• Welcome to Forum Astronomskog Magazina. Please login or sign up.
 

NGC i IC objekti

Started by lajosk, October 30, 2011, 06:46:21 pm

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

CyberianIce

Iskopam nešto sa astrobina što nije mnogo agresivno obrađeno, sniljeno je sa dobrom opremom i dopadne mi se kako izgleda. Ranije sam se baš patio pokušavajući od ljubičaste da izučem crvenu jer nemodovani aparati tako vide Halpha, naravno to nije išlo :D
Telescopius
AstroBin
Sky-Watcher 200P | Meade Instruments DS2090 | Tair-3-Phs | Celestron CG-5 | OnStepX | Canon EOS 600D AstroMod | ZWO ASI120MM-S

vlaiv

Quote from: CyberianIce on February 22, 2023, 11:44:03 amIskopam nešto sa astrobina što nije mnogo agresivno obrađeno, sniljeno je sa dobrom opremom i dopadne mi se kako izgleda.

Ako možeš, nađi HST sliku objekta. Obično za galaksije ima, za magline verovatno nećeš naći. Oni su vrlo pedantni i vode računa da slika bude ispravna.

Alternativa je da uporediš svoje zvezde sa ovim:



Ta gore slika je ispravno renderovana (sRGB) boja zvezda za različite stelarne klase (odnosno temperature).

Pogledaj i tabelu na ovom linku:

https://en.wikipedia.org/wiki/Stellar_classification

Imaš kolonu chromaticity (d65) kao i poslednja kolona koja kaže koliko su zastupljene zvezde koje klase.
Vodi računa da su plave zvezde jako retke i da je većina zvezda zapravo hladnija. Sa druge strane - mnogo su svetlije, pa ih je lakše uočiti kao pojedinačne zvezde na slici galaksije.

Quote from: CyberianIce on February 22, 2023, 11:44:03 amRanije sam se baš patio pokušavajući od ljubičaste da izučem crvenu jer nemodovani aparati tako vide Halpha, naravno to nije išlo :D

Pa zapravo su nemodovani fotoaparati u pravu :D - ako želimo da prikačemo kako će ljudsko oko videti Ha nebulu - više će biti ljubičasta nego duboko crvena.

Vodonik emituje par prelaza u vidljivom delu spektra:



Naravno, nisu podjednako jaki, ali sastoje se iz crvene i plave (i čak i malo ljubičaste).

Mešanjem tih pojedinačnih frekvencija u nekom odnosu mogu se dobiti samo određene boje:



Na gornjem grafiku, pojedinačne talasne dužine su na obodu "potkovice", dok svaka boja (ako se izjednači intenzitet svim bojama) leži negde unutar potkovice.

Mešanjem boja se mogu dobiti samo one boje koje leže unutar mnogougla čiji su ćoškovi boje koje se mešaju (zato funkcioniše RGB na displejima - ali ne može da pokrije sve boje, nema pun gamut).

Primeti da su crvena (656nm) i plave (počevši od 486nm pa naniže) koje emituje vodonik - zapravo u donjem delu potkovice i tamo se nalaze samo crvena, plava, roze i ljubičasta.

Magline kojima dominira vodonik su zapravo tih boja a zavisi od toga koliko je koja linja jaka.

Kod modifikovanih aparata crvena je vrlo dominantna - ali to nije slučaj sa ljudskim vidom. Mi smo mnogo manje osetljivi na te duge talasne dužine nego modifikovani foto aparat. Zato se aparati i modifikuju. Originalno su pravljeni da što vernije prenesu boje koje vidi čovek pa zato imaju i filter koji dosta umanjuje intenzitet tih dugih talasnih dužina.
Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

mboskovic

Quote from: CyberianIce on February 22, 2023, 11:16:27 amAh da, zaboravio sam to, jos gore, on isto koristi libraw za konverziju u fits ali bog sveti zna sa kakvim parametrima kad je ASIAir closed source. Ono sto se vidi iz subova je da je rezolucija smanjena i da je originalna bayer matrica zadrzana. I SiriL isto smanji rezoluciju ali za neparan broj piksela sa svake strane pa od izvornog RGGB napravi GRBG ili tako nesto... Ne znam zasto to rade. Normalno je da je neki deo senzora skriven (overscan) i on se koristi za kalibraciju ali to je onaj delic izmedju 18 i 18.1 Mpx, a tvoji subovi su srezani skoro na 14Mpx. Meni to ne deluje kao normalno, mozda da procackas podesavanja?

Hm. Ako ništa, uključiću da se snima i na karticu na aparatu. To ostaje u CR2 formatu, pa mogu to koristiti za obradu.

mboskovic

Mislim da je vaša diskusija o bojama čisto terminološke prirode. Ali ako prihvatamo da se termin "boja" može koristiti za označavanje različitih frekvencija em talasa u (ljudskom oku) vidljivom delu spektra, onda je "boja" svakako merljiva i ponovljiva veličina.

Quote from: vlaiv on February 22, 2023, 10:50:07 ama) kako se snima - da se uradi kalibracija boje, odnosno da se instrument kojim se boja beleži bude ispravno kalibrisan (DSLR-ovi obično jesu jer beleže boju u svakodnevnom životu, astronomske kamere nisu)
Kako se kalibrišu astronomske kamere?

Malo smo zaglibili, možda da prebacimo diskusiju na neku drugu temu?  ;D

vlaiv

Quote from: mboskovic on February 22, 2023, 02:09:46 pmAli ako prihvatamo da se termin "boja" može koristiti za označavanje različitih frekvencija em talasa u (ljudskom oku) vidljivom delu spektra, onda je "boja" svakako merljiva i ponovljiva veličina.

Ne samo različitih frekvencija - nego i svake njihove linearne kombinacije, odnosno to zovemo spektar.

Svaki spektar je boja, ali nije svaka boja spektar (i ovde govorimo o fizičkim bojama a ne percepciji, jer kod percepcije postoje "nemoguće" boje - koje ne postoje u prirodi).

Šta to znači? Pa stvar je fizionomije našeg oka - mi neke od spektara koji su različiti (kad bi ih snimili spektrometrom videli bi različit spektar) vidimo kao istu boju.

Znači nije jedan-na-jedan mapiranje nego je više-na-jedan. Više spektara odgovara jednoj boji.

To je enkapsulirano u absolutnom kolornom prostoru - CieXYZ. On ima tri "filtera" (koji se zovu color matching funkcije) i svaki spektar koji proizvodi tri iste vrednosti X, Y i Z vrednost je ista boja za naš vizuelni sistem.

CieXYZ je modelovan da bude dosta blizak ljuckom vidu pa je i Y komponenta zapravo luma odnosno intenzitet svetla.

Poenta kalibracije je da se senzor koji ima svoj neki odziv - svoje filtere koje obično označavamo sa R, G i B - napravi da proizvodi XYZ vrednosti - da svi senzori proizvode približno iste vrednosti (ovo približno je jer postoje razlike između senzora i ne postoji idealna transformacija koja će senzor prevesti u XYZ uvek).

Quote from: mboskovic on February 22, 2023, 02:09:46 pmKako se kalibrišu astronomske kamere?

Isto kao i DSLR što rade u fabrici, mada može i da se radi kod kuće.

Snimi se kamerom set nekih poznatih boja (poznati spektri ili svetlost poznatih XYZ vrednosti - može se imati referentna kamera ili izvor svetla koja daje tačno određenu boju za XYZ ili tačan XYZ za boju) i onda se izvede matrica transformacije.

Ovo se obično radi least squares metodom (najmanjih kvadrata odstupanja) jer imamo snimljene triplete i triplete XYZ za svaku od snimljenih boja.

Pogledaj recimo ovde:

https://www.dxomark.com/Cameras/Sony/A6600---Measurements

Na DXO Mark imaš za manje više svaku kameru urađenu matricu transformacije RAW -> sRGB (pogledaj pod color response)

To je zapravo samo skraćeni oblik RAW-> XYZ -> sRGB (linear). Ova druga matrica iz XYZ je definisana standardom (vidi sRGB standard https://en.wikipedia.org/wiki/SRGB#Transformation)

A znamo da je proizvod dve matrice - isto matrica.

Sve u svemu ima čak i ISO standard kako se radi to merenje: ISO 17321

U "kućnoj" radinosti - ima dva jednostavna metoda. Prvi zahteva kalibrisan monitor (znači treba neki sistem kalibracije monitora kao SpyderX ili sta vec), dok drugi zahteva DSLR koji je fabrički kalibrisan.


Teleskopi: GSO RC8", TS80 F/6 photoline, SW dob 200/1200, SW Evostar 102 ahromat, SW Mak 102
Montaže: HEQ5, AZ4, SW AzGTI
Kamere: ASI1600MMC, ASI178MCC, ASI185MC

Astro_fun_times

Evo moje prve slike (sa svim kalibracionim subovima i da sam zadovoljan) koju sam uslikao na Astro kampu Letenka u petak 14.07.2023
Obrada mi nije jaca strana (a dok sam slikao planete i mesec znao sam da preteram pa je to verovatno slucaj i ovde) no to je valjda stvar individualnog ukusa.

East Veil Nebula, ako se ne varam oko 2.5h integracije.
Oprema je u opisu

Slobodno moze konstruktivna kritika kako da unapredim obradu ili gde sam preterao

SkyWatcher Quattro 150P
SkyWatcher HEQ5 Pro
ZWO ASI533MC Pro; Canon 600D (astromod); ASI120MM guidecam
Optolong L-eXtreme; Svbony UV/IR; Askar D2

mitja

Meni se dopada. Bas. Odlican posao Magelan.
Skywatcher 150/750 P
Celestron astromaster 130 EQ
EQ2 celestron montaza.
Skywatcher EQ5 GoTo Pro
Canon 2000D
Svbony 305 pro ar coating
Svbony UHC, Svbony IR cut, Svbony IR pass, Moon and skyglove filter, Solar filter.

mboskovic

Meni je odlična! Mislim da nisi nigde preterao. 👍👍👍

Astro_fun_times

Hvala momci, nadam se da ce nam vreme uskoro opet dozvoliti da napravimo jos slika
SkyWatcher Quattro 150P
SkyWatcher HEQ5 Pro
ZWO ASI533MC Pro; Canon 600D (astromod); ASI120MM guidecam
Optolong L-eXtreme; Svbony UV/IR; Askar D2

POSEYDON

Odlična fotografija.... ja volim ovakve sa mnoštvo zvezda.

Astro_fun_times

Kada covek zna u sta gleda, kada malo razmisli i zastane pa shvati koliko ima zvezda u samo ovom malom delicu neba, pa da je svaka ta zvezda zaseban solarni sistem sa svojim planetama...
WOW

A opet sa druge strane imamo ljude koji nisu "u ovim vodama".
Tako je drug pokazao ovu sliku devojci, na telefonu.
Njen komentar je bio sledeci: "to je neka plastika na šljunku"
🤣
SkyWatcher Quattro 150P
SkyWatcher HEQ5 Pro
ZWO ASI533MC Pro; Canon 600D (astromod); ASI120MM guidecam
Optolong L-eXtreme; Svbony UV/IR; Askar D2

Astro_fun_times

Modovao sam svoju kameru (ja lično) Canon 600D i kupio L-extreme filter pa se sad malo igram sa tim.
PHD2 guiding me zeza, malo malo pa izgubi zvezdu i montaza pocne da luta i onda dosta sesije propadne.
Uslovi su bili jako losi jer je temp koju N.I.N.A registruje (sa čega tačno ne znam, da li je procesor ili senzor) bila izuzetno visoka, od 34-38°C tako sa je šuma bilo na izvoz.
Ja sam vrlo slab sa obradom tako da je ovo sve sto sam ja mogao da izvucem iz materijala.

Meta: NGC 6888, Crescent nebula

Lights: 22x300s
Darks: 45
Flats: 29
Darkflats: 30
Biases: 96

1h 50mins of integration

Telescope: Quattro 150P with coma corrector (F3.45)
Camera: 600D (astromod)
Guidecam: ZWO Asi120mm Mini
Filter: Optolong L-extreme

Sky: Bortle 5
Date: 21.08.2023

Average temperature of camera: 35°C

Crescent Nebula Modded DSLR with L-extreme filter 21.08.2023 v2 by Miloš Deronjić, on Flickr
SkyWatcher Quattro 150P
SkyWatcher HEQ5 Pro
ZWO ASI533MC Pro; Canon 600D (astromod); ASI120MM guidecam
Optolong L-eXtreme; Svbony UV/IR; Askar D2

Yagodinac

Meni to jako fino izgleda. Možda bi još malo moglo da se izvuče više u obradi ali ne puno; ovaj objekat u punom sjaju naprosto traži deset sati eksponiranja, naročito sa DSLR-om. Ima jedna vrlo pozitivna stvar kod tvoje opreme za ovakve ciljeve - brz teleskop.

Astro_fun_times

Trazi, ali noc je kratka, a vrela.
Slikao sam 2 noci tu metu ali kad sam spojio signal nije mi se svidelo, ili ja to nisam odradio kako treba sto je moguce.
Onda sam se odlucio da se drzim signala od druge noci kojeg je bilo manje ali je bio daleko bolji i to sam dobio.
Sad mogu 10 puta istu sliku da obradjujem u nadi da cu izvuci nesto vise ali vec sam kratak sa zivcima hehe.

Bice prilika jos da se slika pa ce biti bolje
SkyWatcher Quattro 150P
SkyWatcher HEQ5 Pro
ZWO ASI533MC Pro; Canon 600D (astromod); ASI120MM guidecam
Optolong L-eXtreme; Svbony UV/IR; Askar D2

Astro_fun_times

Cocoon nebula, IC 5146

Lights: 32x300s
Darks: 17
Flats: 12
Darkflats: 19
Biases: 22

2h 40mins of integration

Telescope: Quattro 150P with coma corrector (F3.45)
Camera: 600D (astromod)
Guidecam: ZWO Asi120mm Mini
Filter: Optolong L-extreme

Sky: Bortle 5
Date: 25.08.2023

Average temperature of camera: 33°C

Cocoon nebula 2023-08-25 by Miloš Deronjić, on Flickr
SkyWatcher Quattro 150P
SkyWatcher HEQ5 Pro
ZWO ASI533MC Pro; Canon 600D (astromod); ASI120MM guidecam
Optolong L-eXtreme; Svbony UV/IR; Askar D2