• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

Uklanjanje CFA sa senzora EOS 450d

Started by Luger, August 19, 2017, 03:20:52 pm

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Luger

Odmah da kazem da sam jedan senzor upropastio, a reci cu i kako, pa ako se neko odluci da struze po senzoru, ne bi bilo lose da se  prvo dobro informise sta se smije, a sta ne.
Idemo redom.
Kupio sam 1000d sa modifikovanim senzorom, i sa ovakvim senzorom:
1000d by Luger, on Flickr
Dvije stvari mi se nisu dopale, puno zaostalog CFA sloja i ova boja koja se pojavljuje, a senzor je monohromatski.
Rasturio sam aparat, izvadio senzor i  jednostavno poceo da struzem ostatke CFA dobro zasiljenim drvetom od grafitne olovke. I islo je to super. (narocito kad ne znas sta radis).  ;D
Ne treba reci da sam bio izuzetno pazljiv, nije bas da nisam citao i gledao kako se to radi, ali... po sklapanju aparata, ERR99, opsta greska koja se pojavljuje na Eos aparatima.
Moze da bude sve, ali, znajuci da ne radi od kako sam cackao po senzoru, sve je bilo jasno.
Ponovo sam izvadio senzor, pogledao pod lupom i utvrdio da je sve u redu, zlatne zice su sve na mjestu, ni jedna nije pokidana.
Sta je sad???
A, onda fino sjednes, pa citas, i citas, i citas... Iscitao sam za dva dana 100 stranica na Stargazerlounge forumu i mnogo stveri mi je bilo jasnije.
Jes' da nisam pokidao zice, ali jesam izgrebao plavi i zlatni okvir oko svetlopropusne povrsine:
0-02-04-aeea7e5493616ff2257653b79aec7a209c78810b46933353ce161e00c11e0c54_full by Luger, on Flickr
Ispod tih povrsina se nalazi citav splet mikroelektronike, stampanih veza i ko zna cega jos.
Kada sam vidio da od tog senzora vise nema 'leba, razmisljao sam kako bi to bio dobar komad za vjezbanje, pa sam trenirao preciznost na njemu, struzuci i dalje ostatke mikrosociva i RGB sloja. Opet sam bio dobar i sacuvao sve zlatne zicice.  8)
Te zlatne zicice mozes pokidati pogledom, cini mi se. Na kraju sam uzeo Dremel i poceo da poliram senzor, bez ikakve paste. Poliranje na 8000rpm i bez paste preporucujem, meni je uspjelo. Plasio sam se da bi bilo koja pasta, osim onih navedenih u iskustvima ljudi kojima je debayering uspio (a nema ih bas mnogo), mogla izazvati riseve po senzoru.
Ide to polako i bez paste, ne tako brzo, ali ide. Na kraju sam dobio ujednacenu povrsinu.
Part 2.
Opet sam kupio neki neispravni 450d dslr, kojem ne radi autofokus. Apsolutno nebitna stvar za zastrofotografiju.
Sada sam radio pametnije.Po stavkama:
1- Odvajanje zastitnog stakla sam odradio tako da je ostalo u komadu samo skalpelom
2- Struganje vecih povrsina sam odradio komadicem plasticne Led trake. Pogodilo se da ima dovoljno cvrstoce da izdrzi pritisak, a
    da se ne savija previse. Kod struganja je jako bitno ne pritiskati previse, jer se moze i tako ostetiti senzor. Da bih zastitio zice,
    struganje sam zapoceo sa montiranim plasticnim ramom koji nosi UV/IR filtere LP1 i LP2.
3- ostavio sam neocisceno nekih pola mm od onih plavih povrsina. Sad mi vise to ne smeta. Uvijek se moze malo kropovati, kad je
    ispravan senzor. :) Na kraju, senzora ima dosta, koliko napr. kosta kamera sa APSC senzorom? Nije steta da ostane.
4- Ispolirao sam Dremelom cijelu povrsinu, onoliko koliko je pamucni tuljak mogao da pridje ivicama. Ostatke uz ivicu sam ocistio
    bukovom cackalicom. Ide i ona dobro.
5- I onda ciscenje senzora. I ciscenje, i ciscenje...dva puta sam rasklapao aparat da bih jos jednom ocistio. Pumpica ne dolazi u
    obzir jer se duvanjem mogu pokidati zice.
6- Na kraju sam vratio originalno zastitno staklo i sklopio aparat. I radi.  ;)

Nemam bas nesto slika, ali evo jos par:

Pocetak uklanjanja CFA:
0-02-05-0785bad97306d6455313c640d215d9448cfec3bef0fb880624d1590869623ce7_full by Luger, on Flickr

Prvi test:
IMG_9464 by Luger, on Flickr
Jos malo struganja i poliranja. Ovako ostaje, nema sanse da bih opet otvarao i ista dirao. Dobra stvar je da je senzor zatvoren pa se i dalje moze cistiti Svab stapicima.
IMG_9495 by Luger, on Flickr

Yagodinac

Svaka tebi čast, ovo je napeto kao neurohirurgija  :o

VaskoGM

Au covece!
E svaka ti cast na obavljenom poslu! i kao sto kazes, ovaj ramic sto je ostao uopste nije problem jer malo kropovanja mora pasti kako okrenes.
Inace CB fotka sa kolor poderanim ramom zaista zanimljivo izgleda u umetnickom smislu  8)

Iako me veoma mami zarad boljih AF rezultata, ipak se necu usuditi bar za sada kada sam sa jednim aparatom, ali ako se tu nesto promeni zovem u pomoc!  :)
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

Luger

Hvala, hvala :)
Ono sto sam primijetio je da je osjetljivost senzora pala, mozda cak i za 50%. Nije greska, osjetljivost se gubi zbog uklanjanja mikrosociva. Samim tim ekspozicije moraju biti duze, neki kazu 10min minimum. To automatski trazi hladjenje senzora i to me ceka uskoro.
Sinoc nebo nije valjalo nista i svaki snimak koji sam uradio je zavrsio u kanti.
Zato evo jednog snimka od 17.08, Zemun
Samo 3 exp. od po 5min, iso 400. Ne vredi veci ISO jer je sum uzasan na 30 stepeni.
m17 by Luger, on Flickr

frugorski

    Ovo je san snova Luger.Znao sam da ti to možeš uraditi.Rekao sam skoro da imaš zlatne ruke,a i lično sam se uverio u to kod tebe pre nekoliko dana kada smo budžili moj Canon 600D ( da bi bio full spectrum). Otvorio si nove mogućnosti i perspektive u domaćoj astrofotografiji.
Celestron Newton 200 f/5
EQ6 MTS
Meade ETX 127x1900(Maksutov Cassegrain)
Dvogled TENTO 20x60
Okulari Plosil od 4 do 40mm
Canon EOS 600D,EF-S 18-55 is,EF 75-300,EF 1.8/50 ll
Canon EOS 350D,Moded,
Sigma 30mm, f/1.4.Fiksni objektivi 29.37,58,135,200X2 ,300mm

VaskoGM

Quote from: Luger on August 20, 2017, 10:08:27 am
Hvala, hvala :)
Ono sto sam primijetio je da je osjetljivost senzora pala, mozda cak i za 50%. Nije greska, osjetljivost se gubi zbog uklanjanja mikrosociva. Samim tim ekspozicije moraju biti duze, neki kazu 10min minimum. To automatski trazi hladjenje senzora i to me ceka uskoro.


Ufff... toga nisam uopste bio svestan. Uopste mi ne zvuci dobro taj gubitak osetljivosti od 50%...
Kako to adekvatno nadoknaditi? Da li se isplati uopste na kraju debayering DSLR-a?
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

Luger

Nesto sam ja tu lose radio. Na mono dslr-u sam koristio Custom WB, pa su slike odmah bile BW.Tu je greska, kad sam prebacio na AWB, stvari su se promijenile na bolje. Osjetljivost nije bas mnogo manja sa Ha filterom, svakako ne 50%. Izvinjavam se.  :-[
Monohromatski senzor je za mene, ipak, velika novina.
Pokusao sam da na neki nacin razrijesim dio nedoumica, pa sam uradio nekoliko snimaka za poredjenje. Imam 2 aparata, jedan je sa IR modom, (sad da me ubije neko, ne bih znao da li sam na njemu zadrzao LP1 filter), i drugi je ovaj monohromatski. Posto nocu ne stizem da se pozabavim snimanjem, snimio sam na dnevnom svetlu nekoliko fotografija.
Objektiv je Helios 2/58.
Parametri za sve snimke su isti. ISO400, f16, exp 1/100 i AWB.
Na prvoj slici je snimak kroz Helios bez ikakvih filtera.

Na drugoj fotografiji  je koriscen CLS filter, lijevo na IR modifikovnom 450d, desno na mono 450d.

Na trecoj fotografiji je koriscen filter Ha 12nm, lijevo na IR tijelu, desno na mono tijelu.

Mislim da se isplativost ne dovodi u pitanje, ali je zaista potrebno nekoliko bitnih faktora za uspjesno koriscenje mono senzora. Dva najvaznija su hladjenje i dobro pracenje.

vlaiv

Mislim da uopste ne bi trebalo da koristis WB, jer aparat jos uvek misli da "sarene" piksele pa primenjuje razlicit gain na razlicite piksele.

Znaci posle ovog moda, samo RAW format i preskocis debayer - ako moze direktno ga prebaci u neki fits ili tako nesto.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Luger

Da li to znaci da ostavim AWB ili...?
Za konvertovanje mi je prilicno jasno, dslr nema pojma sta ga je snaslo, pa i dalje podjednako tretira sve piksele. Imam nedoumica u Irisu, da li ih konvertovati u fit ili fts? Takodje, CFA, RGB ili BW.
Hvala.

vlaiv

Pa ono sto bi trebalo uraditi, ja doduse nemam pojma kako to da se izvede jer nisam radio sa DSLR-ovima te stvari je sledece:

trebalo bi da snimas RAW (to je valjda onaj CR2) i nekim programom da ga direktno prebacis u FITS bez ikakvih intervencija, ono pixel na pixel mapiranje, nista primena WB, nista debayering, nikakvo pred procesiranje.

Ako to uspes, a mislim da ima nekih programa za to, cek da bacim pogled. Aha, imas ovo

https://github.com/eaydin/cr2fits/blob/master/cr2fits.py

Program je zapravo python skript iz komandne linije al prebacuje CR2 u fits i to imas 4 mogucnosti, R, G, B ili RAW output - tebi treba ovaj poslednji, prva 3 koriste debayer.

Ne znam kakva je razlika izmedju fit i fts, trebalo bi da su oba fits fajl format, samo druga ekstenzija, valjda.

CFA nemoj koristiti, koliko sam video to je kad aparatom snimas B&W slike - ukljucis na samom aparatu da snima crno belo, pa zelis da to sredjujes.

Probaj BW. Ustvari ako imas neki drugi aparat ili stare CR2 slike koje su bile u boji, otvori sa BW, zumiraj sliku i vidi da li se vidi bayer matrica kad zumiras do nivoa piksela, ako se vidi - onda je to to.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Luger

Hvala Vlaiv na detaljnom odgovoru. Probacu sve to. Nasnimao sam svasta, pokusavao sam i obradu, ali nikako da  se ozbiljnije  pozabavim time.

Luger

Konacno mi je uspjelo da u DSS slozim Fit fajlove, a da na nesto lice. Raw sam konvertovao u fit pomocu IRIS-a, izabravsi opciju CFA. Tu sam se dvoumio, sta kliknuti, CFA ili BW. Ustvari, i sa BW sam dobio slican rezultat. To znaci da uopste nisam siguran sta dalje. :)

M16, 13x5min Iso 800
bez darkova (jupi)
po 21 flet
51 Bias
eagle1-2 by Luger, on Flickr

M8
9x10min, iso800
po 21 flet
51 Bias
m8 by Luger, on Flickr

nikad mi pozadina nije bila sa manje suma :)
Debajerizacija senzora je za mene pun pogodak.

Yagodinac

Ni ja ne znam šta dalje  ???

Nešto mi intuicija kaže da nema veze šta si odabrao. Ali pusti intuiciju; Iris u CFA formatu radi sa 48 bita (3x16b, za svaki kanal po 16) a u B/W radi sa 16b. Ali tvoj senzor ionako radi u 14b ukupno (16000 boja po kanalu) pa ukoliko debajerizacija... Čekaj malo, Iris ionako radi debajerizaciju...  >:(
A da probaš da uvezeš svaki snimak u Photoshop, naravno u 16b, snimiš kao B/W TIF i vratiš u Iris? A ako ništa drugo i DSS bi trebalo da radi sa TIF-ovima , zapravo, siguran sam da radi sa TIF-ovima.

VaskoGM

Posto se CFA odnosi na Bayer matricu, gotovo sam siguran da treba da koristis B/W opciju jer ce to preskociti debayer koji tebi uopste vise ne treba.
Inace ovi stakovi izgledaju super! :)
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

Luger

Quote from: Yagodinac on September 19, 2017, 11:33:42 pm
Ni ja ne znam šta dalje  ???

Nešto mi intuicija kaže da nema veze šta si odabrao. Ali pusti intuiciju; Iris u CFA formatu radi sa 48 bita (3x16b, za svaki kanal po 16) a u B/W radi sa 16b. Ali tvoj senzor ionako radi u 14b ukupno (16000 boja po kanalu) pa ukoliko debajerizacija... Čekaj malo, Iris ionako radi debajerizaciju...  >:(
A da probaš da uvezeš svaki snimak u Photoshop, naravno u 16b, snimiš kao B/W TIF i vratiš u Iris? A ako ništa drugo i DSS bi trebalo da radi sa TIF-ovima , zapravo, siguran sam da radi sa TIF-ovima.

Da, DSS radi super sa tiff, ali sam citao (a i zakljucio posle mnogo sati provedinih uz DSS) da se DSS-u mora "dati" mono snimak, jer inace uporno pokusava da  ga obradi kao kolor raw. Zato sam ih prebacio iz cr2 u fit, pa je DSS odradio posao kako treba. Nadam se.

@VaskoGM, probao sam i da u konvertovanju izaberem BW, rezultati su vrlo slicni, cini mi se malo bolji kada se izabere CFA u Irisu.
Uopste ne poznajem ovaj nacin obrade, pa se ne cudite kad pitam gluposti. :)
Recimo da sam dobio upotrebljiv Ha snimak. Znam da treba snimiti i drugi RGB, pa onda dodati Ha. E, sad...Ha snimak je crno bijeli, ovako, kako ga ja dobijem. Je li to u redu? PS ga u layerima vidi kao gray.