• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

Stiglo prasence - krnje izdanje :(

Started by vlaiv, July 26, 2016, 05:08:17 pm

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kruska

nije u redu da se kupuje RC pred letenku!
🌠

VaskoGM

'Ajde Vlaiv, testiraj to veceras!   :)
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

vlaiv

Stiglo se malo i testirati veceras :D, pa da prenesem utiske dok prebacujem i sredjujem materijal od testiranja (rezultati kasnije :D )

Teleskop izuzetno lepo chuchi na HEQ5, bas je lagan, potrebna su 2 tega skroz podignuta uz sipku da ga izbalansiraju. Iznenadilo me je koliko je tezak pozadi u odnosu na napred, tako da je pozicija na montazi gotovo skroz pomerena na kraj letve - ovo je ujedno dobro za vizuelni rad jer je okular blize visini ociju kada se sedi a teleskop okrenut ka zenitu. Druga stvar koja me je iznenadila je kolicina back fokusa koji teleskop ima. Nisam mogao da fokusiram sa 5cm 2" ekstenzijom i 1.25" dijagonalom. Sva sreca pa sam uzeo i ekstenziju od 8cm 2" - sa time i dijagonalom je bilo moguce fokusirati bez problema. Kamera je druga prica :D, da bi dosao do fokusa sa ovom mojom ZWO ASI185, morao sam da napravim sledecu kombinaciju: 8cm 2" + 5cm 2" + adapter na 1.25 + 1.25" na T2 pa na kraju kamera. Moram priznati da je izgledalo komicno al je radilo posao. Jedino sto me brine kod toga je koliko je ta "cevcuga" prava i da li ce mi praviti problem oko ravni senzora.

Teleskop je dosao katastrofalno van kolimacije :D, tako da sam prvih sat vremena proveo pokusavajuci da ga iskolimiram kako treba. Posto sam primetio samo komu, bez astigmatizma, radio sam samo kolimaciju sekundara. Uz baader ortho 6mm imao sam dovoljno uvecanja da pazljivo odradim kolimaciju. Vece je bilo jako dobro za ovaj posao - atmosfera mirna, iako je bilo sparno (u jednom trenutku sam i majcu morao menjati jer sam bio potpuno mokar). Na kraju sam uspeo da dobijem za moja merila savrsenu kolimaciju. Zvezda u zenitu u fokusu je prikazivala odlicne Airy prstenove - a seeing je bio takav da su bili gotovo neprekidni (uz sitne prekide i oscilacije).

Sledece sto sam radio je testiranje kamere i kako se ponasa sa ovim teleskopom. Isprobavao sam razne kombinacije da dodjem do fokusa, isprobavao onaj GSO fokalni reduktor x0.5 da vidim kako ce se ponasati sa ovim teleskopom - mrka kapa, ocekivao sam da ce se bolje pokazati, na njutnu mi je zbog velicine polja pravio dosta kome, vec na 50% od centra prema ivici. Na RC-u je primetno da na nekih 60% krece astigmatizam - zvezde krecu da budu elipse okrenute prema centru - mislim da taj reduktor dodaje dosta zakrivljenja polja. Probacu ga jos sa razlicitim distancama od senzora, mozda nadjem neko prihvatljivo resenje. Mada, dobio sam mail, u posti je CCD47 - x0.67 reduktor bas za ovaj RC tako da se mozda necu ni zezati vise sa tim GSO reduktorom.

Dok sam radio sa kamerom i isprobavao kombinacije primetio sam da postoji u gornjem desnom uglu malo astigmatizma - ne znam da li je ovo zbog gomile ekstenzija koje mozda u tom trenutku nisu lepo sele u pravu cev ili je mozda potrebno uraditi i kolimaciju primara. Na ovoj velicini senzora (<9mm dijagonala) nikako ne bi trebalo da se pojavljuje astigmatizam osim ako nema problema sa kolimacijom. To ostaje da se dalje ispita i utvrdi o cemu se radi i ako je potrebno da se odradi kolimacija primara.

Nakon toga sam snimio set intra/extra fokalnih snimaka za Rodier analizu (sledi izvestaj, i verovatno cu kukati da mi neko pomogne oko toga posto nisam bas siguran da li cu dobro odraditi taj deo). I za kraj sam uzeo malo da snimam - svega 1000s materijala (1s x 1000) posto nisam montirao opremu za vodjenje, a u nativnoj rezoluciji (bez reduktora) - ova kamera daje 0.5"/piksel - sumanuta rezolucija tako da se i najmanji problem sa periodicnom greskom odmah primeti, zato sam isao na jako kratku ekspoziciju. Cim obradim materijal - prezentujem :D

Eto toliko za sada
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Darchy

Ja sam mislio da kod RC-a (kao i kod STC-a) nema potrebe za kolimacijom primarnog ogledala... izgleda da sam se prevario.

http://www.hnsky.org/RC_collimation.htm
Meade LX100 8" SCT
Skywatcher 80ED Pro
Skywatcher HEQ5 SynTrek / EQ5
GSO Plossl 15, 25, 32mm, Goldline 7mm
GSO APO Barlow
Castell UHC filter
GSO Planetary filter
Canon 350D

vlaiv

Da, mora jer je hiperbolicno, kod sfere nije bitno jer ne postoji "centar" krivine, jednako je zakrivljeno na svakom mestu. Odlican link - lepo se vidi koliko je cimanja raditi kolimaciju primara, nadam se da necu morati to da radim i da je u pitanju bio problem sa tiltom kamere a ne kolimacijom primara.

Nego, doslo vreme da se vidi, sto Sekula kaze, kakvu macku u dzaku sam pazario :D.
Ja sam sve uradio, al nemam pojma da tumacim pa molim za pomoc, evo rezultata:



Jedino sto ja razabirem a to je da je Strehl 0.94, sto bi trebalo da je dobra vrednost (ne nesto hiper tipa 0.98 al je daleko od "diffraction limited" od 0.8), ostalo nemam pojma :D
Ne znam ni koliko su rezultati pouzdani, koliko je seeing uticao, ipak sam radio ovo na zvezdi u realnim uslovima. Mozda bi trebalo da nabavim vestacku zvezdu pa da ponovim proceduru.
Takodje sam negde procitao da kuglager moze da bude dobra vestacka zvezda, jel zna neko nesto o tome?

Ako neko zeli, mogu okaciti sredjen extra / intra fokalne slike pa da onaj ko se razume proba da odradi analizu. Takodje nisam siguran da li sam snimao u zoni preporucenih parametara (defokus u mm i slicno, posto nisam binovao kameru a za ovu fokalnu duzinu bi mozda trebalo). Ionako sam to vise na brzaka odradi bez jace pripreme posto sam bukvalno radio do pola 9 uvece a vec u devet trcao da postavljam opremu.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

sale11472

Quote from: VaskoGM on July 28, 2016, 01:57:32 pm
Quote from: sale11472 on July 27, 2016, 12:21:36 am
...Mislim nije tu samo pitanje uticaja na sliku (tu verovatno neće biti problema niti primetnih gubitaka) ali bre to je čuknuto, oštećen je i zaštitni sloj preko aluminizacije kako će sve to se odrazi na trajnost i dal i će možda pod temperaturnim razlikama da se širi ili neće...

Ne verujem da moze da se pogorsa u ovom slucaju jer je dielektricni sloj na kvarcnom staklu...


Ma da je čvrknuto najmanji bi problem bilo oštećenje reflektivnog sloja..... no pošto se ne radi o "čuknutom ogledalu" cela priča je prilično besmislena :)
Quote from: vlaiv on July 28, 2016, 02:21:55 pm
(lokalna isporuka i carinski troskovi :D  - sta god da to znaci, buduci da je postarina placena, a da carinike ionako placamo kad placamo porez drzavi, al ajd).

Pa to ti Pošta naplaćuje što čika carinicima moraju da otvore paket i ponovo ga zapakuju (tj naplate ti onu lepljivu traku kojom zalepe tvoj paket posle pregleda  ;D ;D ;D )
Po(t)pis:
TS 10x50 LE dvogled ;)
70/900 refraktor
180/950 ogledalo u izradi
Nova Igracka Celestron MiniMak 70 --- bio na snizenju jako povoljan pa nisam odoleo ;D
Ostalo ne smem od sramote da stavim na spisak dok ne završim ;D

Darchy

@ "Mozda bi trebalo da nabavim vestacku zvezdu pa da ponovim proceduru."

Evo ja sam upravo u procesu izrade "veštačke  zvezde", ne mogu da "čačkam mečku" imbusom oko correction plate-a po mraku.
Izvesiću te kakav sam rezultat postigao.
Meade LX100 8" SCT
Skywatcher 80ED Pro
Skywatcher HEQ5 SynTrek / EQ5
GSO Plossl 15, 25, 32mm, Goldline 7mm
GSO APO Barlow
Castell UHC filter
GSO Planetary filter
Canon 350D

vlaiv

Quote from: Darchy on July 30, 2016, 04:09:27 pm
...
Evo ja sam upravo u procesu izrade "veštačke  zvezde", ne mogu da "čačkam mečku" imbusom oko correction plate-a po mraku.
...


Joj da, da znas, ako se nisam tri puta preznojao dok sam radio kolimaciju, isti slucaj, teleskop gleda na gore, znaci sve sto upadne direkt ide na primarno ogledalo, a kod mene je i otvoren tubus, znaci ako ispustim imbus nema korektora da ga zadrzi tu blizu gore :D
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

VaskoGM

Valja dvojica da rade kolimaciju. Jedan gleda i daje insturkcije koji sraf na koju stranu. Drugi odvija i zavija. Najbrze i najlakse.
Quote from: vlaiv on July 30, 2016, 04:18:16 pm
... teleskop gleda na gore, znaci sve sto upadne direkt ide na primarno ogledalo, a kod mene je i otvoren tubus, znaci ako ispustim imbus nema korektora da ga zadrzi tu blizu gore :D

Zavezi kanapom ili lepljivom trakom (uvijenom) imbus za spajder ili oko ruke poput narukvice da izbegnes svaki rizik...
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

Danijel

Quote from: VaskoGM on July 30, 2016, 07:06:32 pm
Valja dvojica da rade kolimaciju. Jedan gleda i daje insturkcije koji sraf na koju stranu. Drugi odvija i zavija. Najbrze i najlakse.
...


Poželjno je imat i trećeg, tek toliko da navija i bodri ovu dvojicu, briše im znoj s čela i nutka ih ladnim pivom! ;D
ZVJEZDARNICA APOLLO
SW MAK 127/1500 | NEQ6 Pro GoTo | Celestron 11" SCT

kruska

kad smo vec kod kolimacije rc6 ili 8

koliko se ja secam primarno ogledalo se ne kolimira jer je takav tubus napravljen(pise na sajtu a tako je i kod mene bilo)

gledaj po nacinjenim fotkama u full frame kako izgledaju zvezde na ivici i srafovima na sekundarnom ogleddalu ces podesiti da budu okrugle u centru i po celom ekranu -uglavnom moze to da se sredi.

u live modu na mojoj kameri sa 1-5 frameova/sekundi   binn 4x4 moze da se podesi kolimacija i preko ulicne rasvete u daljini(izvan fokusa postaviti da se vidi "donut") te namestis prstenovi(donut) da se poklapaju (najbolje ako imas tri svetleca objekta) pa srafovima na sekundaru se to popravi..

p.s. useveri montazu za 60 sec frame.

lagano izduzene zvezde tj. astigmatizam je uobicajen za RC  a najbolje se sredi to sa ccdt67  astrophysics reducer 0.67 -postaviti na otprilike 80mm ispred senzora kamere.

🌠

Maki

danijel je u pravu, trojica treba da kolimiraju, potreban je i navijač.
ne znam kako je kod rc, kod sct valjda treba da se gadja zvezda blizu zenitu zbog tilta koji nastaje kada se pomera po visini, plus da se vodi racuna da se fokusiranje zavrsi u smeru surprotnom kazaljki na satu (da ogledalo ne 'padne'). procitao sam (dok sam cekao isporuku sct) gomilu saveta da je kolimacija preko vestacke zvezde zato problematicna, jer moras da je nakacis malo 'gore'.
btw, zasto zenit, zar nije logicno nesto nize od zenita, s obzirom na to da se posmatranja vrse obicno od 20-80 stepeni...
elem, kuglager funkcionise tako sto ga stavis i sa strane uperis jaku sijalicu...imas point source. evo jednog linka, mada vidim da je prilicno nisko postavljen... http://www.leif.org/mikael/collimation.html
i ja sinoc proveravao kolimaciju, cini mi se da je maaaaaaalcice za popravku ali je bio los seeing pa nisam hteo da se time igram. transport tamo transport vamo, mozda se i vrati na nulu. :) u svakom slucaju, mozda je vreme da izvadim onaj stari sw rk od 10mm sto hvata prasinu i barlow (koji isto hvata prasinu) da napravim airy discs kako stvarno valja za finu kolimaciju.
al kazu da je prvo pravilo...sto manje cackas srafcigerom oko korektora, to bolje...i bolje je zatezati nego popustati.
Alkaid 12, C8, Takahashi FC 100 DF, Borg 71FL, Lunt 80 DS

Flickr  https://www.flickr.com/photos/158467440@N03/

https://www.astrobin.com/users/BGazing/

vlaiv

Pa koristi se zvezda blizu zenitu bas zbog seeinga - gleda se kroz najmanje atmosfere pa je ukupna distorzija najmanja (obicno).

Dobar link, znaci ne mora laser, moze obicna sijalica ako je dovoljno jaka, to je odlicno. Jedino sto treba imati dovoljno prostora da se postigne odgovarajuca daljina.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Maki

da, zbog seeinga, ali ne znam kako utice na ogledalo, barem kod sct...pitacu. :)
Alkaid 12, C8, Takahashi FC 100 DF, Borg 71FL, Lunt 80 DS

Flickr  https://www.flickr.com/photos/158467440@N03/

https://www.astrobin.com/users/BGazing/

Maki

našao jedno od objašnjenja

For collimation, the artificial star does not have to be any further away than necessary to be able to focus into an Airy Disk.   The only time the distance is critical is for testing for spherical aberration. 

But I would never collimate using an artificial star close to the ground.   The first time you check collimation in the sky, it will be off, and you will want to re-collimate.

This is what I said earlier. A lot of people chase collimation.

When you have an SCT level, the mirror carrier (the part that slides on the baffle) is resting evenly on the baffle. 

When you collimate in this position, you collimate for the angle that the f/2 primary mirror is resting at.

Now, when you point the scope up into the sky, here is what happens.   The primary carrier settles at a slight angle.  One side of the primary mirror is being supported by the focuser rod.   The weight of the mirror causes it to sag against the baffle so that it is now sitting at a slight angle.  Bang.  your collimation has changed.

If your SCT has zero mirror slop, you might get away with collimating level, but in most cases, you won't.

It is also important to use CCW motions of the focuser when checking collimation because this ensures that the mirror is always "Lifted" on the same side and settles at the same angle.

It is an imperfect design, but when used on the sky, it works well enough.   If you collimate on a ground target and I read later that your collimation is always changing, I will try hard to avoid saying "I told you so."

http://www.cloudynights.com/topic/481596-advice-on-collimation-tools-for-scts/?p=6295756
Alkaid 12, C8, Takahashi FC 100 DF, Borg 71FL, Lunt 80 DS

Flickr  https://www.flickr.com/photos/158467440@N03/

https://www.astrobin.com/users/BGazing/