• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

Jupiter

Started by Laci, August 24, 2011, 02:13:22 am

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VaskoGM

Će da ga i kalibrišemo, nego šta  :)

Radim je u Firecapture tokom snimanja. Ima dark-frame opcija, snimi se odredjen broj darkova i on sam kalibriše sve frejmove videa.
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

VaskoGM

Evo Jupitera od sinoć u optimalnoj rezoluciji snimanja na f/21 (F:3800)


Jupiter 31. Maj 2017 by Vasilije Ristovic, on Flickr
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

vlaiv

Uuuuu odlicno!

Meni se cini da je bolje, jeste manji ali mi se cini da su detalji ostriji, ova desno se tacno vidi da je seeing bio bolji nego na levoj, ali ima sekundu vise suma.

Probaj obradu sa AstraImage ako vec nisi. Ima da se skine demo verzija - neces moci da snimis obradjen fajl, al moze da se napravi screen shot. Cini mi se da ima bolje algoritme za wavelet-e i sharpening od RegiStax-a.

Nego pitao sam za kalibraciju zato sto sam ja kod proslog snimanja imao problem koji jos nisam resio. Ne znam kako da kalibrisem film a da bude sa (meni) prihvatljivim bit depth-om. Zbog brzine snimam u 8 bita samu planetu, i dark uzmem u 8 bita - 256 komada, a flat snimam u 16 bita (x256 flat / x256 darkflat). Pipp ima opciju za kalibraciju, al ne znam kako da mu kazem da interno koristi float point za kalibraciju (mozda i koristi) i da mi na kraju izbaci 16 bita kalibrisan video. Idealno ja bi to sve radio u float point-u (32 bita), al AS!3 ne podrzava jos uvek 32bit fits-ove (ne znam ni da li ce podrzavati). Nesto se tripujem da bi veca preciznost dosta uticala na kolicinu suma u konacnom stacku (8 bita sigurno unosi dosta suma kvantilizacije, koji cak nije ni Gaussian po distribuciji).
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

vlaiv

@VaskoGM

Jes ti to napravio neki time machine? Vidim datum na slici je 31 Jun 2017, pa reko da pitam :D
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

VaskoGM

Ma jeste bolji, definitvno je ovako prava stvar. Dosta sam razmišljao juče o tome i potpuno su mi jasni svi benfiti koji idu sa ovakvim pristupom.
Najvažniji su ovi:
-Kraće ekspozicije i sa tim i veći broj frejmova (manje rasipanja svetosti preko veceg broja piksela)
-Manji ROI (kropovanje čipa...) pa samim tim i dodatni efekat na veći broj frejmova + manji fajlovi.
-Dosta oštriji prikaz detalja, nema nepotrebno razvučenih detalja kao na oversemplovanim fotkama.

Naravno ima i par mana ovakav pristup:
-Manja dimenzija planete na fotki (ali sa ostriijim detaljima)
-Teza obrada, sitni detalji traze dosta precizan pristup i male pomake u izostravanju (wavelets)

E sad tvoj problem...
Čekaj, kako misliš prihvatljiv bit depth a snimaš u 8 bita glavni materijal?! Nema tu ništa prihvatjivo ako mene pitaš...
Kapiram da zbog brzine zapisa na hard disk koristis na 8 bita jer snimi veći broj frejmova tako ali to je loš kompromis.
32 bita ti ne treba nista, 16 je više nego dovoljno za planetarno snimanje. Ali 8 ni blizu.

Kojim softverom snimaš? Nadam se Firecapture da koristis. On je posebno optimiziran za ZWO kamere i ima opcije da smesti maksimum
frejmova u klip kao što su ovrclock borja frejmova i high speed mode itd. Isto imas i u generalnim podešavanjima opcije da  baferuje u RAM frejmove (mora da se uklujuči) i plus da odrediš prioritete CPU-a i ostalog za veći učinak na snimanju na hard disk a manji na prikaz na ekranu. Nadji te opcije ako već nisi i biće ti jasnije. Eksperimentiši, sve će to pomoći da održis visok fps.

Najbolji savet koji ti mogu dati je da zameniš hard sa SSD-om. Od kada sam to uradio nemam ni jedan jedini propušten frejm.
Inače što se kalibracije tiče, ne koristim ništa osim darkova koje autmatski učitam u firecapture pre svake sesije snimanja.

PS:
Quote from: vlaiv on June 01, 2017, 04:07:28 pm
@VaskoGM
Jes ti to napravio neki time machine? Vidim datum na slici je 31 Jun 2017, pa reko da pitam :D

E hvala što si video! Kamo sreće da jesam napravio.. ne, nije time machine, samo sam debil...  :P
Evo novog linka sa zamenjenom fotkom s ispravnim datumom. (flickr uništi stari link kad se zameni fotka...)


Jupiter 31. Maj 2017 by Vasilije Ristovic, on Flickr
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

vlaiv

Sad cu malo da smaram sa matematikom :D , sta da radim, to je jace od mene :D

8 bita je u sustini dovoljno da se zapise pojedinacni frejm na rezolucijama na kojima rade te kamere (ako se ide na optimalnu planetarnu rezoluciju). Moja racunica, a i experimentalni rezultati pokazuju da se nivo signala od jupitera krece oko 100e / 10ms / pixel (3.75um pixel, 50% QE, V band). Znaci to su vrednosti za color kameru. Za mono ako se uzima L kanal verovatno je blize 200e / 10ms / pixel, po kanalu ce biti tu negde do 100e.

Sve u svemu, ako uzmemo da je vreme koherencije obicno <=10ms, odnosno da sve preko 10ms za pojedinacnu ekspoziciju ima veliku sansu da bude blurovano zbog seeinga, a ne samo "iskrivljeno", obicno radimo sa brojem elektrona u rasponu 20-100e po pikselu (2ms - 10 ms) - 8bita (0-255) je dovoljno da se zapise bez gubitaka preciznosti 100 nivoa.

E sad, treba imati na umu da novije planetarne kamere rade u 10bit modu AD konverziju, i da uzimaju 8 gornjih bita kao rezultat. Znaci idealno je negde oko 1/4 ADU za gain setting (adu 0.25). Moze i veci tipa 1/8 (0.125) jer ima "lufta" da se signal gurne na desno na histogramu, pogotovu ako kamera ima manji read noise na vecem gain-u (100 x 2 = 200 i dalje manje od 255).

Ok, znaci 8 bita je dovoljno ako su ekspozicije dovoljno kratke. Cak i za duze ekspozicije, kad seeing dozvoljava moze se ici na nivo gde je gubitak zbog kvantilizacije manji od read noise-a, jer ce sam read noise da "maskira" donekle noise odsecanja bita najmanje vaznosti, pa ce ukupan sum i dalje da donekle prati Gaussian raspodelu. Ovo je bitno zato sto sam stacking radi najbolje kada je sum dobro definisane raspodele tipa Gaussian, Poisson, ... sum kvantilizacije je stepenas i staking ne radi dobro sa njim (javlja se "stepenasta" distribucija na slici - ono sto zovu onion rings).

Dark / Bias frejmovi - bitno je da ih bude sto vise jer se njihovom upotrebom vraca odredjena kolicina suma nazad u sliku - sto ih je vise, manje se suma vraca u kalibrisani frejm. I na primer, ja koristim 256 komada. To je +8 bita preciznosti, uzmimo da sam dark frejm nosi informaciju u samo prvih 2-3 bita (jer realno ima samo bias signal i sum na tako kratkoj ekspoziciji, a on je vrlo nizak), kad se napravi master dark to je vec 10-11 bita preciznosti, ako se odseku donja 3, dodaje se sum kvantilizacije.

Sad vec imamo slucaj da imamo 8 bita frejm koji kalibrisemo sa recimo 11 bita preciznosti darkom. to proizvodi 11-12 bita preciznosti frejm.

Onda flat-ovi, koji su inace po mom misljenju jako bitni kod CMOS senzora zato sto sam primetio da nije samo prasina i obstrukcije u optickom sistemu ono sto treba Flat field korekciju. Kod cmos-a zato sto su pojacivaci vezani za svaki piksel (za razliku od CCD-a gde je amp / ADC van senzora kao zasebna elektronika i postoji samo jedan, pa je zato sporo iscitavanje CCD-a dok se svi pikseli "proteraju" kroz taj jedan AMP/ADC, al ga je zato lakse hladiti i ne pati od amp glow-a), i zavisi od izrade da li ce svaki pojacivac kod svakog piksela, a i samo socivo ako cip ima microlens, da ima neke defekte.

Koliko sam ja primetio, recimo na mojoj ASI178, kad je full osvetljen senzor i nema prasine i dalje ima odredjenih gradijenata i neravnomernosti od piksela do piksela koje idu i do 1%.

Sto se tice samih flat frejmova, logika je ista - sto vise da bi se sto manje suma vratilo nazad kroz kalibraciju. Al ima i dodatni faktor, ako je moguce snimati na 16 bita, to svakako treba uraditi jer je za flat field jako bitno da bude sto vise signala da bi bio sto manji uticaj shot noise-a na master flat.

Zato je moja opcija da ga snimam u 16bit-a i to x256 komada. Ako bi isli na preciznost u ovom slucaju, vec imamo samo kod flat-a preciznost od 20 bita (12 bita za signal, jer kamera ima 12bit ADC, + 256 frejmova dodaje 8 bita preciznosti). I to znaci da smo vec tu na 12+20 = 32 :D (kad se deli/mnozi onda se biti preciznosti dodaju).

Eto zasto ja kontam da treba, odnosno da je opravdano da se koristi 32 bita, ako se zeli smanjiti uticaj suma kvantilizacije na najmanju mogucu meru. No buduci da software ne podrzava 32bit-a, ok mi je da bude 16 bita po kalibrisanom frejmu (bice malo suma kvantilizacije, al racunam ne mnogo ako se komplet matematika uradi u 32bita i posle toga slika rastegne da maksimalno iskoristi 16 bita - odnosno opcija u PIPP-u - set histogram to X%).

Sto se software-a tice, koristim SharpCap, dobro mi radi, meni je cesto limitirajuci faktor duzina ekspozicije a ne USB / SSD brzina. Na 10ms maksimum FPS je 100 preko toga ne ide, iako kamera moze da izgura i 200+ fps-a na kracim ekspozicijama (USB3/SSD to uredno isprati bez mnogo dropovanih frejmova).

Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

VaskoGM

Quote from: vlaiv on June 01, 2017, 05:43:14 pm
Sto se software-a tice, koristim SharpCap, dobro mi radi, meni je cesto limitirajuci faktor duzina ekspozicije a ne USB / SSD brzina...

Ja sam te iz prethodnog posta razumeo da snimaš u 8 bita zbog brzine (hardvera)... Medjutim vidim da je tematika dosta kompleksnija  ;D

Može li se videti neka planeta što si je snimao sa svim opisanim kalibracijama i pocedurama sa bitovima?

Mene dosta više interesuje sve to ali u praktičnom smislu. Šta se konkretno dobija sa svim tim kada je planetarna fotka u pitanju?
U čemu je razlika kada se uporedi sa npr snimljenim i stakiranim materijalom samo u 16 bita bez kalibracija, sem eventualno dark frejma.
Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

vlaiv

Pa nisam uspeo tako da kalibrisem zato sto Pipp ako das 8 bita ulazni format, bez obzira sto je recimo flat u 16 bita - da izlazni, kalibrisan video u 8 bita takodje
(ser je u pitanju i jedan i drugi). Dok ne smislim kako da iskalibrisem, pa da uporedim, dzaba mi sva prica i matematika :D

Probao sam da napravim 32bit fits-ove, al AS!3 nece da ih cita (iako moze da se dodaje fajl po fajl, ne mora video).

Moram probati sa materijalom za prosli Jupiter, mislim da ga jos uvek imam negde na disku, taj je radjen sa 8 bita varijantom. Mozda odradim jedan programcic za kalibraciju u 32bita i snimak u 16 pa da probam - nije tesko, vec sam ranije pravio nesto za citanje SER formata, treba da iskoristim to i dodam i zapis ser formata i samo da skontam kako je najpametnije da odradim histogram strech algoritam.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Luger

May 18, 2018, 08:52:51 pm #653 Last Edit: May 18, 2018, 09:07:17 pm by Luger
Prethodne noci sam malo snimao Jupiter. Transparencija je bila prilicno o.k.
Snimao sam skoro sat i po, planirajuci da uradim animaciju. Medjutim, negdje sam zagubio neke fajlove, pa malo skakuce.
Snimci iz animacije su sirovi iz PiPP i AS2, bas me mrzjelo da nekih 50 frejmova pojedinacno obradjujem. Mozda jednom.


https://postimg.cc/image/8ftvmy97b/

Zaboravih da dodam, okular 7mm SW, ED80 i Eos 550 crop mod. Fotografija je 6000 frejmova, za animaciju su po 5000.

zozo83

Lugeru sta reci, oba ispala boli glava, cak se na snimku vide dva satelita, jedan sa leve strane na kratko. Kad snimas koliko stais da ti frejmova bude u crop modu, ja sam poceo da snimam sa 60 frejma.
BD 150/750 EQ3, okul. 10mm, 25mm i 6mm gold, Napravljena motorizacija montaze i motorizacija fokusa, UHC filter Castell 2"
Canon 550d (18-55 is stm),
durbin 20*50,

Yagodinac

A i ja bih priupitao kako si nakačio 550d preko 7mm okulara?

VaskoGM

Quote from: Luger on May 18, 2018, 08:52:51 pm
Snimci iz animacije su sirovi iz PiPP i AS2, bas me mrzjelo da nekih 50 frejmova pojedinacno obradjujem. Mozda jednom.

Svaka cast za animaciju!
Nije lako obraditi toliko frejmova za animaciju ali na pamet mi padaju dva laksa resenja:

  • U Autostakkert Ukljuciti automatsko izostravanje (dekonvolucija) svakog staka koji napravi (sharpeened) i koristiti te frejmove za animaciju.

  • U Registax podesiti wavelets da se izostri jedan prosecan frejm pa zatim samo prevlaciti svaki sledeci frejm u prozor i primene se prethodna izostravanja. Znaci sve sto treba je jednom izostriti pa prevuci novi frejm; do all; save. I tako za svaki - brzo i jednostavno

Mak180 f/15 • MN190 f/5.25 • AZ-EQ6...
EOS 450D(m) • ASI120MM-S • QHY5V+9x50 AG • Baader LRGB...
Hyperion • ES • Nikon • Sterling...
www.aristarh.rs
Flickr galerija

zozo83

Mozes li vasko da to sto si rekao pokazes u praksi. Da snimis film neki ili slikam da pojasnis
BD 150/750 EQ3, okul. 10mm, 25mm i 6mm gold, Napravljena motorizacija montaze i motorizacija fokusa, UHC filter Castell 2"
Canon 550d (18-55 is stm),
durbin 20*50,

Luger

Hvala svima! :)
@Zozo, u krop modu ja ostavim 50 frejmova koliko je po defaultu. Tu nista ne diram, a ne znam ni da li moze da se mijenja.
Onda snimam po 1minut i tu dobijem oko 3000 frejmova po snimku. Da bih uradio animaciju, snimao sam skoro sat vremena, zna ci oko 60x po 1min. Onda bi trebalo svaki taj filmic obraditi u recimo PiPP i AS2, Registax... pa iz dobijenih frejmova sve sloziti u animaciju.
Ili kako  VaskoGM kaze prepustiti AS2 da obradjuje, mada i tu ima posla koliko hoces. :)

@Vasko, u Registaxu sam uradio bas tako, provlacio pojedinacne tifove proz prepodesen Registax, a za AS2 nije mi palo na pamet. Zvuci logicno i sigurno bolje nego ovako kao sto sam ja radio.

@yagodinac, imam ovakav adapter za okularnu projekciju:
https://www.ebay.ie/itm/1-25-T2-variable-Eyepiece-Projection-Adapter-Prime-Focus-Photograph-TSVPA1-/371420486750

Okular se ubacu u adapter, pritegne srafom,  prihvat je 1.25 i na drugoj strani EOS adapter. Jako zgodna stvarcica. Ranije sam nesto slicno napravio, ali nemam ga vise, a ni slikao nisam.

zozo83

Hvala lugeru, a za snimanje koristim i ja crop mod ali  da bi dobio da snima 60 frejma, samo promenis umesto pal na ntsc(vajda se tako pise), ne znam da li znaci ali na 1min dobijes 600 frejma jos
BD 150/750 EQ3, okul. 10mm, 25mm i 6mm gold, Napravljena motorizacija montaze i motorizacija fokusa, UHC filter Castell 2"
Canon 550d (18-55 is stm),
durbin 20*50,