• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

ASI1600mmc

Started by vlaiv, April 07, 2017, 11:32:53 am

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vlaiv

Oooo jeeaa!

Evo za sad samo jedan "tizer", za vikend ce da padne interno testiranje (dark signal, nivo suma, karakteristike i sl ...)

Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Yagodinac

Čestitke, da te lepo služi...  ;D
Meni su uvek bile interesantne te kamere sa krop-faktorom oko 2; sa njima i nekim prosečnim teleskopom možeš da izvlačiš neki maksimum rezolucije atmosfere i sa nekim prosečnim teleskopom, ne treba ti nešto od dva metra žižne daljine. Zvuči da će da padnu lepe fotke galaksija i planetarnih maglina.

vlaiv

Hvala, hvala :D

Evo i nekih prvih utisaka, i malo merenja (preliminarnih, sutra nastavljam)

Kamera je malo teza nego sto sam ocekivao, ima skoro pola kile. Izvedba je standardno kvalitetna za ZWO, cak sam iznenadjen i brojem dodataka (dva nastavka za 2", T2 prsten sa unutrasnjim navojem za 1.25" filter koji tad dodje izuzetno blizu senzoru, 3x usb kablovi, posto kamera ima i USB2.0 hub sa dva porta).

U startu problemi sa software-om, al se ispostavilo da se sve resava instaliranjem novih verzija (drajvera - obicnog i ASCOM drajvera i same ASCOM platforme).
Isprva mi je jako zasmetalo to sto moj omiljeni program za snimanje - SIPS od Moravian-a nece da radi sa ovom kamerom kako treba. On je konta kao kolor kameru (ili iz nekog razloga ja ne znam gde da mu kazem da frejmove posmatra kao mono - jednostavno ne vidim tu opciju igde), i snima u nekom jaaako cudnom formatu za ovu kameru - x2 smanjeno po horizontali a vertikala je normalna - znaci 2300x3500 umesto 4600x3500.

Ovo mi je oduzelo dosta vremena jer sam pokusavao na sve nacine da nateram SIPS da radi i nisam uspeo. Stara verzija nije ni htela da skine frejm sa kamere, a nova se ponasala ovako cudno. To me je nateralo da isprobam SGP (Sequence generator pro) - i mogu reci da sam za sada jako zadovoljan ovim programom i verovatno cu se prebaciti na njega skroz - videcemo kako ce se ponasati na terenu.

Prvi utisci - uuuu koliko prostora na cipu :D, prosto me je odusevila rezolucija od 4656*3520 - frejmovi su ogromni. Vec vidim potencijalan problem :D - 1 minut ekspozicije za recimo 4 sata u toku veceri ce da proizvede - 8GB nekalibrisanih podataka samo za lajt frejmove ! kada se tu doda flat, dark flat ... vec vidim da ce mi trebati dodatni disk samo za obradu slika :D

Prvo sam testirao bias frejmove i u prvi mah sam pomislio - To! konacno kamera koja se ponasa kako treba. CMOS senzori imaju obicno problem sa dinamickom kalibracijom i cesto znaju da daju razlicite bias frejmove od sesije do sesije. Ovde to nije slucaj - bias frejmovi su konstantni (hm, donekle, osvrnucu se posebno na ovo). Sum citanja je tacno onakav kakav reklamiraju na flajeru ZWO-a - ja sam izmerio 1.75e za jedinicni Gain.

Kontrola temperature radi klasicno dobro (vec sam imao priliku da se susretnem sa njihovim sistemom hladjenja na ASI178).

Dark frejmovi su dosta cisti, ima jako malo hot piksela (mislim da ukupno 1 ili 2 komada probijaju na minut ekspozicije). Ima malo amp glow-a ali totalno neznatno i jedva se primecuje u dva coska.
Izmerio sam da je dark signal otprilike 0.0074e/s na -20C sto ce reci da je prosecan dark signal za minut ekspozicije ~0.44e.

A sad malo nazad na bias frejmove. Bias signal ima karakteristicne horizontalne i vertikalne linije i to mi je donekle ok ukoliko se moze ukloniti, ali se ispostavlja da i ovaj model kamere pati od problema sa bias frejmovima.

O cemu se zapravo radi? Kada je kamera topla (sobna temperatura oko 20C ) srednja vrednost bias signala je oko 26.5e (za 139 gain (odnosno jedinicni ADU) i prag od 30 (kojih god jedinica, pretpostavljam da je e)). Kada se kamera ohladi  ( -20C ) bias signal od jednom ide na >27e - vrlo cudno buduci da bi ocekivao da se ili bias ne menja (skoro da ne zavisi od temperature) ili da bude manji (ako nekim slucajem zavisi). On je zapravo veci kada je kamera hladna. Ali to nije sve. Buduci da sam snimao darkove od 1m, 2m i 4m - ocekivao sam da kada se dark frejm kalibirse (oduzme bias) - vrednost dark signala raste linearno sa porastom vremena. Inicijalno brojke nisu pokazivale tako. Ovo naravno znaci jednu od dve stvari: ili se dark signal ne ponasa linearno sa duzinom ekspozicije (sto bi bilo jako cudno) ili bias frejm zapravo nije pravi bias. Kada sam uneo podatke u spreadsheet i uradio jednacinu prave, naravno dobio sam skoro idealnu linearnu zavisnost, ali za bias signal od 28.481e (sto je razlicito i od 26.5 i od ~27 koliko imaju "bias" frejmovi).

Znaci za ovaj model kamere kao i za vecinu CMOS senzora - izbegavati kalibraciju sa bias frejmovima i koristiti samo dark frejmove (sto za duzine ekspozicije 1-2 minuta koliko planiram da korisitim na ovoj kameri zbog 12bita uopste nije problem - za sat dva se moze snimiti preko 100 darkova, dovoljno da se napravi kalibracioni frejm bez mnogo suma).

Sutra cu nastaviti da ispitujem kameru pa slede dodatni zakljucci i po koja slika. Za sad nisam potvrdio stabilnost dark frejmova (da li se dobija isti nivo dark signala izmedju sva snimanja - iskreno se nadam da da, jer to znaci da je moguce napraviti dark biblioteku jednom i koristiti je vise puta).

Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

kruska

hm noviteti!!!
Nek te sa srecom sluzi i da das jos detaljniju analizu aparata pa ako padne sa neba 1000+ eura mozda se i pazari.
daj nam neke slike.
🌠

vlaiv

@Kruska,
Zahvaljujem! Dace Bog, pasce sa neba, il ce se vredno zaraditi i za to ...

@Topic
Evo, kao sto obecah, dodatna merenja i neki screenshot-ovi, kao i naravoucenije iz ovih eksperimenata.

Prvo da prijavim, zavoljan sam cinjenicom da su dark frejmovi stabilni - i danasnji su na istom nivou kao i jucerasnji a i kada se oduzmu od jucerasnjih - dobije se jako fin ravan frejm sa iskljucivo sumom bez ikakvih gradijenata ili zaostalog signala. Znaci nece biti nikakav problem da se napravi dark biblioteka i koristi (ne mora se snimati dark prilikom svakog snimanja jedino se mora voditi racuna da se odabere master dark tacno odredjene ekspozicije - o tome u naravoucenije).

No krenimo redom - ovako izgleda master bias od 64 frejma (cisto za referencu, buduci da necu koristiti bias frejmove uopste, al prikazuje nivo "bias signala")



Slika je rastegnuta u rasponu 25e-35e (crna-bela)

Da se primetiti da su vertikalne linije lepo definisane i kalibracijom se mogu odstraniti.

Sledeca slika je FFT read noise-a (ostatak kada se odradi kalibracija - znaci uklonjen je svaki signal iz slike i ostao je samo sum)



Ovde se da primetiti da je noise vrlo uniforman osim postojanja horizontalnog banding-a koji je vrlo karakteristican za CMOS senzore (vertikalna crta na FFT predstavlja horizontalan DC signal). Za uklanjanje ovog signala potrebno je koristiti sto veci broj light frejmova - a to je inace generalna karakteristika ovakvih kamera sa 12bit-a - zbog niskog suma citanja i malog dinamickog opsega pogodnije su krace ekspozicije (1-2 minuta).

Evo kako izgleda dark frejm od 1 minut na -20C - rastegnut na 28e - 50e



A evo i dark frejma od 4 minute - isto na -20C i isti raspon crna - bela (28e - 50e)



Ovde vec pocinje da probija amp-glow i njegova visina je oko 35e (znaci do nekih 10e iznad ofseta od 28.5e)

I za kraj jedna slika koja ce biti bitna za "naravoucenije" deo.



Naravoucenije je:

Nemojte koristi Bias frejmove za kalibraciju - totalno su nepotrebni!

Nakon sto sam izvrsio ova merenja i zakljucio da se ni kod ove CMOS kamere ne vredi koristiti Bias frejmove, bacio sam se na razmisljanje sta ja zapravo gubim time sto necu koristiti Bias frejmove i zakljucio da su bias frejmovi totalno nepotrebni za kalibraciju slika (sem u jednom konkretnom slucaju) - i da u svim ostalim slucajevima stete SNR-u.

Argument ide ovako:

- Da bi se ispravno kalibrisao Light frejm nije potrebno koristiti bias. Posto je bias signal vec sadrzan u Dark frejmu (pored dark signala) - ako napravimo master dark bez bias oduzimanja i kalibrisemo time light frejm dobijamo isti rezultat kao i ako koristimo bias.
- Isto vazi i za flet frejmove
- naravno kada light frejmove posle podelimo sa flet-ovima ako su i jedni i drugi korektno korigovani za bias signal i dark signal (bez upotrebe master bias-a, samo master darkovima) - rezultat ce biti ispravan.

- svaki master frejm zadrzava deo suma - iako umanjen u odnosu na pojedinacan frejm - master bias ima deo read noise-a, master dark ima deo read noise-a i deo dark noise-a, .... i svakom operacijom (sabiranje / oduzimanje, i u nekoj meri i mnozenje / deljenje) - taj sum se ponovo ubacuje (koliko god da je mali) u light frejm. Znaci sto manje operacija - manje suma vracamo nazad u light frame - dodatni korak oduzimanja bias frejma dodaje dodatni sum u light.

I da bi argument izveo do kraja, moram i da pomenem jedan slucaj kada je u kalibraciji neophodan bias frejm. To je slucaj kada pokusavamo kalibrisati sliku sa dark frejmom koji nije iste duzine ekspozicije. Znaci ako imamo light od recimo 1 minut a master dark nam je 5 minuta - onda je za ispravnu kalibraciju neophodno koristiti master bias - naravno ako se kamera dobro ponasa i dopusta da se snimi pravi bias signal (sto ovde, kao i za vecinu CMOS senzora nije slucaj).

Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

VaskoGM

Opa! Bravo Vlaiv. Svaka cast za izbor.
Kamera koja mami uzdahe u AD Aristarh vec neko vreme  ;D

Slazem se sa tvojim zakljuccima o bias frejmovima. Iz iskustva sa DSLR nisam primetio da skode, ali isto tako ni da imaju neki pozitivan efekat.
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

Luger

Opasna kamera, neka je sa srecom!  :)

Polare

Neka ti pravi društvo u vedrim nočima-veselo!!!