• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

ПРОВЕРА КВАЛИТЕТА ДВОГЛЕДА

Started by DraganTesic, September 25, 2020, 12:11:59 pm

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

DraganTesic

 У неколико ћу наставака изложити ову тему.

Габарити

За почетак једноставно узмите двоглед, проверите да ли вам добро лежи у рукама, да ли га удобно држите. Оцените свој осећај тежине, мања тежина мање замара руке и смањује подрхтавање  за време посматрања. Затим проверите баланс двогледа. Добро балансиран мора мање оптерећивати руке,  зглобове, шаке. Лоше балансиран, при дужем посматрању, напреже мишиће руку.

Просветљење

Док сте леђима окренути извору светла, погледајте у објективе двогледа. Светлост, да би осветљавала унутрашњост, у двоглед треба да улази под неким углом. На унутрашњим оптичким површима не сме бити скраме прљавштине или којекаквих наслага ( спољна прашина на објективу није проблем). Погледајте одраз од предње (спољне) и задње површи објектива, изгледаће као да лебде изнад и испод објектива. Ако су сочива прекривена антирефлексним премазом (тако би и требало да буде), онда ће оба одраза имати љубичасту, плаву или зеленкасту нијансу, али не белу. Окрећите двоглед све док не видите и трећи одраз који даје површ призме. Ни тај одраз не сме имати бели одраз, мора бити обојен. И даље посматрајте објективе док окуларе не усмерите на неку лампу или сличан извор јарке светлости. Окрећите двоглед тако да успете да видите низ унутрашњих одраза. Однос белих и обојених одраза ће вам показати однос покривених и непокривених антирефлексних премаза оптичких површина.
Минимални број непокривених површина је први плус за двоглед који тестирате.  Као  најсавршенија је прихваћена многослојна зелена антирефлексија. Никако не треба куповати двоглед са рубинском антирефлексијом у којој је могуће видети свој одраз јер то уопште није оптичка антирефлексија, већ је то једноставно слој лака на стаклу, нанесен само зато да би се двоглед лакше продао. Антирефлексивни слој не сме одражавати светлост. Сврха му је да смањи одраз свелости на граници ваздух - стакло сочива.  Рубински антирефлекс изузетно  јако оптерећује очи јер су рескост и јаркост сведени на минимум.

DraganTesic

Излазни зраци

Настављамо са посматрањем оптике. Окрените двоглед и поновите проверу са стране окулара. Затим усмерите двоглед на небо или бели зид и одмакните га на приближно 25-30см од очију.Погледајте мале дискове светлости који "пливају" непосредно иза окулара, то су излазни зраци.
Ако видите крајеве сенке који зрацима дају квадратну, а не округлу, форму, то онда значи да призме секу део светлосног тока. Код добрих двогледа излазни зраци имају округлу форму и равномерно су осветљени све до  крајева. Поред тога, зраци морају бити окружени тамним прстеном, а не унутрашњим одразима и одсјајима од површина цеви оптичког система.

Зацрњење

Контрасност слике коју даје двоглед, зависи и од расејања светлости у његовим оптичким каналима. На то утиче и квалитет  урађеног зацрњења  унутрашњих површи двогледа, постојање свелозаштитних поклопаца преко призми, да ли су  крајеви сочива окулара и објектива зацрњени. Квалитетни двоглед мора имати унутрашњост црне или тамно сиве мат боје. Поклопци на призмама двогледа система Porro су лако видљиви, ако се погледа у двоглед са стране објектива. О зацрњењу сочива се може просудити по одсуству белог појаса по њиховом крају, а то се види ако се посматрају  с бока, под малим углом.


Механика


Након што је спољашњост осмотрена, узмите двоглед  за обе  цеви и покушајте да их раздвојите. Размакните и спојите цеви. Шарнири морају радити равномерно са постојаним отпором. Аналогично треба да раде и механизми фокусирања (централни и механизми појединачних окулара). Код двогледа са централним механизмом фокусирања оквир се не сме увијати при окретању напред назад точкића  фокусирања.
Регулишите међузенично растојање двогледа. Гледајући кроз окуларе, мењајте међуположај цеви двогледа све док се слике десне и леве цеви међусобно не стопе у један круг, у једну слику.

Фокусирање

Сада пређите на фокусирање двогледа. У зависности од система конкретног двогледа, процедуре се у неколико разликују. Расмотримо их подробније.

За моделе са централним фокусирањем

Затворите десни објектив поклопцем из комплета. Усмерите двоглед у било који удаљени објекат и гледајући га кроз леви окулар, окрећите централни точак фокусирања, све док не добијете јасну слику кроз леви окулар.
Отворите десни објектив, а затворите леви објектив двогледа његовим поклопцем из комплета. Гледајући објекат кроз десни окулар окрећите прстен диоптријског подешавања (или сам окулар,  у зависности од конструктивног решења), све до момента док не добијете јасну слику посматраног предмета кроз десни окулар.
Сада тестирајте двоглед гледајући објекте који се налазе на различитим растојањима. Окрећите точак централног подешавања и оцените колико је потребно пуних окретаја да се двоглед подеси у максималном диапазону даљине. Оптимална је варијанта када се целокупни диапазон смешта у приближно један обртај точка фокусирања.

DraganTesic

За моделе са индивидуалним фокусирањем

Подешавање слике се изводи прстенима за подешавање диоптрије, а они се налазе на оба окулара или се наизменично ротира сваки од њих (опет у зависности од конструкције). Подешавање на оштрину је сличнo претходно изложеном.

За моделе са регулацијом повећања

Најбоље је фокусирати двогледе са подешавајућим повећањем на максималном повећању.  То снижава или одстрањује неопходност подешавања фокуса при промени повећања. Окретањем полуге повећања поставите максималну вредност и фокусирајте на удаљене објекте, аналогно подешавању двогледа са централном фокусирању. Затим покушајте да промените повећање до минималног и потом оцените степен неопходне корекције фокуса. Посебну пажњу обратите на  ход и конструкцију полуге промене повећања јер се ти делови пре свих ломе. Ход полуге треба да је равнмеран, не сме да ландара. Полуга треба да је довољно чврста и удобно размештена.

За моделе са фиксираним фокусом

Такви двогледи дају јасну слику на растојањима од 10-30м ( у зависности од повећања двогледа), па до "бесконачности", при томе нема потребе подешавати фокус. Они немају подешавање диоптрије на окулару.

Наочњаци (прстени испред окулара)

После фокусирања остаје, за комфорно посматрање,  још само регулација наочњака.

Обично се израђују као:
. једноставни гумени (неке је могуће регулисати, а неке не)
. обртни гумирани типа "твист" (са корак по корак регулацијом висине )

Висина гумених наочњака  се може регулисати њиховим савијањем да вам омогуће комфорно растојање до окулара.
Регулација висине наочњака типа "твист" се обавља обртањем у смеру казаљке на сату када се подижу и у супротном смеру при спуштању.

DraganTesic

Слика

Сада прелазимо на визуалну процену слике која се види у двогледу.
Пажљиво погледајте у двоглед кроз окуларе. Ако је приметна измаглица или сива боја слике, то онда значи да је контраст оптичког система далеко од доброг. Сада оцените видно поље двогледа. По правилу се квалитет слике при крајевима погоршава. У коликој мери, зависи од квалитета двогледа. Усмерите двоглед на неку конструкцију која има јасне праве линије, ивица слемена крова, жице на електро стубовима. Пажљиво осмотрите има ли савијања при крају видног поља. Код доброг двогледа оно је једва приметно. При крају видног поља осмотрите и оштрину слике коју даје двоглед. Добар двоглед треба да даје јасну, фокусирану  слику на приближно 70% видног поља.
Сада погледајте на оштру границу светлости и сенке. На пример, на крај крова на фону јарког неба. Жута или плава ивица говори о хроматизму, а пожељно је да он буде што мањи. Веома је добар резултат када је хроматизам мало приметан по центру поља, а приметан постаје само ближе његовом крају.
Ако након неколико минута посматрања почнете да осећате умор у очима и главобољу, онда двоглед није колимиран. Свака цев двогледа мора бити усмерена у једно исто место (другачије речено осе телескопа морају бити паралелне). Ако двогледом видите две слике или се ваше очи брзо умарају јер покушавају да  компезују непаралелност двогледа, онда тај двоглед није употребљив, јер претерано напрезање вида брзо води ка настанку главобоље.
Да би проверили  паралелност ( подешеност оптичког система) двогледа, прво подесите међузенично растојање (као што је претходно описано). Фокусирајте двоглед на неки удаљени хоризонтални објекат (ивица слемена крова, струјне жице ). Затим поставите прстен диоптријског подешавања десног окулара на "0". Наставите да гледате кроз њега и полако га одмичите од себе на неколико сантиметара. За то време слика не би требало да се разваја. Та провера је сложена јер очи аутоматски теже да компезују раздвајање слике. Поред тога и добри двогледи, они са добром паралелношћу, на кратко време могу давати раздвојене слике, све док очи посматрача слику не сведу на једну. Ако се слика у двогледу удваја несиметрично, по хоризонтали и вертикали или је ротирана у односу једне према другој, онда се  такав двоглед мора колимирати.

DraganTesic

Поравнање Porro или Roof двогледа

Одмах треба нагласити да је извођење поравнања у непроизводним условима могућа са двогледима који имају конструкцију која дошушта слободни приступ подешавајућим завртњима склопова призми (обично је то могуће за двогледе типа  Porro).
Roof двогледи се могу поравнати само специјалном опремом. Такође су и двогледи напуњени азотом непогодни за таква подешавања.
Изузетно је тешко поравнати и двогледе са промењивим повећањем. Разлог за то је покретљивост елемената и зато су, при подешавању, могући поремећаји унутрашњег распореда, аони  постају приметни при промени повећања.
Зато, ако оптика вашег двогледа није типа  Porro и ако можете да замените двоглед, урадите то, замените га. А ако ваш двоглед допушта извођење поравнања, можете то урадити, али прво пажљиво проучите редослед корака, описан у  тексту који следи.
Пре него што почнете, убедите се у то да су цеви овјектива чврсто и потпуно ушрафљене у тело двогледа и да окуларни склоп није искривљен. Ако нису, поправите то!
Наједноставније је урадити поравнање у току дана по земаљским објектима. Изаберете неки објекат који има регуларну структуру (плочице, цигле, ограда) и да  буде најмање 100м далеко. Двоглед учврстите на статив или га спустите на неки ослонац (рецимо подпрозорска даска). Поставите међузенично растојање, усмерите на изабрани објекат, фокусирајте слику. Прво опустите очи гледајући на окуларе, али не кроз двоглед. Сада наизменично затварајте једно па друго око док гледате слику. При томе слика објекта треба мало да се помери у лево при затварању левог ока и у десно при затварању десног. Одмакните очи за 4-5см од окулара. Скоро је сигурно да ће се хоризонталне линије  раздвојити по вертикали, а то и јесте непоравнање.
Да би то поправили, морате доћи до  завртњева поравнања. Код двогледа  Porro они су сакривени испод декоративног гуменог покривача тела двогледа.
На свакој од цеви двогледа се налази по један пар тих завртњева. Први је задужен за регулацију окуларне призме, а други објектива. Редом, први се налази сврха блока призми двогледа, ближе окуларном склопу, а други се налази на унутрашњој страни блока, окренут ка централној оси, ближе објективу. Да би пронашли завртње треба пажљиво одвојити "сајџијском" (танком и уском) одвртком прекривач са тела  двогледа. Ту исту одвртку ћемо користити за регулацију поравнања двогледа. Завртњи су у фабрици заливени црним лаком и за почетно обртање ће бити потребно уложити мало силе.
Завртњи премештају слику у оном правцу куда се окреће завртањ. На пример, у случају десног оптичког канала, при завртању унутра (у смеру казаљке на сату, ако гледамо одозго), слика ће се кретати доле, сдесна  на лево). Одвртање завртња (супротно смера казаљке на сату) слика се премешта увис слева на десно. Леви завртањ ради у том истом поретку за леви оптички канал. Обртање завртња у смеру казаљке премешта слику слева, доле и на десно, супротно од смера казаљке, премешта га на сдесна навише и улево.

DraganTesic

На тај начин се слика премешта у видно поље сваког од оптичких канала двогледа по дијагонали. Окретање завртња у смеру казаљке сата помера слику ка центру видног поља, а окретања супротно од смера кретања казаљке - обратно, помиче слику из центра. Доња слика показује шему премештања слике у оптичким каналима при коришћењу одговарајућих завртњева.

https://drive.google.com/file/d/1khr8-toRlPXPMR-ZJ-CtoLSvSp_jMgmX/view?usp=sharing

Типична незначајна непаралелност  може бити исправљена регулисањем једног пара заврњева. Регулисање се обавља веома малим покретима (поретка 1/5 окрета завртња). Након сваког таквог окретања треба урадити визуалну оцену добијеног резултата по претходно описаном методу.

Као пример размотримо типични случај хоризонталне непаралелности.За исправку тог дефекта треба користити први (окуларни) пар завртања. Лаким окретом у смеру казаљке сата "гурните" слику наниже и у сусрет једну другој. Убедите се да сте на крају  добили идеално вертикално поравнање. Запамтите да мало померање слике у лево при затварању левог ока и у десно, при затварању десног ока, нормално. Ни у ком случају слика не сме прећи на супротну страну, то брзо доводи до главобоље!

Након што сте добили симетрију слике у оба оптичка канала, за добијање идеалног поравнања треба обавити идентично подешавање у ноћно време. Тада као објекат за посматрање треба да буде изабран тачкасти извор светла (лампа, фењер, постављен на растојању не мањем од неколико километара од вас) или "вештачка звезда" на растојању стотина метара. Вештачка звезда се лако прави. Довољно је јарку светлећу диоду обмотати алу фолијом и на њој направити мали отвор иглом. Такође се могу користити јарке звезде, али је због кретања небеске сфере то мање погодно решење.

Начин подешавања паралелности је исти као претходно описан. Удобности ради може се применити један посебан начин. Усмерите двоглед на јарку звезду, фокусирајте слику. Затим диоптријским прстеном разфокусирајте десни канал. Звезда ће постати мали диск. Сада опрезно преместите, помоћу завртњева, фокусирану слику  звезде у другом окулару у центар тог диска. Паралелност је постигнута!

По завршетку процедуре зафиксирајте положај завртњева, капните на њих капљицу лака за нокте или боје. Пазите, процедура постизања паралелности је јако заморна за ваше очи, одморите их након тога. Ако сте поступак обавили идеално, онда можете посматрати дуго времена, без икаквог напрезања очију или главобоље.

DraganTesic

Тест оптике

Најтеже тестирање оптике се врши посматрањем звезда на ноћном небу. За почетак погледајте неку јарку планету или Месец. По ивици диска видећете хроматизам. Што је мањи то ће оштрију слику двоглед давати. Сада га усмерите на јарку звезду и наизменично гледајући једним оком, покушајте,  фокусирањем, да слику звезде сведете на једну тачку. Ако окретањем механизма фокусирања  танки зраци светла  почињу расти у једном правцу, пре него ли изчезавају у управном правцу, онда је то астигматизам. Он посебно смета при посматрању звезда. Двогледу који не пати од тога можемо опростити неке друге оптичке недостатке. Преместите звезду из центра видног поља на крај. Ако нема кривине поља и других аберација  (оптичких изобличења)  слика звезде ће остати фокусирана. Двогледи са квалитетном оптиком треба да имају  малоприметна изобличења на 2/3 растојања од центра видљивог поља.

Поступање са двогледом

У закључку желимо да укратко нешто кажемо о правилном поступању са двогледом. Придржавајте се неколико једноставних правила:

. Избегавајте да прљате сочива. Након што завршите са посматрањем, покрите објективе заштитним поклопцима.
.За чишћење оптичких површи користите крпицу која улази у куповни комплет, а ако је тренутно немате, онда узмите било коју меку и чисту тканину (фланел или лаки сомот).
. Пре него што ћете протрљати сочива, пажљиво, меком четкицом одстраните прашину и прљавштину.
. Масне флеке уклањајте специјалном влажном крпицом за чишћење оптике. Можете користити и специјалне течности за чишћење оптике које је најбоље нанети на ватни тампон.
. Након чишћења на суво, обришите крпицом оптичке површи. Бришу се без притискања, кружно, од краја ка центру.
. Да би избегли повређивање антирефлексног слоја, не трљајте сочива папиром (сувим или мокрим), не дишите на њих, не наносите алкохол или нека друга кухињска средства за чишћење стакла!
. Спољну површину тела двогледа чистите сувом крпицом. Ако желите да бљешти, онда нанесите неколко капи синтетичког средства за чишћење и добро протрљајте.
.Не испуштајте двоглед и не излажите га дутрајном дејству високих и ниских температура, ни директним Сунчевим зрацима.
.Чувајте двоглед у футроли на сувом, загрејаном и проветреном месту.

DraganTesic

Чланак сам преузео из AstroScope магазина за купце.

Надам се да ће помоћи онима који се устручавају да купе половни двоглед, а што је права штета јер се у понуди могу пронаћи баш добри двогледи.

Такође се надам да ће вредети и онима који имају намеру да купе нови. Неће морати да се ослањају на савете оних који тек тако, олако , без навођења правих аргумената, неки двоглед или произвођача омаловажавају,  проглашавају за кинеско ... или слично. Моћи ће самостално да сваки пожељени двоглед провере и купе га ако им је добар.


Luger

SW 80/600 ED, SW150/750 BD, HEQ5 Pro Synscan,
Canon 550D, Canon 450D full spectrum, Canon 450 Mono, Canon 1000D full spectrum, Canon 1000D Mono.

dejan_SD


mboskovic


Yagodinac

Lepo preveden članak, svaka čast za trud. Jedino po meni, ali to je individualno, je čudno što si se trudio da prevedeš praktično svaki termin na srpski.  Neki drugi ljudi preteruju u drugom smislu, ne na ovom forumu doduše, pa svoje tekstove kite sa 50% stranih reči u želji da zvuče profesionalno. Razumem da je to sve individualno ali treba težiti balansu i konciznosti upravo zbog toga što ovo sve čita veliki broj ljudi a od toga značajan je procenat početnika. Primera radi, da nisi napisao u zagradi niko ali niko ne bi znao šta je to naočnjak. I za hromatsku aberaciju pre će isplivati ljubičasta, crvena i plava nego žuta, ako ćemo iskreno.

Quote from: DraganTesic on September 26, 2020, 08:04:45 pmТакође се надам да ће вредети и онима који имају намеру да купе нови. Неће морати да се ослањају на савете оних који тек тако, олако , без навођења правих аргумената, неки двоглед или произвођача омаловажавају,  проглашавају за кинеско ... или слично. Моћи ће самостално да сваки пожељени двоглед провере и купе га ако им је добар.


Jel se to odnosi na tvoju svojevremenu preporuku za Lidl 12x32? Pa on ne bi prošao nijednu stavku sa ove liste.

DraganTesic

October 04, 2020, 02:02:12 pm #12 Last Edit: October 04, 2020, 02:09:23 pm by DraganTesic
     Што се тиче страних и домаћих речи, ја се држим Вука. Ако постоји српска реч, усвојена од већине, њу користим, осим ако је се не могу тренутно сетити док преводим. Страну реч, за коју претпостављам ( не смем да кажем знам) да је нема у српском, измислим нову, под условом да сам тренутно песнички расположен.Ако нисам оставим страну, са или без дефиниције. За новоизмишљене ми није битно да ли ће бити прихваћена или не, није то до мене. Ако напишем дефиницију новоизмишљене, онда је добро, важно је да онај који чита разуме шта је написано. У овом случају је обичан технички текст, треба да је разумљив, јасан, ништа више од тога, без књижевних амбиција је.

    Него, реци ми која је реч за наочњак? У тексту је писала жута, не љубичаста, црвена, плава. Не мењам текст аутора, то већ није у реду.

     Нагласак задње реченице је на: "ако им је добар", условна реченица. Смисао тог пасуса је да убудуће, пусти снови, критика квалитета двогледа буде са исказаним  аргументима. Колико се сећам нисам ни једну реч рекао о квалитету поменутог  двогледа из Лидла?

Yagodinac

Slažem se da treba koristiti naše reči ako postoje, ali ih ne treba izmišljati ako ne postoje  ::)
Konkretno velika većina nas mlađih koji smo na "ti" sa internetom i engleskim jezikom znamo šta je eye cup, pa možda i zaštitna guma oko okulara, ali naočnjak... Moram da priznam, vrlo kreativno.

Ovo oko hromatske aberacije ne polemišem s tobom već sa autorom članka. Svakome ko iole zna optiku jasno je da ako kod ahromata ispravno fokusiraš plavu boju onda je crvena u defokusu (crveni rub), ako fokusiraš crvenu onda imaš plavi rub; ako staviš fokus na sredinu onda je rub ljubičast, i tako u krug. Žuti ili zeleni rub nikako jer je to na sredini spektra, faktički kad najtačnije fokusiraš kroz spektar onda su žuta i zelena savršeno fokusirane. Možda može žuti rub ali ako totalno odeš van fokusa ali to je greška sasvim druge prirode. Niko normalan ne gleda sa totalno defokusiranim dvogledom.

Pomenuti dvogled iz Lidla ima premalu aperturu za astronomiju, kraj, tačka, ende. Imam utisak da ponekad ovde polemišemo više o nekakvim principima a manje o konkretnim stvarima? Tvoj princip je šta, Yagodinac nije gledao tim dvogledom i ne treba da komentariše o njemu?
Gluposti. Nikad nisam imao stojadina ili trabanta pa ipak znam da su to neopevana smeća. Nikad nisam imao niti vozio ni 123-ku iz vremena stojadina i trabanta, pa ipak na prvu znam da je to auto naspram gorepomenutih treševa. Ne moraš da probaš baš sve u životu, možeš da veruješ nekad i drugim ljudima? Ja npr nisam probao heroin a, pazi sad, sve znam o njemu. To je poenta civilizacije, koristiti tuđe iskustvo.

Ali da se vratimo na Lidl dvogled. Njegov (ne)kvalitet je ovde sasvim sekundarna osobina. Razlika između 50 i 60mm dvogleda je brutalna kad je noćno nebo u pitanju, deep_sky konkretno, a 32mm aperture tu naprosto nema šta da traže. Šta ćeš njime videti? Vlašiće i M42 i ništa više? Prikazuje nedovoljno objekata i to je to. Uostalom ko ne veruje neka kupi taj dvogled i proveri, ja sam izložio svoje (ne baš teorijsko i ne baš od_juče) mišljenje. Može i skuterom da se ide na more... Može i biciklom... Pitanje je ko šta voli. Ako hoćeš da pogledaš M31 trebaće ti svaki foton koji možeš iz opreme da iscediš, ako hoćeš da pogodiš M57 nekim 10x50 dvogledom onda je to baš težak zadatak za isti i tako u krug. Probaj taj Lidl dvogled nekad pa okači ovde izveštaj, a ja ću izveštaj sa 7x50, pošto mi je malo daleko da doputujem do tebe i da na licu mesta sastavimo izveštaj šta se vidi sa 50 a šta sa 32mm aperture. Ja ti tvrdim da je razlika nebo i zemlja. I nemoj da polemišemo samo iz principa ili ega, već argumentima - samo tako to može biti od koristi onima koji ovo čitaju.

vlaiv

Quote from: Yagodinac on October 04, 2020, 03:59:32 pmOvo oko hromatske aberacije ne polemišem s tobom već sa autorom članka. Svakome ko iole zna optiku jasno je da ako kod ahromata ispravno fokusiraš plavu boju onda je crvena u defokusu (crveni rub), ako fokusiraš crvenu onda imaš plavi rub; ako staviš fokus na sredinu onda je rub ljubičast, i tako u krug. Žuti ili zeleni rub nikako jer je to na sredini spektra, faktički kad najtačnije fokusiraš kroz spektar onda su žuta i zelena savršeno fokusirane. Možda može žuti rub ali ako totalno odeš van fokusa ali to je greška sasvim druge prirode. Niko normalan ne gleda sa totalno defokusiranim dvogledom.

Evo ja, evo ja, mogu ja?
Mislim da polemišem? :D

Sve zavisi kako je ahromat optimizovan.



Sa ovog grafika vidimo recimo da kada je zelena u fokusu - crvena i plava su van fokusa i ljubičasta je posebno defokusirana.

To je klasičan "mod" kod ahromata - ljubičast oreol oko svetlih objekata. Delom je tu zbog ljubičaste boje a delom i zbog plavo-crvene kombinacije. Mi imamo trihromatsku percepciju boja i kombinacija plave i crvene takođe daje pink/ljubičastu kombinaciju (zavisi od odnosa crvene i plave).

Zeleni rub se dobija tako što fokusiraš na plavu i crvenu - tada je zelena van fokusa.
Evo kako izgleda zeleni rub:



Ahromat ne mora biti optimizovan kao na grafiku gore, moguće je drugačije nagnuti tu krivu. Žuta leži na spektru između zelene i crvene a i u trihromatskoj percepciji boja - žuta se dobija mešanjem crvene i zelene svetlosti.

Ako je kriva nagnuta tako da je plava u fokusu a ove dve van fokusa, onda se dobija žuti rub. Evo slike koja to demonstrira:



ili ovo:



Tako da je moguće imati i zeleni rub i žuti rub i crveni rub i plavi/ljubičasti a sve zavisi kako je kriva nagnuta (ahromat optimizovan) i koje dve talasne dužine su simultano u fokusu.
GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat
HEQ5, AZ4
ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC