• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

3d štampani Star tracker

Started by vlaiv, April 07, 2023, 12:46:19 pm

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mboskovic

Quote from: vlaiv on April 12, 2023, 02:15:23 pm@spadej i @mboskovic

Koje štampače planirate?

Ja sam isto razmišljao o toj Kobri :)
Imaš neki predlog/savet?

vlaiv

Quote from: spadej on April 13, 2023, 09:49:51 amAnycubic Cobra Go

Quote from: mboskovic on April 14, 2023, 01:33:13 amJa sam isto razmišljao o toj Kobri :)

Ja imam Ender 3v2, tako da znam koje su boljke tih/takvih štampača.

To što Kobra dolazi sa ABL (automatic bed level) je odlična stvar. To je bila prva nadgradnja koju sam ja napravio na svom i stvarno je izuzetno bitna stvar.

Ja svaku štampu počinjem sa tom kalibracijom. Ne pamtim prethodno podešavanje jer su takvi štampači dovoljno "nestabilni" da se jednostavno promeni nivo osnove kad se odvaja prethodna štampa.

Pošto se takvi štampači sklapaju, naći ću vam video gde je objašnjeno na šta sve treba obratiti pažnju prilikom sklapanja da bi okvir štampača bio "u vinklu" - što je jako bitno kasnije da bi se izbegli problemi.

Ja sam svoj štampač par puta i rastavljao i sklapao ponovo baš zbog toga.

Jedna od boljki ovih štampača jeste to što imaju navojno vreteno za Z-osu samo sa jedne strane. Desna strana čitave X ose "visi" i ako štampač nije savršeno podešen, kada glava ode desno - X osa se blago nakrivi. Dovoljno da Z visina glave nije ista sa leve i sa desne strane.

Generalno ta navojna vretena stvaraju problem sa "backlash"-om i tu se gubi malo preciznosti po Z osi. Rešenje je dodavanje još jednog navojnog vretena na suprotnu stranu, još jednog step motora koji radi u paraleli sa onim drugim - ne treba nikakva kontrola - bukvalno se žice prevežu i oba dobijaju istu struju na svoje kaleme - samo treba voditi računa da se ne obrne faza i da idu u istu stranu.

Onda se X osa malo "olabavi" na obe strane tako da se više ne drži na okvir nego da je gravitacija drži na navojnim šipkama - to ukloni backlash skroz i kretanje glave levo desno više ne krivi X osu.

Mislim, sve to ne morate da radite naravno ako je sve dobro podešeno i radi. Ja nisam mogao normalno sve da namestim na mom i morao sam da to dodam.

Još jedna modifikacija koju bi preporučio odmah na početku je skidanje držača za materijal sa vrha i premeštanje negde sa strane. Isto, ima gomila tih modela što koriste ležajeve i stegnu točak sa materijalom. To je velika masa / velika inercija koja može da rezonuje kad se glava pomera levo desno i ne valja da stoji visoko i da bude slobodna. Bolje je da se glatko odmotava i da stoji sa strane - čak i mimo štampača ako imate mesta.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Joza

Za tu metodu testiranja sam čuo jako davno još u prošlom veku kada se u fotografiji koristio samo na film.

ESP8266 je kod nas nešto ispod 1000. Na Aliju se može naći i za manje od $2.
RPI već jako dugo ne pratim. U početku je to bio skoro ceo računar na pločici.
Sa ovim RPI pico otišli na tržište mikrokontrolera. Sada ima više mikrokontrolera u tim modulima i to jako niskim cenama. Za

Posao koji ovde treba da se obavi je jako jednostavan, i to će odraditi bilo koji bez problema. Da ne razglabamo sada o detaljim jer mislim da mnogima to ne bi bilo interesantno pogotovo u ovom trenutku.
Sa ESP8266 bi mogao da se uradi web interfejs koji bi recimo omogućavao dodatno podešavanje. Naprimer:
- u slučaju da imamo motor sa drugačijim brojem koraka.
- Izbor brzina praćenja: Zvezde, Sunce, Mesec.
- zadavanje željene brzine praćenja. Bilo bi možda zgodno za komete da kompenzuje kretanje po RA.
- Dodavanje mogućnosti intervalometra koji bi okidao aparat. Zadate koliko snimaka želite i u kom vrmenskom intervalu.

Bez dodavanja elektronike i dugmića. (osim par elemenata u slučaju intervalometra)

Znam da plastika može mnogo da izdrži, samo sam hteo da skrenem pažnju da treba misliti i o silama i dimenzijama. Imam utisak da smo trenutno koncentrisani samo na prenosne odnose i konstrukciju u smislu kinematike.
Treba sprečiti moguće elastične deformacije. Recimo pod opterećenjem se zub ili zupčanik malo jedva primetno deformiše i nakon nestanka sile se vrati u prvobitan položaj. On jeste izdržao i nije mu ništa ali u trenutku opterećenja nije precizno bio na svom mestu a to može dovesti do odstupanja krajnje pozicije.

Kaiš u principu radi mnogo mirnije i stabilnije. Ne znam da li zupčasti kaiševi unose neke nepravinosti.
Moguć problem je da remenica zbog štampe ne bude koncetrična već ima ekscentricitet e.
Onda prenosni odnos umesto Rv/Rm ide od Rv/(Rm+e) do Rv/(Rm-e).
Gde je Rv - poluprečnik velike remenice a Rm - poluprečnik male. Razmatran je ekscentricitet na maloj remenici jer je on kritičniji.

dejan_SD

Jeste gledali da li ima nesto od gotovih zupcanika da odgovara za ovaj posao. Cini mi se da bi brizgana plastika bila jeftinija nego da se stampa. Mozda nesto od maketara sto prave robote i slicno.

vlaiv

Quote from: dejan_SD on April 15, 2023, 09:22:42 pmJeste gledali da li ima nesto od gotovih zupcanika da odgovara za ovaj posao. Cini mi se da bi brizgana plastika bila jeftinija nego da se stampa. Mozda nesto od maketara sto prave robote i slicno.

Ne znam na šta tačno misliš.

Za dva dizajna koja sam ja krenuo da isprobavam, komercijalni zupčanici nisu opcija.

U prvom, razlog je jako mala promena u modulu. Znači ako se uzme jedan set planetarnih zupčanika sa recimo modulom 1 - drugi će biti za nijansu manji - ali nikako "standardan" moduo.

Recimo u novoj iteraciji moduo osnovnih zupčanika je 1 a izlaznog stepena je 50/51 što dođe 0.980392....
Gotovo je nemoguće naći zupčanike tog modula u redovnoj prodaji (morali bi se specijalno praviti a to bi koštalo verovatno malo bogatstvo).

U drugom dizajnu uopšte ne koristim zupčanike. Komercijalne remenice se mogu uzeti (metalne, verovatno aluminijum), ali je cena značajna.

Jedan par remenica 5:1 košta oko 2000 dinara kada se uzima kod nas. Na AliExpress-u bi verovatno izašao manje (sad sam proverio, može za 8-9 eura da se uzme par remenica i kaiš).

Štampana verzija nije puno lošija a košta tipa bar x20 manje u materijalu (ne računam vreme i habanje štampača, ali i to vreme je mnogo manje nego da poštom stigne pošiljka).

Takođe može da se pravi proizvoljan prenosni odnos ukoliko je to potrebno.

Ako neko želi da koristi komercijalne remenice - gotovo sam siguran da se dizajn može prilagoditi za to.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

mitja

Quote from: vlaiv on April 12, 2023, 02:13:10 pm
Quote from: mitja on April 11, 2023, 12:58:37 pmJa veze nemam sa lemljenjem i kontrolerima i uspeo sam da napravim onaj myfocuser pro2 ... hehehe ako bih mogao nekako da doprinesem tu sam.

To moram i ja. Mislim da ću praviti svoju verziju baziranu na RPI Pico (mnogo mi se sviđa taj kontroler). Takođe planiram da je koristim na dva telesopa, pa ću na oba postaviti nosače i motore a kontroler kutija će biti na montaži - da bude lako za zamenu.

Imas gotovo resenje na netu. myFocuser pro 2. Baziran je na arfduino nano. Ja sam prvo imao solderless verziju ali je nekako ogranicena sto se tice kontrole step motora. Nakon sto sam uspesno na pcb plocicu zalemio sve komponente dobio sam potpuno kompletan sistem ciji se firmware stalno apdejtuje.
Skywatcher 150/750 P
Celestron astromaster 130 EQ
EQ2 celestron montaza.
Skywatcher EQ5 GoTo Pro
Canon 2000D
Svbony 305 pro ar coating
Svbony UHC, Svbony IR cut, Svbony IR pass, Moon and skyglove filter, Solar filter.