• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

Jupiter

Started by Laci, August 24, 2011, 02:13:22 am

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

vasja

Koristim QHY 5-II u primarnom fokusu. Program je EZPlanetary i trudim se da ekspozicija bude što kraća a da slika bude osvetljena kako treba. To konkretno za Jupiter znači exp od 10ms do 20ms.

Na kakvu kalibraciju misliš?
Skywatcher 250/1200, AZ-EQ6<br/>Newton reflektor Skywatcher 250/1200<br/>Refraktor TecnoSky APO 130/900<br/>Canon EOS 60D<br/>Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM

vlaiv

Ekspoziciju drži u rasponu 5-6ms. Znam da će slika biti tamna, ali nema veze. Nemoj da gledaš da je slika dobro eksponirana - to nije bitno. Stackovanje će to da sredi, bitno je da ekspozicija bude dovoljno kratka da "zamrzne" atmosferu.

Probaj FireCapture ili SharpCap. Meni su bolji od EZPlanetary.

Kalibraciju radiš tako što snimiš filmiće a ista je kao kod redovne fotografije. Snimi darkove - ista podešavanja zatvoriš teleskop i rokneš par stotina frejmova.

Za flat field ti treba ili flet box ili ekran laptopa/kompjutera - staviš 100% belu sliku na full screen. Naravno i bela majca preko objektiva. Možeš i difuzor (poluprovidna bela akrilna plastika ili tako nešto) da staviš preko objektiva i onda uperiš neku lampu na to.

Kod flet ekspozicije je samo bitno da ne dođe do saturacije. Idealno je oko 70-80% histograma da bude pik (ako je kolor kamera imaćeš tri pika pa gledaj da su sa desne strane al da nema klipovanja).

Opet par stotina ekspozicija. Isto uzmeš flat darkove - koji su darkovi za flat-ove, znači pokriješ teleskop i okineš ista podešavanja kao za flatove - samo bez svetla.

Sve to ubaciš u PIPP i kažeš mu (oštrim glasom): Kalibriši! i on to odradi :D
Još mu kažeš da sačuva bejerovu matricu - pa da ti debayering radi AS3! po fazonu bayer drizzle-a.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

vasja

Moram da pitam za svrsishodnost flatova i darkova u ovom slučaju.

Jupiter zauzima mali deo vidnog polja i mislim da tu flatovi ne znače onoliko koliko znače za nebule koje zauzimaju mnogo veću površinu vidnog polja.

Što se tiče darkova, to ću probati, to sam radio kada sam snimao galaksije, ali nisam siguran šta ću s njima dobiti. Pri ovom uvećanju pratim praktično ručno - povremeno "vraćam" sliku na svoje mesto, tako da na videu jupiter šeta napred nazad konstantno.
Skywatcher 250/1200, AZ-EQ6<br/>Newton reflektor Skywatcher 250/1200<br/>Refraktor TecnoSky APO 130/900<br/>Canon EOS 60D<br/>Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM

vlaiv

Quote from: vasja on April 19, 2020, 08:24:17 pmMoram da pitam za svrsishodnost flatova i darkova u ovom slučaju.

Jupiter zauzima mali deo vidnog polja i mislim da tu flatovi ne znače onoliko koliko znače za nebule koje zauzimaju mnogo veću površinu vidnog polja.

Što se tiče darkova, to ću probati, to sam radio kada sam snimao galaksije, ali nisam siguran šta ću s njima dobiti. Pri ovom uvećanju pratim praktično ručno - povremeno "vraćam" sliku na svoje mesto, tako da na videu jupiter šeta napred nazad konstantno.

Naravno. U ovom slučaju darkovi služe više kao bias - odnosno to im je glavna svrha da uklone bias signal senzora koji nije savršeno konstantan nego ima neki svoj "reljef".

Taj reljef čini deo šuma ali se razlikuje od običnog šuma po tome što je "predvidiv" - zato i možemo da ga uklonimo.

Pravi darkovi u dugoj ekspoziciji uklanjaju i dark current signal. Ovde toga praktično nema, ali je kod CMOS senzora važno da ponoviš iste parameter i ako je senzor ok - trebalo bi da proizvede isti frejm (pričamo recimo o darkovima - da su ponovivi). Nekad to ne bude slučaj i bude drugačiji bias nivo između "paljenja" kamere - jer senzor uradi unutrašnju kalibraciju kad dobije napon i kad prođe inicijalizaciju.

Zato bi bilo dobro da odradiš dark snimak dok si za teleskopom - ili čak kao pripremu pred snimanje.

Što se tiče fletova - njihova uloga je iste vrste, samo otklanjaju druge smetnje. Ovde naravno najmanju ulogu igra vinjetiranje, ali prašina da i razlika između pikesla. Ti senzori nisu neki senzori prve klase za naučni rad - to su obični senzori koji se koriste u web kamerama i sigurnosnim kamerama i industrijskim procesima - znači štancuju ih na vagone. Kao takvi, imaju defekte prilikom pravljenja i često se desi da svi pikseli nisu jednako osetljivi. Odstupanja idu i do 1%. Jednostavno mikro sočivo na pikselu nije isto kao na drugom ili filter boje je malo gučći ili šta god.

To se na normalnom snimku i ne primeti - da li je vrednost piksela 200 ili 199 - ne igra neku ulogu. Ali ako želiš da izoštriš sliku i koristiš wavelet-e to će da se vidi kao i sav ostali šum.

Neko će da kaže - ok, to mi je puno cimanja a mali doprinos - ali da li je puno cimanja? Sve zajedno traje manje od par minuta. Hajde jedino flatovi znaju da budu zeznuti ako nemaš flat panel, ali ako slikaš - treba ti flat panel :D

Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

vasja

Radio sam ranije darkove i to što kažeš za ponovljivost sam mogao i sam da se uverim. Pogledaj ovu sliku

EOS350D-Dark5Min by Vasja Bojanic, on Flickr

To je rezultat 6 nezavisnih dark frame-ova od po 5min na mom starom Canon 350D. Namerno sam digao kontrast skroz do kraja da bi šum mogao bolje da se vidi. Prilično je očigledno da je šara ponovljiva.

Kaži mi da li darkove za ovu kamericu pravim na isti način kao za nebule? Sa dugom ekspozicijom? Jel to korektno kao dark za upotrebu sa AVI snimkom?
Skywatcher 250/1200, AZ-EQ6<br/>Newton reflektor Skywatcher 250/1200<br/>Refraktor TecnoSky APO 130/900<br/>Canon EOS 60D<br/>Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM

vlaiv

Quote from: vasja on April 19, 2020, 11:56:11 pmKaži mi da li darkove za ovu kamericu pravim na isti način kao za nebule? Sa dugom ekspozicijom? Jel to korektno kao dark za upotrebu sa AVI snimkom?

Prvo - pređi na SER format umesto AVI-ja. Snimaj u RAW formatu, nemoj da kamera odnosno drajver radi debayering.

Darkove radiš isto kao i redovne darkove. Znači svi parametri isti kao i redovno snimanje - dužina ekspozicije, gain, sva podešavanja (mada ne bi trebalo da diraš bilo šta drugo - sve ostavi na defaultu - pogotovo one stvari tipa brightness, contrast, white balance, gamma - sve ostavi na "nema"/"default"/"neutralno" ...) ostaviš ista kao za glavni film gde snimaš jupiter - samo staviš poklopac na teleskop.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

vasja

Evo još jedan od jutros

03_55_54_g4_ap1-r by Vasja Bojanic, on Flickr
Skywatcher 250/1200, AZ-EQ6<br/>Newton reflektor Skywatcher 250/1200<br/>Refraktor TecnoSky APO 130/900<br/>Canon EOS 60D<br/>Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM

vasja

Ovo je od jutros. Vidljivost isto ko ranije, jako loša. Teleskop je APO 130/900.

Drugačija metoda nego ranije. Okularna projekcija preko Hyperion okulara 13mm (u varijanti od 8.1mm) na Canon 60D. Video capture urađen sa BackyardEOS u Crop 5x režimu (1024*680) pri ekspoziciji 1/100s i ISO3200

Jupiter 200424-1 by Vasja Bojanic, on Flickr

Jupiter 200424-2 by Vasja Bojanic, on Flickr

Jupiter 200424-3 by Vasja Bojanic, on Flickr

Obrada kao i ranije - AutoStakkert za stekovanje i Registax za wavelet izoštravanje
Skywatcher 250/1200, AZ-EQ6<br/>Newton reflektor Skywatcher 250/1200<br/>Refraktor TecnoSky APO 130/900<br/>Canon EOS 60D<br/>Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM

Yagodinac

Ili ti je mnogo loša atmosfera (verovatnije) ili fokus, super je kad imaš neki satelit u kadru jer onda preko njega možeš da fokusiraš. U 4h Jupiter stoji na 20 stepeni visine, još ako u tom pravcu imaš neku turbulenciju tipa ceo grad...

vasja

Pa gledam od Mercatora ka gradu ..... Zapanjujuće je uporediti dobijenu sliku sa sirovim snimkom - klinci mi ne veruju šta može da se dobije iz "mrljotine" kako oni zovu izvorni video :)

Probaću za vikend sa 250mm Newtonom pa ćemo da vidimo kako će da ispadne.
Skywatcher 250/1200, AZ-EQ6<br/>Newton reflektor Skywatcher 250/1200<br/>Refraktor TecnoSky APO 130/900<br/>Canon EOS 60D<br/>Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM

vasja

Moja omiljena meta

02_11_19_g4_ap66-r2 by Vasja Bojanic, on Flickr

Kamera QHY-5II
Okularna projekcija preko Hyperion 8.1mm
Tec 130/900
Skywatcher 250/1200, AZ-EQ6<br/>Newton reflektor Skywatcher 250/1200<br/>Refraktor TecnoSky APO 130/900<br/>Canon EOS 60D<br/>Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM

vlaiv

Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Luger

Vasja, kako okularna projekcija na QHY-5II?
Ako sam dobro ukapirao, koristis okular od 8mm izmedju teleskopa i QHY kamere?
Ispravi me ako grijesim.

Ako je tako, ja to ne bih radio. Dobices preveliko povecanje, najcesce neupotrebljivo, jer za to mora atmosfera biti savrsena. To ni u tvom, ni u mom slucaju nije slucaj.
Bolje je koristiti samo barlov po mom misljenju.
Ne treba juriti povecanje, vec detalje.

vasja

Luger radio sam dve okularne projekcije - na Canon 60D i na QHY 5II. Od ukupno 5 snimaka na obe kamere ovi na QHY su ispali bolje.

Veruj mi da to i nije neko uvećanje koje dobijam - u oba slučaja radim crop - na Canon koristim crop 5X u BackyardEOS programu a na QHY5II koristim crop 640x480 na kome planeta zauzima oko 30% širine - negde oko 200 piksela

A za atmosferu si u pravu. Pri ovakvom setupu se vidi apsolutno svako kuvanje atmosfere a kod mene ga ima napretek.

Ali ću te poslušati za sledeći put. Imam barlow 5x pa ću da probam s njim bez okulara, pa da vidimo kako to izgleda.
Skywatcher 250/1200, AZ-EQ6<br/>Newton reflektor Skywatcher 250/1200<br/>Refraktor TecnoSky APO 130/900<br/>Canon EOS 60D<br/>Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM

Luger

Ja sam to gledao ovako:
planete snimam sa ed80, barlov 2 ili 2.5, Canon 550d u krop modu 640x480
ili
Njutn 150/750, barlow 2 ili 2.5x, 550D u krop modu 640x480

Kad je seeing dobar, umjesto barlova koristim okular SW 7mm, kome sam uklonio barlov socivo ispred i sada se ponasa otprilike kao okular ~10mm.
Sa okularom od 7mm na dslr-u su snimci neupotrebljivi, povecanje je preveliko, nista od detalja se ne moze izvuci. Zato mu skidam jedno socivo.
Nemam 5x barlov, pa ne znam kako bi izgledalo, ali mislim da mi i to bilo mozda previse.
E, sad...
Ti u startu imas oba teleskopa sa vecom zizom od mene: 900 naspram 600 ili 1000 naspram 750.
Imas barlov 5x naspram 2.5x.
U startu imas skoro duplo veci jupiter na senzoru od mog, kada govorimo o snimanju dslr-om.

Zato sam pomislio da je upravo to razlog zbog kojeg ne dobijas zadovoljavajuce rezultate.
Da stavim kameru na okular nikad nisam probao, to mi izgleda bas nemoguca misija.
Ako se dobro sjecam, VaskoGM je koristio 5x barlov sa ZWO 120MC i dobijao savrsene rezultate.
Probaj druze, ja moram da cekam dok se planete jos ne podignu. :)