x crop Oly će dati duplo veće "uvećanje" od fulfrejm DSLR-a; ako staviš web kamericu koja ima još manji senzor - proporcionalno će se uvećati i uvećanje. Štos je da manji senzor vidi i manji deo slike koju taj objektiv projektuje; kao da sečeš manji centralni deo sa neke veće slike.

Drugim rečima, ako umesto senzora aparata/kamere u igru uvedemo okulare situacija je ista. Sa 10mm okularom uvećanje je 1.6-16x; sa 20mm je 0.8-8x. To samo znači da okular 20mm kao optički sistem vidi duplo širi deo slike koju objektiv projektuje - to je fora sa promenom uvećanja i senzorima i okularima. Zapravo je u pitanju "seckanje" finalne slike koja je za istu žižnu daljinu objektiva zapravo uvek konstantna, pa ako isečeš manju porciju čini ti se da je uvećanje veće.

To je celokupan štos sa uvećanjima, senzorima i okularima  ;D
Kao što vidiš, ja bih ti preporučio da probaš malo da snimaš tom kamerom i nekom modifikovanom ili običnom web kamericom. Za maksimalne rezultate možeš da se isprsiš za neku planetarnu od 200-300e. Lično mislim da će zbog 1" projekcije čak i APS-C senzori da otpadnu, eventualno može pomenuti Olympiakos DSLR ili bilo šta što je 2Xcrop.

Tristatri

September 24, 2013, 02:50:35 pm #12 Last Edit: September 24, 2013, 03:00:21 pm by Tristatri
Shvatam...

Quote from: Yagodinac on September 23, 2013, 04:41:23 pm
... manji senzor vidi i manji deo slike koju taj objektiv projektuje; kao da sečeš manji centralni deo sa neke veće slike....

... To samo znači da okular 20mm kao optički sistem vidi duplo širi deo slike koju objektiv projektuje ... Zapravo je u pitanju "seckanje" finalne slike koja je za istu žižnu daljinu objektiva zapravo uvek konstantna, pa ako isečeš manju porciju čini ti se da je uvećanje veće....


To bi se moglo reći da je fi finalne slike konstanta objektiva kamere bio on prost ili iz asambla sočiva.

Međutim isto bi onda moralo da važi i za objektive teleskopa!? Objektiv projektuje jednu sliku koju potom okular 'hvata'.

Mene interesuje kako se može izračunati taj 'image circle' npr. za objektiv refraktora prečnika 90 mm ili npr. za reflektor 135 mm.

Dalje, to znači da postoji nešto što bi se zvalo 'iskoristivost okulara'? Npr. 'bedno' je da okular 'uzima' samo npr. 40% 'ponuđene' slike!?

I još nešto što me zbunjuje: da li onda prečnik objektiva direktno utiče na veličina njegovog 'image circle' > veći prečnik veći 'image circle'? I kakvu tu ulogu igra žižna dužina?




Mihael

Aaaaa! Koliko pitanja! :-)

Da sam na tvom mestu uzeo bih taj objektiv, beli list papira i projektovao sliku na isti. Ako uzmeš list na kockice, onaj sa 5mm (mislim kockice 5x5), približno ćeš videti i koliku sliku "baca".

Što se okulara tiče, nemam puno iskustva sa ovim teleskopskim,ali  ako sam dobro shvatio postoje oni koji "vide" široko - tzv. wide angle. U najgorem slučaju dobiješ vinjetiranje, ili sa nekim okularom užeg vidnog polja nećeš moći videti celu sliku koju objektiv projektuje, nego samo deo. Uglavnom sam radio samo sa mikroskopskim, oni su prilično uski (Uzmi cev od kanalizacije od 1m, fi50mm i pogledaj u njega. On vidi samo "deo" one slike koju vidimo inače, rupa na drugom kraju, e tako i ovi moji okulari).

Što se tiče žižne daljine, jeste Yagodinac je u pravu, za kalkulaciju uvek koristiš 16-160mm, ali krajnji rezultat će zavisiti i od drugog kraja, veličine senzora, ili žižne daljine i karakteristike okulara, već šta budeš montirao na njega.